In veel gevallen gebruiken we ze als niets meer dan een ontwerp element voor onze website. Als manier om de website een ‘beetje op te leuken’ en niet uit alleen“saaie” tekst te laten bestaan, die toch bijna niemand helemaal leest.
Maar we vergeten daarbij een belangrijke en krachtige eigenschap van afbeeldingen . . .
Bij slecht gebruik werken afbeeldingen zelfs tegen ons. Maar als jij ze op de juiste manier kunt gebruiken, kunnen ze magische dingen doen met jouw potentiële klant die copywriting niet kan.
Ik zal de belangrijkste redenen om de juiste afbeeldingen in te zetten voor je op een rij zetten:
# 1. Onze hersenen verwerken afbeeldingen sneller dan tekst
Een onderzoek door de neurowetenschappers van MIT toonde aan dat het brein afbeeldingen kan identificeren in 13 milliseconden. Ter vergelijking: mensen hebben 100 milliseconden nodig om te knipperen.
Dit betekent effectief dat voordat je met je ogen knippert, je brein al bijna 8 afbeeldingen heeft verwerkt.
Onze hersenen verwerken beelden 60.000 keer sneller dan tekst. Dit betekend dus dat afbeeldingen eigenlijk het eerste zijn dat mensen op uw website of social media ‘lezen’.
“Het gebruik van de juiste afbeeldingen laat de omzet met 17% toenemen per bezoeker”
# 2. Onze hersenen zijn vooral visueel ingesteld
Volgens diezelfde MIT-wetenschappers is 90% van de informatie die wordt doorgegeven aan onze hersenen visueel. En de resterende 10% wordt verdeeld over de rest van onze zintuigen. Onze ogen zijn dus de voornaamste manier om informatie op te nemen en te begrijpen.
Door afbeeldingen correct te gebruiken in je marketing en sales, speel je direct in op de kracht van de hersenen. Jouw publiek zal daarmee ook jouw bericht sneller begrijpen en op manieren die niet alleen via tekst zijn te “begrijpen”.
“Een kleine toename van afbeeldings grootte resulteerde in een conversie groei van 63%”
# 3. De meeste mensen leren op een visuele manier
Uit een ander onderzoek blijkt dat 65% van de mensen voornamelijk op een visuele manier “leren”. Ze leren meer van een visuele demonstratie dan auditieve verklaringen of zelfs ouderwets leren.
In de praktijk betekent dit simpelweg dat als je jouw aanbod niet visueel kunt demonstreren of ondersteunen, je met 65% van de consumenten in een zwakkere positie komt te verkeren.
Dat is natuurlijk niet ideaal. We willen tenslotte alle middelen inzetten bij het optimaliseren van onze websites en verkoop.
“Door afbeeldingen in te zetten die de voordelen weergeven van de producten nam de ‘clickthrough rate’ met bijna 8% toe en de omzet per bezoeker met bijna 18%”
# 4. Een lach werkt betoverend
Het klinkt misschien een beetje vreemd maar mensen worden aangetrokken door andere lachende mensen. Deze wet is ongeveer zo universeel mogelijk en wordt op vele manieren in marketing toegepast.
In een vijf weken durende split test zag ik een toename van 2,1% in aanmeldingen en een verkoopstijging van 8,7% toen ik van een “zakelijk” en ernstig gezicht (A) op mijn landingspagina naar een “vrolijker” gezicht ging (B).
En valt het jou ook op? De grote glimlach op de “verbeterde” versie (B)!
Verschillende marketingstudies tonen aan dat glimlachen ervoor zorgt dat je er warm, aantrekkelijk, sympathiek en aanspreekbaar uitziet.
Hetzelfde onderzoeker toont aan dat een glimlach een vertrouwensbooster is. Mensen hebben meer kans om je te vertrouwen en worden simpelweg beïnvloed door jou als je lacht.
# 5. Stuur de ogen
Mensen zijn vastbesloten om de blik van andere mensen te volgen, zoals blijkt uit verschillende “eye-tracking” studies. Profiteer van dit gegeven en gebruik ogen als visuele aanwijzingen om de ogen van bezoekers te richten op specifieke delen van uw pagina.
In mijn ervaring nam de conversie daarmee toe tot wel 10%. Mooi voorbeeld is de site van Michael Pilarczyk:
#6. Omschakelen van “Stockphotos” naar “echte foto’s
Deze simpele stap verhoogde het aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief met 45%.
Ik heb het er al veel vaker over gehad, maar online draait alles om vertrouwen. En die standaard stockfoto’s die bij iedereen langskomen wekken nou eenmaal geen echt vertrouwen.
Laat dus zien dat jij wel “echt” en authentiek bent en neem ze via beelden mee naar één van jouw events, workshops of productpresentaties. Of laat foto’s van klanten zien met jouw product.
Simpel, maar heel effectief.
Dan is nu de tijd aangebroken om eens kritisch naar de afbeeldingen in jouw positionering te kijken en deze tips simpelweg toe te gaan passen.