Hij kijkt er zelfverzekerd bij terwijl deze woorden uit zijn mond komen.
Ik neem een slok van mijn koffie en stel hem simpelweg de volgende vraag: “Weet je dat of denk je dat?”
Die connectie en de daarbij behorende respons vanuit de doelgroep liet namelijk nogal op zich wachten.
MAAR HOE MAAK JE DIE CONNECTIE?
Het antwoord daarop is eigenlijk vrij simpel: Met waardevolle content!
Wil je meer interactie, connectie of shares? Wil je meer likes, shares en klanten via social media?
De weg naar daar naartoe ligt verstopt in consistentie en hoogwaardige content!
Zo komt er bijvoorbeeld op mijn zakelijke Facebook elke dag 3 tot 4x nieuwe content op de pagina en op mijn blog minimaal 1x per week.
Is dat toeval, vraag jij je misschien af? Of verzadig je daarmee niet je doelgroep? Zeker niet!
Zo bouw ik juist aan mijn autoriteit en krijg je hierdoor tevens veel meer (terugkerende) bezoekers op je website.
De kwaliteit van je content en de consistentie daarvan zijn eigenlijk twee onmisbare ingrediënten voor je hele online strategie! De rest kun je bijkant vergeten indien je deze twee niet goed toepast.
En dat is juist het punt waar veel bedrijven en ondernemers zich stuk op lopen.
Uit onderzoek is gebleken dat:
- 54% van de bedrijven zijn inconsistent in frequentie en kwaliteit van hun content
- 27% is consistent, maar niet in kwaliteit
- 19% is zowel consistent in frequentie en kwaliteit!
EEN CIJFERSPELLETJE
Als we ons puur en alleen focussen op het meest populaire kanaal: Facebook, dan komen we al tot een interessante conclusie.
Per maand zijn er wereldwijd meer dan 955 miljoen mensen actief op Facebook, waarvan zo’n 11 miljoen in Nederland (bron: Facebook).
Als we gaan kijken naar hoeveel personen hiervan op dagelijkse basis actief zijn, zien we dat bijna 3 kwart dagelijks “rondneust” op dit populaire social media kanaal.
Uiteraard verschilt het aantal Facebook connecties dat mensen hebben enorm per persoon. Zo zijn sommige ondernemers heel fanatiek en nodigen heel veel mensen uit om mee te connecten, terwijl anderen alleen echte vrienden of familie uitnodigen.
Het gemiddeld aantal Facebook vrienden in Nederland ligt dan ook rond de 93 vrienden per gebruiker.
“Elke minuut worden er op Facebook 510 reacties geplaatst, 293.000 statussen veranderd en 136.000 foto’s ge’upload”
EEN MOMENTOPNAME
Veel van de ondernemers die ik spreek zijn bang om hun volgers tegen de haren in te strijken of te irriteren wanneer ik ze vertel dat ze veel meer content moeten plaatsen. Consistentie en waardevolle content, remember 😉
Maar ga je dan niet jouw doelgroep verzadigen?
Je vergeet dan direct dat social media ten allen tijden een momentopname is.
Kijk bijvoorbeeld maar naar jezelf. Wanneer zit jij op Facebook, op Instagram of op Linkedin?
In veel gevallen pak je “even snel” je smartphone terwijl je wacht op je volgende afspraak, terwijl je in de rij staat te wachten bij de plaatselijke supermarkt of terwijl je in de trein op weg naar huis zit.
En met gemiddeld 93 vrienden, die allemaal statussen veranderen, foto’s plaatsen en content liken is jouw tijdlijn waarschijnlijk één grote virtuele tsunami van content geworden.
Je ziet gewoonweg niet alles wat jouw netwerk plaatst en veel gaat dus gewoon langs je heen, zonder dat je ooit van het bestaan ervan hebt geweten.
En dat zelfde principe gaat op voor jouw volgers!
Wanneer je dus maar één keer per week plaatst moet je dus echt het geluk hebben dat jouw 93 vrienden net allemaal in de rij bij de kassa staan, net in de bus op weg naar huis zitten of even wat tijd te doden hebben willen ze jouw content zien.
En hoe groot schat je die kans zelf in?
Daarnaast gaat dat cijferspelletje weer meespelen….
Wanneer jij 1x in de week plaatst heb je dus “maar” 1 stuk content in een week tijd. En zet dat eens tegenover die 93 vrienden, die gemiddeld wel 1x per dag iets online zetten.
Wanneer je 1x per dag plaatst ben je dus 1 van de bijna 100 stuks content, die nieuw op jouw volger hun tijdlijn verschijnt.
Wanneer je 1x per week plaatst ben je dus direct 1 van de bijna 700 stuks content. Kortom, een kans van 1 op 700 dat jouw volger jouw content ziet, als ze net op dat juiste moment achter hun smartphone zitten en “ver genoeg naar beneden willen scrollen”.
Maar ga ik dan alsnog niet verzadigen als ik wel meerdere keren besluit content te plaatsen?
Het mere-exposure effect heeft zijn bekendheid voornamelijk te danken door het onderzoek van Robert Zajonc in de jaren ’70.
In wellicht zijn bekendste experiment stelde hij mensen bloot aan Chinese tekens, die compleet verzonnen waren en geen enkele betekenis hadden.
De ene persoon kreeg tijdens een experiment een teken vaker te zien dan een ander.
Aan het eind van het experiment vroeg hij de testpersonen naar hun voorkeur voor een teken. En alhoewel de mensen de tekens niet meer konden herinneren, hadden ze toch een sterke voorkeur voor de tekens die ze vaker hadden gezien.
Hier kan je kortweg gezegd de volgende boodschap uit halen: Herhaaldelijk blootgesteld worden aan een prikkel leidt tot positievere houding ten opzichte van deze prikkel.
Het Mere-Exposere effect is later nog vele keren onderzocht in veel verschillende settings en met verschillende soorten prikkels. En de uitkomst is altijd hetzelfde: De prikkel waar we herhaaldelijk aan bloot zijn gesteld hebben we een voorkeur voor.
De achterliggende oorzaak van het mere-exposure effect ligt simpelweg in vertrouwen.
En vertrouwen is in essentie waar de hele online wereld om draait.
Het voelt misschien als een contradictie, maar jouw volgers hebben veel meer baat bij een toename aan content, dan het ingetogen ‘slechts een paar keer per week een post’ plaatsen verhaal.
Steek jouw online kop boven het maaiveld en val op tussen de grijze massa.
SUCCES