STRATEGIE

Wat de meeste ondernemers niet willen horen

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

9 Oktober 2017

Om direct maar met de deur in huis te vallen: Als je op een magische formule wacht, een geheim recept om jouw bedrijf naar het volgende niveau te brengen, stop daar dan direct mee.

Zoek niet langer naar dat ene ‘magische ingrediënt’. Die techniek, die ene online tool of dat stukje advies dat je als bij toverslag dat enorme succes gaat brengen waar je al zolang naar verlangd.

Dat gaat gewoon niet gebeuren. Want weet je: Er is geen magische formule

 

HET CUMALATIEVE EFFECT

 

Even simpel gezegd, ondernemen bestaat uit keuzes. Goede keuzes, minder goede keuzes, effectieve keuzes en slechte keuzes. Maar vooral de mouwen opstropen en het werk erin stoppen.

Succesvol ondernemerschap is namelijk een gevolg van een reeks slimme keuzes, die op grote schaal doorwerken.

Het is een cumulatief effect dat je bijna zou kunnen vergelijken met het sneeuwbaleffect.

Een kleine aanpassing hier, een wijziging daar. Afscheid nemen van zaken die niet werken, de focus verleggen naar de zaken die wel werken, de beste mensen om je heen verzamelen en aan het eind van de rit hebben al deze kleine veranderingen tezamen een groot effect.

Want was het succes van die ene ondernemer waar je zo tegenop kijkt het gevolg van één of twee van zulke beslissingen of aanpassingen….?

NEE!

Het was altijd het gevolg van de mouwen opstropen, de praktijkkennis opdoen en deze kennis weer meenemen in de volgende keuzes die gemaakt moeten worden.

“Whenever you see a successful person you only see the public glories, never the private sacrifices to reach them”

Erop terug kijkend ben je waarschijnlijk al bekend met veel van deze zaken en heb je bepaalde keuzes zelf ook allang gemaakt.  Maar in veel gevallen heeft het je uiteindelijk niet het resultaat gegeven dat je wilde.

Misschien heb je al zelfs duizenden euro’s uitgegeven om hetzelfde CRM als die grote internet ondernemer te hebben. Of heb je dat ondernemersweekend in het buitenland geboekt, om maar die sluier van succes op te kunnen lichten.

Maar ondanks dat je exact hetzelfde “gereedschap” gebruikt, mis je één belangrijk ingrediënt: de onafgebroken aandacht, energie en tijd die deze succesvolle ondernemers hebben gestoken in het verfijnen van hun expertise en het opdoen van de praktijkkennis.

Wat ik daarmee bedoel te zeggen: Geef een huiskok een aantal ingrediënten en dan zal hij er best een degelijk gerecht mee op tafel kunnen zetten. Geef echter exact dezelfde ingrediënten en tijd aan een sterrenchef en die tovert daar een michelinster waardig gerecht mee op tafel.

 

HET IS NIET WAT DE MENSEN WILLEN HOREN

 

De meeste mensen willen dit niet horen.

Zij zouden liever blijven geloven dat ze slechts één tool, één techniek of één stuk advies verwijderd zijn van hun absolute doorbraak.

Ze houden hoop dat ze de weg kunnen afsnijden naar succes en leggen deze valse hoop in zaken die waarschijnlijk nooit ontdekt zullen worden of nooit hun pad zullen kruizen.

Dit werd me vooral duidelijk tijdens de vele ondernemers events die wij organiseerden waar honderden ondernemers op af kwamen. En ondanks dat de overgrote meerderheid van de mensen oprecht dankbaar waren voor de inzichten, zaten er helaas ook een paar “rotte appels” tussen.

“Dit wist ik al!” of “dit heb ik al geprobeerd, en het werkte niet” waren dan een paar van de dingen die geroepen werden. Of dingen als “Ik zit inmiddels al een tijd op Snapchat, waar blijven mijn nieuwe klanten?” of  “Ik heb al veel berichten gepost op Facebook, maar ik heb nog geen bestelling gezien”.

Natuurlijk is het mogelijk om via social media aan nieuwe klanten te komen. Maar zo eenvoudig is het niet. Het kost tijd, goede content, consistentie en een solide strategie. Het is dan ook geen sprint, het is oprecht een marathon! Een marathon die nooit eindigt.

Het is oprecht jammer dat deze mensen het niet snappen. Dat ze niet het besef hebben dat alles draait om de praktijkkennis en de uren die je besteed aan het verfijnen van jouw expertise, kennis opdoen van jouw doelgroep en daarmee weer nieuwe keuzes maken.

Als je een betere ondernemer wilt worden, moet je niet de “nieuwe spannende” dingen doen, maar juist de “bekende” dingen goed doen.

De mouwen opstropen en het werk erin stoppen!

De zaken die publiek geheim zijn en de meeste van ons diep van binnen wel weten dat moeten gebeuren, maar daar simpelweg de tijd of de energie niet structureel in willen steken.

Verspil dus geen tijd in een zoektocht naar dat nieuwste gouden ei, maar doe simpelweg de dingen die nodig zijn.

Ze zijn misschien niet zo enerverend of spannend als dat glimmende nieuwe tooltje of die techniek, maar ze tellen allemaal bij elkaar op.

“Wees een doener, geen dromer!”

Ga het werk erin stoppen en de uren maken! Dat klinkt simpel, maar zeg eerlijk: veel van jullie doen dit niet.

Je besteedt liever uren aan het lezen van berichten, het bekijken van tutorials of dromen van manieren om beter te kunnen ondernemen. Je zoekt eindeloos online naar de nieuwste of beste tool voor je doelgroep of business (alsof zoeits al zelfs bestaat…).

Doe jezelf alsjeblieft een plezier, realiseer dat er geen magische toverstok bestaat en ga zelf de stappen zetten!

Als je echt een geweldige business wilt hebben wees dan een doener, geen dromer.

Blijf niet stil staan, in een poging allerlei informatie in te winnen of dat magische stukje techniek te vinden, maar ga juist bewegen!

Zet stappen!

Probeer uit, pas vervolgens de zaken waar je tijd en focus aan besteed naar gelang de resultaten aan en blijf implementeren.

 

HET DRAAIT OM KEUZES

 

De drie belangrijkste middelen voor elke ondernemer zijn geld, mensen en tijd.

Tijd is de Achilleshiel van al deze bronnen, omdat tijd niet schaalbaar is.

Je hebt tenslotte maar vierentwintig uur in een dag. Tijd is dus jouw meest kostbaarste investering, in alles wat je als ondernemer doet.

Uiteindelijk komt succesvol ondernemen neer op de keuzes die je maakt. En is het jou keuze om geen tijd te willen steken in de praktijkkennis opdoen, dan blijft alleen de keuze over om budget te spenderen aan iemand die dat wel heeft gedaan.

Het middel geld inzetten om het middel mensen te ontvangen. Dat is de enige manier, of iets dat op die magische toverstok lijkt, om de weg af te snijden naar praktijkkennis.

Zo werkt dat in essentie ook met mijn coaching. Ik lever jou de kennis, oftewel ervaringen uit de tientallen jaren dat ik in verkoop en coaching heb gezeten.

Ik deel de tactieken die ik in exclusieve mastermind groepen heb geleerd, uit de eindeloze business boeken die ik verslonden heb en lessen uit de ontelbare trainingen en workshops die ik in al die jaren gevolgd heb. Maar vooral uit de praktijkkennis die ik in al die jaren heb opgedaan.

Praktijkkennis waarmee ik betere en snellere keuzes kan maken.

Ik deel alles met je, in mijn eigen taal en aan de hand van de ervaringen van mijn cliënten. En ik maak het  behapbaar (want wat is het vaak taaie en stoffige materie) zodat het voor jou begrijpelijk en direct toepasbaar is.

Maar aan het eind van de rit moet je het zelf doen! Moet jij de keuzes maken met de kennis die je hebt opgedaan.

Succesvol ondernemen is namelijk geen trucje.

De regel die ten allen tijden altijd opgaat met alles wat je als ondernemer doet is:

“Wat je erin stopt, is wat je eruit haalt”

Dus vertel eens, nu dat je deze informatie hebt…..wat ga jij erin stoppen?

 

SUCCES

 

Interesse om met Jerry verder te bouwen aan jouw succes?

 

OF CONNECT MET JERRY OP: