MARKETING
10 ADVIEZEN UIT DE TOEKOMST, DIE IK GEHAD ZOU WILLEN HEBBEN
Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg
12 December 2016
Als kind van de jaren ’80 kon je er simpelweg niet omheen.
Elk jongetje op het schoolplein wilde hem zijn en elk meisje zou willen dat haar toekomstige vriendje zo cool was. En vooral natuurlijk zo’n geweldige auto reed! Bijna elke kinderkamer was in die tijd dan ook versierd met de filmposter en voor vele was het dé film van de jaren 80.
Over wie heb ik het?
Marty McFly natuurlijk, uit Back to the Future! Met zijn zelfstrikkende Nike schoenen.
zwevend op een hoverboard, terwijl zijn vijanden letterlijk karrenvrachten mest over zich heen kregen.
In hoge snelheid scheurend naar de toekomst of het verleden zodra de DeLorean de magische grens van 88 miles per hour bereikte en daarmee enkel nog een spoor van vuur achterlatend.
In de film was de toekomst waar Marty naartoe vloog, dan heb ik het dus over die tijd met zwevende auto’s en poeder dat in de magnetron spontaan maaltijden werden, overigens 2015!
Aangezien we inmiddels op de drempel van 2017 staan is het altijd een mooi moment om te reflecteren en de balans op te maken. Stil te staan bij de doelen voor volgend jaar, de hoogtepunten van dit jaar en de zaken uit voorgaande jaren die je beter kan voorkomen weer helder voor ogen te krijgen.
Tot de grote spijt van dat ”kleine” jongetje in mij zijn er 2 jaar later dan in de film helaas nog geen vliegende hoverboards of een tijdrijzende DeLoreans. Maar laten we ons daar niet door tegenhouden, want vandaag ga ik die jeugddroom in vervulling laten gaan.
Ik “stap” in de Delorean van Doc, druk het gaspedaal in tot 88Mph en reis terug naar 2006 met 10 stuks advies waarvan ik zou willen dat mijn 25-jarige die op dat moment zou hebben gehad.
Het zijn mijn belangrijkste (levens)lessen van het afgelopen decennium.
1. “Imperfect action beats perfect inaction”
Deze beroemde quote van Harry Truman somt in één zin op waarom ik zo lang niet de stap naar ondernemerschap heb durven zetten. Niets onder ‘perfectie’ was voor mijn gevoel goed genoeg om de daadwerkelijk de stap te zetten, dus stelde ik het steeds uit. Het moest tenslotte helemaal af en perfect zijn. Maar de grote contradictie is dat het nooit perfect zal zijn. Er zullen altijd verbeterpunten of zaken zijn waar je niet 100% tevreden mee bent. Maar alsnog help je meer klanten met het imperfecte product dan met het niet bestaande product. Het hoeft dus niet perfect te zijn, goed is goed genoeg. En zolang jij groeit zal je product of dienst ook meegroeien. Onderneem actie, de rest komt vanzelf.
Gerelateerd: INTERVIEW MET BUSINESS COACH JERRY VAN STAVEREN
2. Het is geen sprint, maar een marathon
Zeker als je jong bent kan je niet wachten om te groeien. Dan wil je letterlijk sprinten naar de eindstreep, direct naar het resultaat. Je kan niet wachten op de volgende promotie, de volgende opdracht of de volgende cliënt. Met alle gevolgen van dien. Je hebt continue je ogen op de horizon gericht, gefrustreerd met het feit dat je daar nog niet bent, maar het is juist zo waardevol om terug te kijken naar de kust om de weg te zien die je al hebt afgelegd. Om die groei werkelijk te ervaren en te waarderen. Het gaat uiteindelijk niet om de eindbestemming, maar juist om de reis er naartoe.
3. Het meeste van wat je doet maakt niets uit.
Momenteel wordt het echt geïdealiseerd: continue aan het werk zijn! Wel 90+ uur per week aan het werk zijn, the hustle ook in het weekend laten plaatsvinden en non-stop grinden. Menig social media platform wordt er mee volgegooid. In essentie komen die mensen nog nauwelijks hun kantoor uit en missen ze de echt belangrijke dingen. Dingen als het schooloptreden van hun kind, de 90ste verjaardag van oma of het kerstdiner met de familie. Het beroemde pareto-principe stelt, en dat wordt keer op keer bevestigd, dat 80% van jouw resultaat direct voortkomt uit 20% van je inspanningen. Dus het meeste van al die dingen waar je zo verschrikkelijk druk mee bent hebben geen enkele toegevoegde waarde op jouw succes. Leg je focus op de 20% die er wel toe doet en steek de rest in de echt belangrijke dingen. Er is geen enkele succesvolle zakenman die op zijn sterfbed spijt heeft dat hij niet meer uren in het kantoor heeft doorgebracht. Echte succesvolle zakenmensen zijn zelfs nauwelijks op de werkvloer te vinden.
4. Een mooie etalage maakt nog geen mooie business
We houden ervan ons zelf te vergelijken. We kijken naar onze directe concurrentie en meten ons eigen succes daar aan. Heeft de concurrent 100.000 volgers op Facebook dan voelen die 500 volgers op onze pagina als verlies. Het raakt ons en wij willen er alles aan doen om dit gat kleiner te maken. Echter, dat deze concurrent een succesvolle facebook pagina bezit wil nog niet zeggen dat ze een succesvolle business hebben. Ik kom namelijk op dagelijkse basis ondernemers tegen die van buitenaf een prachtige business hebben, maar in werkelijkheid alle eindjes aan elkaar moeten knopen om het draaiende te houden. In veel gevallen komt dit doordat we onze focus op de verkeerde dingen leggen. We kijken puur naar het middel, maar niet het uiteindelijke doel. We doen er alles aan om onze “etalage” zo mooi mogelijk in te richten, want dan zullen de klanten vanzelf binnen komen, maar het echte werk begint pas zodra de klant de winkel binnen loopt. Dan begint pas het daadwerkelijke verkopen en het succes van jouw business. Die etalage zegt dus in essentie niets.
Gerelateerd: EEN MOOIE ETALAGE MAAKT NOG GEEN MOOIE BUSINESS
5. Verander je to-do list in een should-do list
Niet alles wat belangrijk voelt is ook daadwerkelijk belangrijk. Onze agenda’s en dagen staan vol met taken waarvan we het gevoel hebben dat het bijdraagt aan ons succes. Even die foto posten op facebook, het lettertype van de blogs aanpassen of even wat bijdrages op linkedin ‘liken’. Door al die taken uit te voeren zijn we vooral heel druk met druk zijn. Verander dat to-do lijstje in een should-do lijstje. Welke taken zijn nou echt belangrijk?
6. Ga niet voor informeren, maar juist voor inspireren
Wellicht de belangrijkste verkooples van de afgelopen jaren. Als ondernemers zijn we emotioneel betrokken bij ons product of onze dienst, daarom is begrip voor ons heel belangrijk. We willen dat onze potentiële klanten het product begrijpen, want als ze eenmaal snappen wat ze ontvangen moeten ze wel de aankoop doen, toch? We benoemen dan ook alle specificaties en alles wat erbij komt kijken, maar vergeten dat het belangrijkste aspect de emotionele connectie van jouw potentiële klant met het product of de dienst is. Mensen zijn van nature de beste verhalenvertellers, en juist storytelling zorgt ervoor dat mensen die connectie maken. Welke pijn willen ze voorkomen? Welk plezier willen ze verkrijgen en welk doel moet het product realiseren voor ze? Verpak dat in een klantverhaal (story) en je inspireert de mensen om jouw product of dienst af te nemen!
Gerelateerd: VERKOOP DE BESTEMMING, NIET HET VLIEGTUIG
7. Je bent het product van je omgeving
Waar je mee omgaat wordt je mee besmet. Het punt waar de meeste ondernemers tegenaan lopen, en wat vaak over het hoofd wordt gezien, is de kracht van een goed netwerk. Hoeveel succesvolle ondernemers heb jij in je directe omgeving? Mensen die je vertrouwt en die je oprecht naar een hoger plan kunnen tillen? Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de meeste ondernemers dat niet hebben. Dus wie snapt oprecht jouw situatie? Met wie kan je sparren over de business? En wie kan je waardevolle (praktijk)tips geven waarmee je versneld stappen kan zetten? Voor mij hebben persoonlijk de mastermind meetings echt als katalysator gewerkt. Gelijkgestemden, die allemaal het pad van de ondernemer bewandelde en hun praktijkkennis deelde. Dit was oprecht van onschatbare waarde. Mijn advies is dan ook: Omring jezelf met andere succesvolle ondernemers en zie je business, jezelf en je vertrouwen exponentieel groeien.
8. Wees consistent of non-existent
Het punt waar het voor de meeste ondernemers fout gaat is continuïteit. Als je binnen een online omgeving onderdeel wil worden van jouw volgers hun dag, jouw stukje virtuele vastgoed wil claimen, dan is continuïteit onmisbaar. Mensen zijn gewoontedieren en jouw volgers zijn niet anders. Die vaste structuren zorgen voor vertrouwen en maken jou prettig om te volgen. Maar juist die vaste structuren zijn voor elke ondernemer de uitdaging. Iedereen kan tenslotte wel een maand lang elke week een blog schrijven, of een maand lang een facebook pagina beheren, maar zodra het langer wordt vallen de eerste ondernemers al af. Duurt het nog langer zijn er maar een handjevol ondernemers die het op kunnen brengen en juist dat maakt het verschil tussen succes of falen.
9. herhaling is het pad naar meesterschap
Ondernemers zijn van nature creatief, altijd op zoek naar die nieuwe uitdaging, dat nieuwe concept of nieuwe business. De uitdaging ligt in het nieuwe, maar de kracht ligt juist in herhaling. Het verschil tussen een expert en een beginner is veelal de tijd die geïnvesteerd is. Een vuistregel hiervoor is ‘de 10.000 uren regel’. De gerenommeerde Professor Ericsson heeft onderzoek gedaan bij s’werelds beste schakers, muzikanten & sporters. Waar hij tijdens zijn onderzoek achter kwam was dat de absolute wereldtop niet anders zijn dan jij of ik. Ze waren niet slimmer of talentvoller. Wat deze groep vooral onderscheidde waren de gerichte uren van training. Wil jij de beste worden in jouw vakgebied dan moet je de uren gaan investeren bij het verfijnen van jouw product of dienstverlening
10. Verander ‘waarom’ in ‘waarom niet’ en je hebt een compleet andere business
Richard Branson, een van de grootste ondernemers van onze tijd wordt binnen zijn organisatie ook wel “doctor yes” genoemd. Wanneer zijn medewerkers een voorstel hebben, weten ze al van te voren dat hij ‘yes’ zal antwoorden en vinden ze daarna samen uit hoe ze die plannen gaan uitvoeren. Hierdoor is de hele werksfeer al compleet anders dan bij de meeste bedrijven. Het is hun geheime recept. Ze denken in kansen en niet in beperkingen. Een voorbeeld voor elke ondernemer, want zeker als we enig succes hebben ervaren zijn we al snel geneigd om niet langer risico’s te nemen, maar juist op veilig te spelen.
Dan is het nu de hoogste tijd om in jouw tijdmachine te stappen! Welk advies zou jij je jongere zelf willen geven? Laat het weten in de reacties hieronder.
Succes
Heb jij een uitdaging voor Jerry?
Laat hier jouw gegevens achter