Veel mensen willen intelligent, of beter gezegd slim, gevonden worden. De manier waarop zij dit vaak proberen te realiseren?
Ze gebruiken complexe taal, veel jargon en vaktermen. En vooral veel woorden waar een ander minimaal 3 seconden over na moet denken om goed te kunnen begrijpen.
Het probleem daarbij is echter dat veel mensen afhaken en simpelweg niet goed snappen waar je het over hebt. Ze voelen zich dan niet emotioneel betrokken bij jouw boodschap en belangrijker; zullen hier vervolgens niets mee doen.
En als je even helemaal eerlijk bent; wil je slim of juist begrepen worden? Mensen imponeren met je woordenschat of juist tot actie laten overgaan?
Donald Trump is gedurende zijn campagne voor het Amerikaanse presidentschap vaak belachelijk gemaakt vanwege zijn gebruik van eenvoudige taal. Of beter gezegd, taal met een lage taalkundige complexiteit.
Zo meldde de Washington Post tijdens de voorverkiezingen van 2016 dat Trump, op basis van een taalkundige analyse van zijn toespraken ‘als een 5-jarige spreekt”. En dat de andere politici taal gebruikten die veel complexer was.
De uitkomst van deze presidentsrace weten we inmiddels allemaal.
Links complex, rechts simpel
Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam ontdekten een belangrijk verschil: politici van linkse partijen gebruiken vaak moeilijkere taal dan hun collega’s uit rechtse partijen. Dat blijkt uit analyses van ruim 380.000 speeches van politici uit verschillende landen.
Waar dit verschil in taalgebruik exact vandaan komt zijn de wetenschappers het overigens nog niet over eens.
Een mogelijke verklaring zou zijn dat politici hun taalgebruik afstemmen op de voorkeuren van hun kiezers. Korte en gemakkelijke zinnen zouden rechtse stemmers meer aanspreken, omdat zij meer behoefte hebben aan helderheid en duidelijke statements.
Linkse stemmers zijn vaak toleranter tegenover verschillende standpunten waarin onderwerpen van meerdere kanten belicht worden. Daar horen samengestelde zinnen met meerder bijzinnen bij, oftewel; complexere taal.
Hoe simpeler jouw woorden, hoe meer je activeert
“If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough” -Albert Einstein
Trump kent de kracht van woorden. Zijn interviews en speeches zijn er niet op gericht het rationele brein van zijn publiek aan te spreken, maar juist het emotionele brein.
Gerelateerd: https://jerryvanstaveren.nl/waarom-we-verkeerde-vragen-stellen/
Om dit te bereiken gebruikt Trump emotioneel krachtige woorden zoals ‘haat’, ‘illegaal’, ‘veilig’, ‘gigantisch’ en ‘enorm probleem’ over en over. Woorden die er niet op gericht zijn om de ratio aan te spreken of te overtuigen, maar juist om emoties van angst en paniek op te roepen.
Bovendien plaatst hij deze krachtige woorden veelal aan het einde van zijn zin. Zelfs als dit grammaticaal onjuist is. Dit staat binnen de psychologie bekend als het recency effect, waarbij geldt dat de laatst gebruikte woorden blijven ‘hangen’ bij de ontvanger.
Woorden zijn dan ook niet slechts klanken. Je wilt namelijk niet alleen maar informatie overdragen, je wilt overtuigen en je doelgroep tot actie laten overgaan.
De manier om dit te doen is dus het inzetten van emotioneel beladen en krachtige woorden. Hoe minder complex, hoe beter.
contact
+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl