Geen marketingmiddel is zo sterk als het geloof van je mensen in de producten en diensten die je als bedrijf aanbiedt. De mensen binnen de organisatie zijn dan ook het meest krachtige reclamemiddel dat je als bedrijf bezit. 

De kunst is deze manier van marketing te benaderen met de visie van zelforganisatie en dus niet content robots van je medewerkers te maken.

Een stukje ‘Dienend leiderschap’ binnen de online omgeving is dan ook een factor voor succes, want zodra je het gaat dicteren en puur als verlengstuk van je bedrijfsmarketing ziet sla je de plank mis.

Medewerkers zijn de nieuwe marketing. Niet als levende billboards, maar vanuit hun eigen unieke kennis, ervaring en persoonlijkheid. 

Tijdens de leidinggevende events in Social Marketing van afgelopen jaar werd dat iedere keer weer overduidelijk: Alles draait om persoonlijke inzichten en connectie. De grootste marketingwaarde ligt in de ervaringen en kennis die de mensen binnen jouw bedrijf verspreiden en zich daarmee als expert in de markt zetten. Want wanneer de mensen in jouw bedrijf met de content aansluiten op de belevingswereld van je doelgroep creëer je interactie en vertrouwen. 

En social media algoritmes draaien op deze interactie! 

Dit noemen ze met een moeilijk woord engagement. Dat houdt simpelweg in dat hoe meer er op jouw content wordt gereageerd, hoe meer de social media kanalen jouw content zullen laten zien aan de rest van de bezoekers. En hoe meer dus uiteindelijk het vertrouwen in jouw producten of diensten zal groeien.

“People don’t trust brands,
people trust other people”

Mensen geloven de reclame-uitingen van bedrijven namelijk allang niet meer. Daarentegen gaan maar liefst 70% van de mensen wel af op de mening van andere mensen. Snap je nu waarom op elke webshop, bestel’ of boekingssite de recensies van andere mensen worden weergegeven?

Door het inzetten van jouw medewerkers, collega’s of zakenpartners wakker je dan ook 277% sterkere emoties aan dan een willekeurige reclame op tv (waar overigens honderdduizenden euro’s aan marketingbudget aan wordt gespendeerd).

En wellicht nog belangrijker: dit type marketing wordt ook nog eens 87% beter onthouden.

 

Door jezelf bekend te maken in de markt maak je het tevens een stuk makkelijker voor jouw directe collega’s. Als ik mijzelf daarvoor even als voorbeeld mag gebruiken: de meeste collega’s bereik ik beter via blogs en social media dan via de interne communicatie. 

En wanneer ik me duidelijk naar de markt toe profileer, ben ik voor mijn collega’s ook een stuk interessanter om mee te nemen naar klanten.

Want door op die manier aan marketing te doen zijn daarmee vaak al veel van de vragen die deze klanten hebben (Is hij expert? is hij te vertrouwen? Heeft hij dit eerder gedaan? Met wie heeft hij samengewerkt en wat waren de reacties?) al voor mijn bezoek beantwoord.

Maar liefst 83%van mensen laat zich namelijk beïnvloeden door hun kennissenkring op social media, terwijl slechts 33%daar een bedrijf vertrouwt. Dat is nogal een verschil.

Als organisatie heb je dan eigenlijk ook veel liever dat een post wordt gedeeld door een medewerker dan via de bedrijfspagina.

Het bereik van 135 ambassadeurs is namelijk groter dan een bedrijfspagina met een miljoen volgers.

Content die wordt gedeeld vanuit de medewerkers heeft 561% meer bereik dan vanuit een bedrijfspagina en wordt 24x zoveel gedeeld. Snap je nu waarom jouw collega’s onmisbaar zijn in de marketing strategie?

Organisaties met betrokken medewerkers doen het dan ook 202% beter dan bedrijven waarvan de medewerkers niets delen. 

Maak geen content “doorgeef-luiken” van je medewerkers

Maar de grote kracht van employee advocacy ligt juist in het persoonlijk maken van content en absoluut niet in het maken van veredelde zendmasten van je medewerkers. Delen om het delen is dan ook uit den boze!

Authenticiteit is belangrijk bij het succes van je aanpak. Zodra je medewerkers als een verlengstuk van je marketingmix gaat beschouwen gaat het verkeerd.

Employee advocacy is het enthousiasmeren, motiveren en activeren van medewerkers om content te delen binnen hun eigen sociale netwerken. Het is een vorm van branding door eigen medewerkers en een belangrijk onderdeel van de sales- en marketingstrategie”

Door het activeren en motiveren van medewerkers om content van de organisatie te delen op hun eigen sociale kanalen heb je goud in handen. Toch is het delen van zakelijke content op de persoonlijke social media nog lang geen automatisme.

Laat collega’s creëren, niet kopiëren

Veel bedrijven kauwen de content namelijk nog voor, gooien dat over de schutting bij de medewerkers met het vriendelijke, doch dringende verzoek dit z.s.m. te delen. Maar dit is per definitie geen Employee advocacy.

Laat collega’s een eigen draai geven aan een boodschap, dat is geloofwaardiger dan zomaar wat berichten te delen vanuit een bedrijfspagina.

Op die manier worden de beloften aan de klanten waargemaakt, kan op de markt gereageerd worden, en ontstaat er een win-winsituatie waarin medewerkers optimaal kunnen werken, zich goed voelen en de organisatie zijn doelstellingen behaalt. Effectiever en efficiënter.

Er wordt dan niet alleen aan een sterk merk gewerkt, maar ook aan een sterke organisatie met individuele experts.

Een gezicht naar de markt en niet alleen een bedrijfslogo met een “eenheidsworst” aan content. 

Deze column is de tweede in de reeks ‘Marketing Momentum’. De eerste ging over het Belang van marketing. De volgende zal gaan over de voordelen van marketing

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl