Bijna iedere bekende en succesvolle ondernemer heeft het plan waar zij of hij ooit het bedrijf mee is gestart onderweg moeten bijstellen. Ondernemen is namelijk niet: plannen, taken uitvoeren en succesvol zijn.  Het is meer in de trend van: iets verzinnen, daar keihard aan werken, uren waardevolle tijd investeren, ploeteren, fouten maken, vallen, opstaan, bijsturen en weer doorzetten. En soms zelfs weer helemaal opnieuw beginnen. Het verschil tussen deze twee benaderingen is echter van cruciaal belang. 
Bij het uiteindelijke succes van alle nieuwe activiteiten die je onderneemt is het belangrijk hoe jij ‘in de wedstrijd zit’. De weg naar succes is tenslotte geen rechte lijn en komt (vaak) met obstakels. Het maakt dan een wezenlijk verschil wanneer je tegen weerstand, vertraging of obstakels aanloopt jij direct denkt van ‘dit werkt mij tegen’ of dat je denkt ‘dit gebruik ik als les om het volgende keer beter te doen’. 

“de pessimist klaagt over de wind, de optimist verwacht dat het verandert, de realist stelt zijn zeilen bij” – William Arthur Ward

Onderzoek laat zien dat wie vooral denkt vanuit prestaties en wil bewijzen dat hij of zij iets kan bereiken, eerder fouten zal ontkennen dan dat zij ervan zullen leren. We blijven dan de patronen herhalen die voor de obstakels of weerstand heeft gezorgd. Vaak met dezelfde uitkomst. Daarentegen; de mensen die open staan voor obstakels en de moeilijkheden onderweg gebruiken als input voor verbetering behalen vaak wel de gestelde doelen. Om die reden leidt een leerdoelstelling doorgaans tot meer succes dan een prestatiedoelstelling. Een prestatiedoelstelling kan bijvoorbeeld zijn: we gaan een omzet van 1 miljoen realiseren in 2020. Een leerdoelstelling kan zijn: we willen 5 nieuwe manieren ontdekken om ons marktaandeel te vergroten. Zie je het verschil? Als we die verschillende doelstellingen voor het gemak ‘even plat slaan’dan zorgen prestatiedoelstellingen ervoor dat we willen tonen wat we al kunnen. Of juist voorkomen dat er wordt ontdekt wat we niet kunnen.  Leerdoelen leiden ertoe dat we onze capaciteiten breder gaan ontwikkelen en gaan denken in kansen en juist niet in beperkingen. Vooral dat laatste is van cruciaal belang. Mensen en mindset Boven de eerder genoemde bijwerkingen van prestatiedoelstellingen komt het feit dat de negatieve effecten van prestatie gerelateerde doelstellingen extra zwaar wegen bij mensen met weinig vertrouwen in hun eigen kunnen.  Dat leidt vervolgens weer tot het ontwijken van de taken of werkzaamheden die nodig zijn om de gestelde doelen te kunnen bereiken, waarbij in de praktijk het bagatelliseren van doelen en in sommige gevallen zelfs fraude voorkomt. Het zit dan ook vooral tussen de oren van de mensen en we moeten daarom bewust aan de mindset gaan werken waarbij we fouten niet langer als een stap achteruit ervaren, maar juist als een stap vooruit in het proces.

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904 jerry@ jerryvanstaveren.nl