Agile is één van de meest voorkomende managementtermen , misschien wel dé meest voorkomende.

Sterker nog: ‘agile’ is officieel benoemd tot jeukwoord en staat op de lijst met kantoorclichés van het NRC. 

Het ondergaan van een agile transformatie lijkt tegenwoordig dan ook eerder regel dan uitzondering binnen de bedrijfswereld.

Het succesvol implementeren blijft echter nog wel een ‘dingetje’.

Het bewustzijn voor verandering groeit en dat de behoefte om agile te werken er is mag inmiddels overduidelijk zijn. Het is tenslotte niet voor niets een jeukwoord.

Het aantal aanvragen van organisaties die agile transformaties willen ondergaan stijgt dan ook in razend tempo en er is een algemene behoefte aan het werken via deze principes binnen de markt. 

Technologieën en innovaties volgen elkaar razendsnel op en daarom is het meer dan ooit van belang dat organisaties in staat zijn om snel te reageren en sneller producten op te leveren. Kortom: Ideale tijden voor het Agile werken. 

Ben je daar als organisatie (nog) niet klaar voor? Dan wordt het moeilijk om te overleven.

Maar er zit een wezenlijk verschil tussen Agile werken en Agile zijn!

Agile gaat over de kracht om snel te kunnen reageren op veranderingen binnen jouw organisatie of in de vraag vanuit de markt. Door agile te omhelzen waren veel startups in staat grote organisaties de pas af te snijden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Alibaba en WhatsApp

Maar wat is Agile dan precies? 

Agile is in essentie niets meer dan een mindset. Een mindset waarmee je op basis van gezond verstand, logisch nadenken, samenwerken, optimalisatie van interactie en weghouden van bureaucratie en overbodige handelingen meer succes behaalt. 

Dat is in een notendop waar Agile voor staat. Het is een concept, geen methode. 

Agile gaat over informatie halen van de bron. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om nieuwe ontwikkelingen direct mee te nemen, aangezien alle belanghebbenden direct inzicht hebben en structureel feedback aan elkaar geven. Iedereen is op de hoogte en betrokken in het proces. 

Agile, letterlijk wendbaar of behendig, is ontstaan vanuit de behoefte om sneller te kunnen ontwikkelen. Dit begon ooit bij software ontwikkeling.

Het team wordt daarnaast niet tot stilstand gebracht door externe stakeholders (lees bijv. de directie) tijdens het productieproces want deze hebben in essentie geen bevoegdheid om het proces te stoppen of te vertragen. Op die manier wordt het overbodige werk van de bureaucratie de kop ingedrukt.

Agile draait vooral om gezond verstand. Stel, je koopt een nieuwe badkamer voor 50.000 euro, dan is het volkomen normaal dat je als klant elke dag even komt kijken terwijl de badkamer wordt geplaatst, toch? 

Waarom met projecten die een veelvoud kosten dan niet? 

Daarnaast betekent gezond verstand ook dat je met elkaar accepteert dat je aan het begin nog niet alles weet. We maken deze dagen complexe toepassingen voor complexe situaties. Het is een utopie te denken dat je alles vooraf in detail kunt vastleggen en bedenken. Onderweg ondervinden is dan ook cruciaal.

Bovendien zit de eenvoud ook in de aanpak; de kern is heel simpel gezegd de interactie van mensen. De technieken zijn slechts ter ondersteuning. Je gaat met elkaar op zoek naar de essentie, naar de kern, om dit vervolgens met elkaar te realiseren. Op die manier zet je mensen vanuit hun vakmanschap in hun kracht.

Agile gaat dus verder dan de methode. Het moet de cultuur binnen het bedrijf zijn. Agile doe je dan ook niet even zomaar. Agile moet je zijn! 

Agile in de toekomst

Waar we jaren geleden zagen dat agile principes binnen organisaties vooral binnen teams werden toegepast, zien we de afgelopen tijd toch echt een groei naar aandacht voor de samenwerking tussen teams. 

Dat wil zeggen: Bij een toenemend aantal Agile teams ontstaat de behoefte om werkzaamheden tussen de teams te coördineren. 

De uitdaging is dan ook het geïntegreerd samenwerken van de gehele organisatie. Agile manifesto-grondlegger Arie van Bennekum noemt dit ook wel full service delivery

Hierbij is het belangrijk dat, vanaf het begin van het productieproces, alle stakeholders samenwerken aan hetzelfde product.

Een veel gebruikt voorbeeld hiervan is de oplevering van een Monopoly-spel. 

Het ontwikkelteam en marketeers gaan als eerst met het bordspel aan de slag en betrekken bijvoorbeeld de juristen pas op het moment dat het bordspel helemaal af is. 

Juridische fouten in het bord worden daardoor gedurende het proces niet opgemerkt, waardoor het hele spel zo weer de vuilnis in kan en alle werkzaamheden voor niets zijn geweest. 

Het hele proces begint dan weer van voor af aan! Zonde natuurlijk

Dat had simpel voorkomen kunnen worden als iedereen vanaf het begin bij het proces betrokken was geweest. Dit noemen ze dus een full service delivery approach.

Iedereen die invloed heeft op (een aspect van) het product moet betrokken worden: analisten, developers, eindgebruikers, stakeholders, juristen, marketeers, designers of wie dan ook.

Voorheen wilden veel organisaties voor agile transformaties ‘eerst (of alleen) de IT-afdeling’ veranderden. Maar wanneer jij je realiseert waar agile voor staat, dan kom je er al snel achter dat dit geen juiste benadering is.  

Agile zorgt immers voor:

  • Meer waarde voor de eindgebruiker, dat 
  • Sneller op de markt komt met een 
  • Betere kwaliteit van werken

Je ziet tegenwoordig dat wanneer de directie (en de managementlaag) het nut inzien van het betrekken van alle belanghebbenden binnen het bedrijf, dit daadwerkelijk zorgt voor het sneller en beter opleveren van producten en/of diensten. 

Op die manier wordt Agile werken niet meer uitsluitend als een IT-klusje gezien, maar als iets wat door iedereen binnen het bedrijf gedragen moet worden. Met groter succes voor alle aangesloten partijen.

Een mooie ontwikkeling als je het mij vraagt

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl