STRATEGIE

Wanneer je Knopen door moet Hakken

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

3 September 2018

De drie belangrijkste middelen voor elke ondernemer zijn geld, mensen en tijd.

Tijd is de Achilles hiel van al deze bronnen, omdat tijd nou eenmaal niet schaalbaar is. Je hebt tenslotte maar vierentwintig uur in een dag.

Tijd is daarmee jouw meest kostbare investering in alles wat je als ondernemer of eigenaar doet. Je moet bewust altijd afwegen hoeveel tijd je aan een activiteit kwijt bent en of dit het aan het eind van de rit opweegt tegen wat het je feitelijk oplevert.

De moeilijke keuzes maken en kritisch zijn in waar jij je waardevolle tijd gaat investeren is daarom één van de belangrijkste dingen die je als ondernemer moet doen.

De kracht ligt in herhaling

Als je een ondernemer zou moeten omschrijven dan kan dat uiteraard niet zonder “ondernemend” te benoemen. De meeste ondernemers zijn dan ook van nature creatief en altijd op zoek naar nieuwe kansen. Die nieuwe uitdaging, dat nieuwe concept of die nieuwe toevoeging aan hun business.

Het bloed gaat tenslotte sneller stromen van al die nieuwe kansen, maar is dat ook waar de absolute waarde voor jouw business ligt? Waarmee je het succes op lange termijn gaat behalen en vooral behouden? Want de uitdaging kan dan wel in het nieuwe liggen, de kracht ligt vaak in de herhaling.

Als het erop aankomt ligt het verschil tussen een expert en een beginner vooral in de tijd die geïnvesteerd is in de praktijk. Een gemakkelijke graadmeter hiervoor is ‘de 10.000 uren regel’.

De gerenommeerde Zweedse Professor Ericsson heeft uitgebreid onderzoek gedaan bij s’werelds beste schakers, muzikanten & sporters om definitief vast te leggen of succes in de genen ligt of dat het is aangeleerd.

Waar hij tijdens zijn onderzoek achter kwam was dat de absolute wereldtop niet anders zijn dan jij of ik. Ze waren niet slimmer of talentvoller. Wat deze groep vooral onderscheidde waren de gerichte uren van training.

Kortom: Wil jij de beste worden in jouw vakgebied dan moet je simpelweg de uren gaan investeren in het verfijnen van jouw expertise, product of dienst. Geen schot hagel meer doen, maar je juist specialiseren en met scherp gaan schieten.

Verander die eindeloze to-do list in een should-do list

Niet alles wat belangrijk voor jou aanvoelt is ook daadwerkelijk belangrijk. Onze agenda’s en dagen staan werkelijk bomvol met taken waarvan we het gevoel hebben dat ze oprecht bijdragen aan ons succes.

Even een bedrijfslogo laten ontwerpen voor dat nieuwe project, het lettertype van de blogs aanpassen, zodat het zakelijker oogt, een koffieafspraak met dat oud klasgenootje die sinds kort een eigen bedrijfje heeft of even wat nieuwe connecties proberen te vinden op linkedin.

We vergeten dat we door al die taken vooral heel erg druk met druk zijn.

Maar staan er niet bij stil dat al deze dingen weinig tot niets bijdragen aan ons zakelijk succes. Succes vertaalt zich namelijk niet in hoe druk jij bent.

Een volle agenda betekend niet automatisch een succesvolle business. Verander daarom dat eindeloze to-do lijstje in een should-do lijstje. Want zeg nou eerlijk: welke taken zijn nou echt belangrijk en onmisbaar voor jouw bedrijf? Welke leveren onderaan de streep de omzet op?

 “We staan er niet bij stil dat veel van de dingen waar we druk mee zijn weinig tot niets bijdragen aan ons zakelijk succes. Succes vertaalt zich namelijk niet in hoe druk jij bent”

Want het meeste van waar jij zo ongelooflijk druk mee bent maakt geen verschil

Begrijp mij niet verkeerd: Want momenteel wordt het echt geïdealiseerd, vooral op social media: Non-stop aan het werk zijn!

Weken draaien van wel 90+ uur. Continue aan het werk zijn en non-stop grinden. Pak je smartphone erbij en je zal zien dat menig social media platform er mee volgegooid wordt.

Het beroemde pareto-principe stelt echter dat 80% van jouw resultaat direct voortkomt uit 20% van je inspanningen.

Dus het meeste van al die dingen waar je zo verschrikkelijk druk mee bent hebben geen enkele toegevoegde waarde op jouw succes.

Aan jou dus de taak om de 20% eruit te vissen, die jou het succes, de zichtbaarheid of de omzet opleveren en die veel meer te herhalen. Leg je focus op de 20% die er wel toe doet en steek de rest van jouw tijd in de echt belangrijke dingen.

Er is namelijk geen enkele succesvolle zakenman die op zijn sterfbed spijt heeft dat hij niet meer uren in het kantoor heeft doorgebracht. Echte succesvolle zakenmensen zijn zelfs nauwelijks op de werkvloer te vinden.

En begrijp mij niet verkeerd: Ook Ik was er volledig van overtuigd dat je als ondernemer hard moet werken, lange dagen moet draaien en eigenlijk geen moment vrij mag nemen van jouw business.

Ik zorgde ervoor dat mijn agenda altijd bomvol was, ik de touwtjes stevig in handen hield en zelfs tijdens vakanties nog iedere dag aan het werk was.

Maar eigenlijk was ik al mijn vrijheid verloren en vrijheid is juist hetgeen waarom de meeste mensen de sprong naar ondernemerschap wagen. Voor mij was dat in ieder geval wel één van de belangrijkste drijfveren.

Het moest anders kunnen!

En wat bleek: Het kon ook anders. Hoe? Door erachter te komen wat die 20% van de werkzaamheden waren die mijn succes en omzet bepaalde.

Die 20% die het verschil maakte en die mij uniek maakte ten opzichte van mijn concurrenten.

Die 20% van taken ging ik simpelweg meer doen, en dat kon ook gemakkelijk, want die 80% die niets opleverde ging ik een stuk minder doen, of zelfs helemaal niet meer.

Stel jezelf daarom continue de juist vragen, met alles wat je doet. Vragen als:

  • Is dit de beste investering van mijn tijd of kan ik deze tijd beter ergens anders spenderen?
  • moet ik dit doen of kan iemand anders dit net zo goed doen? (regeren is tenslotte niet voor niets delegeren)
  • Wat levert dit mij onderaan de streep op?

Het voelt misschien tegenstrijdig: Jouw agenda een stuk minder vol maken en tegelijkertijd meer omzet, succes en winst behalen, maar toch wil ik je uitdagen om het eens te proberen.

Leg je focus op de juiste onderdelen in jouw bedrijf en ga daar meer tijd in stoppen.

Schiet met scherp, en laat dat schot hagel voor wat het is.

 

SUCCES

OF BESTEL HIER JOUW ONLINE WORKSHOP