Het is een vaste ondernemersregel: Als we doen wat we deden, krijgen we wat we kregen.

Wanneer je het resultaat wilt veranderen is dan ook ten allen tijden een verandering nodig. Maar waarom vinden we veranderen zo lastig, raakt dat ons zo erg en willen we eigenlijk alles het liefst bij het oude houden?

Of op z’n minst vooraf zekerheid krijgen over de uitkomst van die verandering, voordat we die daadwerkelijk inzetten?

Mocht jij dat je ook afvragen, dan ben je in ieder geval niet alleen: Kahneman, Nobelprijswinnaar en vermaard gedragsonderzoeker deed er jarenlang onderzoek naar en kwam tot een interessante conclusie: Wij hebben van nature geen hekel aan verandering of onzekerheid. Het probleem is dat we die onzekerheid associëren met potentieel verlies.

En juist die angst voor verlies heeft extreem veel invloed op ons.

Hij ontdekte tijdens zijn onderzoek in de jaren zeventig dat verlies voor ons altijd groter lijkt dan een vergelijkbare winst. Honderd euro verliezen voelt dan ook vele malen onprettiger dan het winnen van honderd euro.

Dat is de reden waarom we zo hechten aan de status quo, aan de manier waarop dingen altijd zijn geweest en we ze gewend zijn.

In onze keuzes hanteren we graag een referentiepunt en meestal is dat de status quo, oftewel de normale situatie. En die zal je niet snel ter discussie stellen omdat je die nou eenmaal gewend bent. Je beoordeelt vervolgens de veranderingen ten opzichte van die status quo, in voordelen en nadelen.

De angst voor verlies zorgt er vervolgens voor dat we liever blijven waar we nu zijn en de dingen in stand houden. Dit noemen ze ook wel verlies aversie.

“a comfort zone is a beautiful place
but nothing ever grows there”

Gerelateerd: http://jerryvanstaveren.nl/durf-jij-te-veranderen/

Kahneman: “Bij elke poging om zaken te veranderen zijn er mensen die winnen of verliezen ten opzichte van de status quo. En je moet van tevoren weten dat de potentiële verliezers een stuk harder zullen vechten om te beschermen wat ze hebben, dan de potentiële winnaars zullen vechten voor de vernieuwing”. Dat is vier keer harder zelfs.

Dat fenomeen maakt hervormingen en veranderingen buitengewoon lastig om te realiseren, omdat je met de veranderingen simpelweg niet iedereen tevreden kan houden en er altijd krachten zullen werken om het tegen te houden.

Verliesaversie draait dan ook primair om de emoties op de korte termijn. De pijn in het hier en nu. En dat raakt ons meer dan de mogelijke winst op lange termijn.

Maar zonder verandering zal er ook niets veranderen, met alle gevolgen van dien. Daar kunnen helaas partijen als V&D, Schoenenreus en Free record shop over mee praten.

Als je echter leert te kijken naar veranderingen als een reeks kleine stappen in een groter geheel, wordt een afzonderlijk verlies minder belangrijk en durf je tevens meer.

In het leven zal je namelijk altijd te maken hebben met kleine en grote veranderingen en de daarbij behorende tegenslagen.

De vraag is hoe jij daar mee omgaat en die tegenslag vervolgens omzet in iets positief. Probeer je daarbij vooral te focussen op het lange termijn succes van de verandering en niet het korte termijn verlies ten opzichte van jouw status quo.

We zijn namelijk al snel geneigd om te kijken naar de korte termijn pijn, en niet het lange termijn plezier. Maar ondernemen is geen sprint, maar juist een marathon!

 

SUCCES

Mastermind - Digital training
OF BESTEL HIER JOUW ONLINE WORKSHOP