STRATEGIE

De kracht ligt in de keuze

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

7 Mei 2018

Als ondernemer zijn we trots op ons product of onze dienstverlening. Het heeft ons tenslotte jaren gekost om tot hetgeen te komen wat we nu aan onze potentiële klanten mogen aanbieden.

Je zal dan ook niet vaak een ondernemer spreken die zonder passie of enthousiasme over zijn dienstverlening spreekt.

Spreken over het eigen bedrijf is zonder twijfel het favoriete gespreksonderwerp van iedere ondernemer en we kunnen er dan ook hele dagen mee vullen, zonder ooit uitgesproken te raken.

Een doelgroep of ideale klant kiezen is dan ook erg lastig, want diep in zijn hart vind iedere ondernemer dat elk type klant beter zou worden van zijn of haar product of dienstverlening. En we bieden deze dan ook maar al te graag in allerlei vormen aan, zodat er voor ieder wat wils bij zit.

Maar hoe ga je een potentiële afzetmarkt van bijna 17 miljoen Nederlanders aanzwengelen?

In mijn werk als businesscoach kom ik ze dan ook op regelmatige basis tegen: de ondernemer die de hele wereld als doelgroep heeft.

Ze hebben geen specifieke klant voor ogen en als je het ze vraagt heeft eigenlijk iedereen voordeel van hun product of dienst, dus waarom zou je in dat geval jezelf beperken door een specifieke niche of een kleine doelgroep te kiezen?

“Shoot for the moon &
you might land a star”

En als we dan toch bezig zijn, waarom zou niet iedereen in de hele wereld gebruik kunnen maken van ons geweldige product of dienst?! Een afzetmarkt van 7 miljard mensen, kom maar op!

Op zich is die gedachte ook niet eens zo vreemd: Ondernemers zijn creatief, denken niet in beperkingen maar zien overal kansen en laten zich verleiden door de potentiële omzet die deze brede doelgroep te bieden heeft.

En als ondernemers ergens vatbaar voor zijn, dan is het wel potentie!

Maar een goede theorie, maakt nog geen goede praktijk…

Door de hele wereld als doelgroep te nemen en geen keuze te maken in jouw doelgroep verander jij jezelf ongewild in een pannenkoek.

Je bent heel breed, maar hebt heel weinig diepgang.

Want door iedereen in het wilde weg aan te spreken, spreek je eigenlijk helemaal niemand direct aan!

Niemand zal die diepere connectie maken met je product of dienst of zich emotioneel verbonden voelen met hetgeen wat jij aan te bieden hebt.  

In essentie doe je een schot hagel en hoop je dat je jouw doel zal raken. Maar hoe meer je schiet, hoe minder voltreffers er zullen zijn.

Durf te kiezen en wordt gekozen

 

Mensen zijn met de overweldigende hoeveelheid prikkels en informatie steeds meer op zoek naar een specialist.  Naar die expert die ze bij de hand neemt en ze door het hele proces begeleidt. Naar die connectie en naar die diepere laag. Die voltreffer, die jouw potentiële klant diep in het hart raakt en ze daarmee overtuigd om een samenwerking met jou aan te gaan.

Maar als zij die keuze voor jou maken, moet jij dat ook voor jouw ideale klant doen.

Door iedereen te willen aanspreken kan je jezelf vergelijken met een huisarts. Mensen gaan naar de huisarts toe om informatie in te winnen, om de diagnose te stellen waarmee ze hun weg verder kunnen vervolgen.

Maar zodra de diagnose is gesteld verlaten ze jouw kantoor om de oplossing te zoeken voor hun specifieke probleem.

En wat doen ze in dat geval?

Ze gaan ze uiteindelijk naar de specialist om behandeld te worden. 

Ben jij een specialist of eerder de huisarts?

 

Zodra de ondernemer met wie ik dit bespreek dit hoort schiet hij of zij direct in de verdediging.

Het is nogal niet wat om jouw potentiële afzetmarkt van 7 miljard mensen een vrije val maken te zien maken naar “slechts” 10.000 mensen. Of misschien zelfs maar 1000 mensen.

Met 7 miljard potentiële klanten lijkt  het gemakkelijk om een gezond bedrijf met een gigantische winst te creëren, maar hoe ga je datzelfde doen als je maar 1000 potentiële klanten hebt?

Het lijkt vanuit strategisch oogpunt misschien een vreemde keuze, maar toch wil ik je uitdagen om die 7 miljard mensen los te laten en jouw focus en energie uitsluitend op die 1000 mensen te richten.

 Dit zorgt niet alleen voor veel meer onderscheidend vermogen, maar deze groep zal veel meer de connectie maken met hetgeen wat jij te delen hebt! Om maar niet te spreken over de uren die jij zal besparen omdat je niet 10000 ballen in de lucht moet houden, maar al jouw tijd en energie op die specifieke groep kan richten.

Je geeft daarmee richting aan al jouw activiteiten. Je hebt een duidelijker einddoel in zicht en doet niet langer een schot hagel, maar gaat gericht met scherp schieten!

En dat werkt twee kanten op.
Wanneer jij je positioneert als de expert in jouw specifieke markt zullen de mensen aan de andere kant ook op zoek gaan naar jou.

Je bent tenslotte niet langer één van de vele aanbieders in een afzetmarkt van 7 miljard potentiële klanten, maar een duidelijk lichtpunt in een klein deel van de markt. Je hoeft niet meer te vechten om op te vallen en gaat niet langer op in de massa!   

Zegt je gevoel dat jij de expert bent in een specifiek vakgebied, durf dit dan als jouw plek te claimen! Ga dat stukje markt toe-eigenen en die specifieke groep aanspreken!   

Ga voor die voltreffer en laat die schoten hagel voor wat ze zijn


SUCCES

OF BESTEL HIER JOUW ONLINE WORKSHOP