STRATEGIE

Betekenisloos Ondernemen

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

2 April 2018

ijdelheid

  • het zich toeleggen op betekenisloze uiterlijkheden

De term ijdelheid heeft in het Nederlands twee betekenissen die verwant zijn, maar toch op belangrijke punten verschillen.

De huidige betekenis gaat in de richting van wat men in het Latijn superbia noemde en in het Grieks als hybris. Met superbia of hoogmoed wordt het verlangen om belangrijk er of aantrekkelijker te zijn bedoeld, of juist een liefde voor zichzelf.

De andere betekenis van het woord ijdelheid komt overeen met het Latijnse vanitas en duidt op leegheid, vergankelijkheid en zinloosheid. Deze betekenis komt terug in de uitdrukking ijdelheid der ijdelheden en ligt ook ten grondslag aan de waarschuwing memento mori (gedenk te sterven).

En in de online omgeving viert ijdelheid momenteel ook hoogtij.

Een van de meest gestelde vragen tijdens de incompany trainingen of workshops die ik geef op het gebied van online strategie is

Hoe verhoog ik mijn volgers aantallen?” of “Hoe krijg ik meer volgers?

Dit wordt vervolgens direct vergeleken met de volgers aantallen van de concurrentie of wordt naar voren geschoven als zijnde de belangrijkste graadmeter als het op social media aankomt.

Maar toen bedrijven sociale media voor het eerst als marketingtool gingen gebruiken was het aantal volgers waarschijnlijk een belangrijke graadmeter, maar maakt het nog steeds uit hoeveel volgers je hebt?

 

In principe moeten alle bedrijven volgers hebben op social media. Ook al heb je de beste content ter wereld: als je geen volgers hebt, zal niemand dat ooit te zien krijgen.

Zelfs de beste verkopers kunnen tenslotte niet een lege ruimte converteren naar keiharde omzet en zonder volgers wordt je bericht op sociale media eenvoudigweg niet gezien en weet niemand dus van jouw bestaan.

“Ondernemen zonder marketing is als knipogen naar een meisje in het donker. Jij weet waar je mee bezig bent, maar niemand anders weet dat”

Als je weinig volgers of zelfs helemaal geen volgers hebt, is het veilig om aan te nemen dat potentiële klanten jou ook weer minder snel zullen volgen op sociale media. Zeker als ze een keuze hebben tussen jou of een concurrent die al veel meer volgens heeft opgebouwd.

De drempel om jou in dat geval te volgen is nou eenmaal groter, omdat ze door jou te volgen één van de weinige zullen zijn en niemand eigenlijk het eerste schaap over de dam wil zijn.

Tevens kan je met een laag volgers aantal ook minder relevant lijken voor de verschillende social media platformen. Je wordt op dat moment minder serieus genomen, zeker wanneer je aan het vechten bent met jouw concurrenten om aandacht en tijd op de tijdlijnen en newsfeeds van de volgers.

Het is natuurlijk ook een valide argument dat je minder snel gezien zult worden met minder volgers of dat het een signaal kan zijn dat je inactief bent of minder relevant bent voor deze bezoekers.

Maar een groot aantal volgers garandeert echter geen succes!

HET DRAAIT OM DE CONNECTIE

De aantallen zeggen uiteindelijk helemaal niets over het resultaat!

Het verkeerde type volgers of volgers die niet geïnteresseerd zijn in jou of je product, zullen je namelijk niet verder helpen. Die dragen niets bij aan de groei van jouw bedrijf.

Stel dat je een winkel hebt, zou je dan liever 10.000 mensen hebben die elke dag langs je winkel lopen, in de etalage kijken,maar vervolgens nooit zullen binnenkomen of heb je liever 100 mensen die daadwerkelijk je winkel binnen komen en dat een deel daarvan uiteindelijk ook producten gaat kopen?

De keuze lijkt mij simpel…

En toch gaan veel ondernemers en bedrijven momenteel liever voor de 10.000 “wandelaars” of volgers op social media, dan voor de 100 kwalitatieve volgers.

Wanneer je 10.000 volgers hebt maar geen enkele volger interesse heeft in de content die je deelt, kan het jouw status en zichtbaarheid zelfs beschadigen.

Als je namelijk content deelt die jouw volgers nooit delen, retweeten, becommentarieert of leuk vindt, dan wordt het door het algoritme van het platform als minder relevant ervaren, waardoor je nog minder vaak zal worden getoond in de verschillende tijdlijnen.

Een neerwaartse spiraal wordt vervolgens ingezet en in plaats van dat het grote aantal volgers jou helpt om zichtbaarder te worden heeft het juist een averechts effect.

Een groot aantal onechte of ongeïnteresseerde volgers zou daarom veel schadelijker kunnen zijn, dan die lage volgers aantallen.

Het aantrekken van volgers puur om de aantallen te vergroten, heeft daarom weinig zin. Het op de juiste manier aantrekken van volgers is daarentegen weer essentieel voor succes.

Ja, je moet volgers hebben, maar waar alle bedrijven echt op moeten focussen, is niet het aantal volgers maar juist de kwaliteit van de volgers!

Vertrouwen is het belangrijkste ingrediënt als het op online succes aankomt en vertrouwen wordt op social media gebied vooral gemeten in de mate van engagement.

Engagement is niets meer dan de betrokkenheid van een volger. Kortom: Hoe veel van jouw content liken, delen of reageren jouw volgers op?

Als ik puur kijk naar mijn eigen resultaten op de verschillende social media platformen varieert de engagement tussen de 3% en 12%. De meeste betrokkenheid daarvan vindt plaats binnen 24 uur na het posten. Over het algemeen bereiken de berichten gemiddeld 5% tot 7% betrokkenheid binnen een week.

Een case-study onder topmerken van  Instagram toont aan dat grote “bedrijven” gemiddeld een betrokkenheid hebben tussen de 1,4% en 5,4%.

Uit een ander onderzoek onder influencers werd aangetoond dat als de volgers aantallen vergroten, de betrokkenheidpercentages juist kelderen.  Gebruikers met 10.000 tot 100.000 volgers hebben gemiddeld maar een percentage van 2,4% engagement.

Het bewijst dat hoe meer “volgers” je hebt, hoe lastiger het wordt om een relatie op te bouwen en interactie te hebben. En hoe minder ze dus zullen toevoegen aan jouw succes of resultaat.

Een lager aantal relevante volgers is daarom veel meer waard dan een groot aantal ongeïnteresseerde volgers.

Dat is dan slechts iets dat jouw ijdelheid prikkelt of dat de Amerikanen zo mooi “Vanity Numbers” noemen.  Maar deze aantallen zijn dan ook niets meer dan uiterlijke schijn.

Betrokken volgers zullen commentaar geven, content delen en likes geven wat jou allemaal zal helpen om een ​​breder publiek te bereiken.

Hoe meer jij je gaat bezig houden met jouw volgers op het gebied van interactie, hoe groter de kans dat ze jou zullen herinneren wanneer ze klaar zijn om tot aankoop over te gaan.

En wanneer je ze op het juiste moment in het koopproces te pakken krijgt, zullen deze volgers niet alleen eerder trouw aan je blijven, maar ook anderen aanbevelen. En dat is waar het uiteindelijk om draait.

Het aantal volgers dat je hebt is daarom minder belangrijk geworden, omdat het allemaal om engagement draait als het aankomt op succes op sociale media.

In de ideale situatie zou de perfecte combinatie zijn om een ​​groot aantal geïnteresseerde volgers te hebben, die engaged zijn met hetgeen dat jij deelt, maar dat vereist een gedetailleerde strategie en een consistente aanpak.

“Het draait niet om marketing momenten, maar juist om marketing momentum”

SUCCES

KAN IK JOU HELPEN OM DE PERFECTE STRATEGIE SAMEN TE STELLEN VOOR JOUW SITUATIE?

KOM DAN HIER MET MIJ IN CONTACT

OF BESTEL HIER JOUW INCOMPANY 
WORKSHOP