Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

Het is een bekend fenomeen in de wereld van ondernemerschap en online marketing en waarschijnlijk ook direct het grootste cliché: Waarde

Volg een willekeurige expert, lees een willekeurig blog over ondernemerschap of volg een ‘random’ webinar en je hoort het in verschillende varianten voorbij komen,

Je moet waarde hebben voor je volgers, vooral heel waardevol zijn en jouw waardes laten doorschijnen. Maar vandaag wil ik het daar helemaal niet over hebben. Want als je op mij lijkt zal je wel waarschijnlijk net zo moe worden van die term “waarde”.

Ik ga het vandaag ergens anders over hebben. Over het toevoegen van waarde, om jouw verkoop te laten toenemen!


Het is een verloren kunst, die nog maar weinig ondernemers echt goed bezitten.

In deze snelle tijden, gunnen we onszelf namelijk niet de ruimte om dieper te graven. Om eens van een afstand ons product of dienst te bekijken en dit vervolgens te zien vanuit de ogen van een potentiële klant.

En daar de waarde van in te schatten.

We gooien er maar al te snel een “korting sticker” op, en denken dat die korting voldoende is om diezelfde potentiële klant over de streep te trekken.

Het draait toch iedereen op prijs? En dat is toch de voornaamste reden om een product of een dienst te kopen?

Maar verkopen op prijs kan iedereen en vergt geen verkoopkwaliteit.

Het gaat pas echt een uitdaging worden, als je datzelfde product moet laten stijgen in waarde, zonder ook maar iets aan de daadwerkelijke prijs te doen.

Dat dit simpeler is dan je in eerste instantie zou denken, zou je niet zeggen toch?

Een mooi voorbeeld daarvan zie je geregeld voorbij komen tijdens jouw lunch, verstopt op de verschillende menukaarten.

 

Zou jij namelijk bereid zijn om 6 euro te betalen voor een “simpel” broodje bal?

Daarentegen lijkt een authentiek Amsterdamse, huisstijl gemaakte gehaktbal, geserveerd op een gegrilde brioche, met huisgemaakte mayonaise dat wel waard te zijn….

Zie je hoe simpel je waarde kan toevoegen, door de manier waarop klanten naar jouw product kijken te veranderen?

Je komt dit in allerlei lagen tegen en ook de arbeidsmarkt is een mooie plek waar dit fenomeen zich voordoet:

Door de juiste woordkeuze laat je jouw product of dienst in aanzien stijgen, terwijl de inhoud exact hetzelfde blijft.

Werkelijk niemand neemt het besluit om tot aankoop over te gaan puur op basis van de prijs.

De prijs van iets is namelijk ten allen tijden relatief. Een jas van 200 euro is duur in vergelijking met een jas van 50 euro, maar juist weer goedkoop in vergelijking met een designer jas van 2000 euro

Het is maar net waar jij als “koper” waarde aan hecht.

Goede verkopers begrijpen dit verschil en brengen de waarde van een product of dienst juist omhoog. Ze veranderen de manier waarop een potentiële klant naar het product of de dienst kijkt.

Welke woorden gebruik jij zelf als het om jouw product of dienst draait?

Een andere handige manier om jouw product of dienst in waarde te doen stijgen, zonder dat dit jou omzet of marge kost is door het toevoegen van “onverwachte bonussen”.

Je kan hier bijvoorbeeld denken aan “gratis toegang tot alle ebooks”, “lidmaatschap van de besloten mastermind groep” of “12 maanden onbeperkt toegang”.

Allemaal toevoegingen om mensen over de streep te trekken, jouw dienst in waarde doen stijgen en jou geen tijd, extra aandacht of energie kosten.

Voorbeelden daarvan zijn:

Dus zeg nu eens eerlijk:

Wat doe jij om jouw product of dienst in waarde te doen stijgen? Of blijf je simpelweg hangen in het geven van korting?

 

SUCCES

 

Kom in contact en help jouw business naar het next level

Waarmee kan ik je van dienst zijn?

Op welk gebied kan ik je helpen?

Wat voor samenwerking zou het beste voor jou passen?

Op welk gebied zou je een workshop willen?

Hoeveel mensen zullen er aanwezig zijn?

Over welk onderwerp moet de lezing gaan?

Hoeveel mensen zullen er aanwezig zijn tijdens de lezing?

Welk budget heb je hiervoor gereserveerd?

Jouw gegevens zijn veilig en worden niet aan derden verstrekt. Bekijk hier de Algemene Voorwaarden