Als ondernemers zijn we vaak geneigd om onze dienstverlening en onze producten te benaderen vanuit de specificaties. Die zijn namelijk voor ons als ondernemer het belangrijkst. Alle facetten en eigenschappen die bij onze dienstverlening of product komen kijken

Dat is tenslotte wat wij aanbieden en wat daar allemaal bij komt kijken zal de klanten overtuigen om met ons in zee te gaan. Althans, dat is vaak wat ons gevoel ons ingeeft.

We grijpen elke kans aan om te vertellen hoeveel tijd en moeite er in ons product is gestoken, hoe uitvoerig dat getest is en wat voor uitstekende resultaten dat oplevert!

We vergeten echter een héél belangrijk onderdeel:
Het gaat niet om ons gevoel, het gaat om het gevoel van je (potentiële) klant!

Ik was laatst bij een mastermind bijeenkomst en een ondernemer die daarbij aangesloten was voerde dit tijdens zijn gesprekken geweldig uit.

Hij had namelijk een briljante quote die hij vaak gebruikte tijdens zijn verkoopgesprekken.
Hij vroeg aan het einde van een verkoopgesprek, als zijn (potentiële) klant aan het twijfelen was of aangaf bedenkt tijd te willen, “wat is je gevoel erbij?” en zet dan zijn volgende quote in:

Uiteindelijk neem je alle grote beslissingen op basis van je gevoel. Daarna ga je redenen bedenken om dat gevoel te rechtvaardigen”

Je zorgt er hierbij voor dat de potentiële klant in zijn emotie/gevoel gaat zitten! En niet je product of dienst gaat beredeneren vanuit verstand, maar het gaat bekijken op basis van emotie. En vanuit emotie nemen we al onze beslissingen.

Bij elke investering die je doet geeft je gevoel in eerste instantie direct aan of dit je gelukkig maakt of juist niet. Als je dit gelukkige gevoel echter niet ervaart dan zijn er wel honderden redenen te bedenken om het niet te doen: Ik heb het te druk, ik heb nog andere projecten lopen, ik ga binnenkort mijn product lanceren, ik moet nog op vakantie, de investering is te hoog en ga zo maar door.

Als het gevoel echter wel helemaal goed is, dan zijn al die redenen niet belangrijk en kan je jezelf en zelfs jouw omgeving er moeiteloos van overtuigen dat deze stap de juiste is.

Ga je product of dienst dus niet langer “presenteren” en alle specificaties ervan benoemen, maar besteed die tijd om achter het doel en gevoel van je (potentiële) klant te komen. Veel succes

 
Wil je op de hoogte blijven en nog meer van dit soort tips te weten komen, meld je dan nu aan: Aanmelden