Veel van de ondernemers die ik spreek stel ik tijdens ons gesprek één simpele vraag:
“Ken je of heb je andere succesvolle ondernemers om je heen die je om advies kan vragen?”
Ondernemers die hetzelfde pad als jou hebben bewandeld en het liefst een aantal stappen verder zijn dan jij op dit moment. Het antwoord dat ik krijg is in veel gevallen “nee”.
Maar van wie krijgen ze dan advies? Aan wie moeten ze zich optrekken?
In mijn ervaring krijgen ze dan vaak advies van familie of vrienden. Vooral voor familie is veiligheid belangrijk en krijg je dus al snel het advies in de trend van “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”.
De combinatie van ondernemen en op veilig spelen is vaak niet recept voor grote successen. Dat wil overigens niet zeggen dat er geen succes te behalen is zonder een mentor of coach maar het is in veel gevallen wel ondernemen met de rem erop.
“Je bent het gemiddelde van de 5 mensen waarmee je de meeste tijd besteed – Jim Rohn
Wat vaak buiten beschouwing wordt gehouden is dat de meest succesvolle zakenmannen, van Sir Richard Branson tot Steve Jobs, allemaal een mentor hebben gehad. Iemand die de weg al had bewandeld en waaraan zij zich op konden trekken.
Voor Robert Kiyosaki was dit bijvoorbeeld Keith Cunningham. Diezelfde Keith Cunningham heeft hem de inzichten en inspiratie gegeven om “Rich Dad Poor Dad” te schrijven. Een boek dat vervolgens meer dan 26 miljoen keer is verkocht.
Als je de succesvolste persoon bent in de kamer, verander dan van kamer – Michael Dell”
Wat zijn de voordelen van een mentor?
Door jezelf te omringen met succesvolle ondernemers geeft jou dat de mogelijkheid om je op te trekken naar hun niveau. Tevens hebben zij al ervaring met de stappen die jij nog wilt gaan zetten. Zij hebben dus in veel gevallen al de kennis & expertise in huis en zullen sneller situaties/knelpunten herkennen op dat pad van ondernemerschap. Wellicht nog belangrijker: Zij weten welke stappen je moet nemen om die knelpunten te vermijden. Dit biedt jou niet alleen een stuk zekerheid, maar zorgt er ook voor dat je veel sneller en efficiënter je doelen zal bereiken.
Door kennis en expertise in te winnen van een mentor hoef jij als ondernemer dus niet opnieuw het wiel uit te vinden. Je slaat de “experimentele” fase over waarbij je van alles gaat uitproberen in de hoop succes te behalen en gaat in plaats daarvan direct aan de slag met bewezen effectieve stappen.
Niet langer een schot hagel in de hoop dat je het doel raakt, maar gericht schieten op je doel.
Tevens krijg je een ander perspectief. Als ondernemers zitten we de hele dag IN onze business en gaan we vaak in vaste patronen te werk. Dat is de manier waarop we ons comfortabel voelen, we het prettig werken vinden en die ons gemakkelijk afgaat. Na verloop van tijd wordt het daardoor wel lastig om met een frisse blik naar je business te kijken. De visie van een ander kan daarin verhelderend werken en geeft nieuwe impulsen .
Daarnaast is het iemand om je uit te dagen en verantwoordelijk te houden. Als ondernemer ben je in veel gevallen op jezelf aangewezen. De afspraken die we met ons zelf maken willen nog wel eens (door een geweldig nieuw idee of andere factoren) uitgesteld worden. En van uitstel komt afstel.
Door je doelen, plannen & ideeën met een mentor door te nemen spreek je ze uit. Ze worden daardoor niet alleen een stuk tastbaarder, je hebt iemand die je verantwoordelijkheid houdt en waardoor jij je ook verantwoordelijk voelt om de dingen die je gezegd hebt ook daadwerkelijk te gaan realiseren
Maar wat als je zo iemand nog niet hebt?
Voordat je overgaat tot het benaderen van ondernemers is het wel belangrijk dat je in je enthousiasme niet je doel voorbij schiet.
De voorwaarde voor een mentor is namelijk dat het iemand is die succesvol verder is dan jijzelf op het pad van ondernemerschap. Het moet iemand zijn aan wie jij je kan optrekken, dus wees ook kritisch in het kiezen van je mentor. En ook niet onbelangrijk: diegene moet daadwerkelijk bereid zijn om zijn/haar kennis & tijd met je te gaan delen.
In de ideale situatie is het iemand die jouw markt en doelgroep kent. Iemand die zijn sporen heeft verdiend en je een kijkje in de keuken gunt.
Als je nog niet specifiek iemand in gedachte hebt zijn er een aantal mogelijkheden om tot jouw ideale mentor te komen. Er zijn namelijk verschillende betaalde netwerk events en business mentors te vinden, maar dit moet bij jou als mens & ondernemer passen. Tevens moet je budget het uiteraard toelaten.
Als dat niet het geval is moet je hierin ook out-of-the-box durven denken. Trek de stoute schoenen aan en benader jouw “voorbeeld” om een keer een kop koffie te drinken.
“Nee” heb je tenslotte & “Ja” kan je krijgen.
Succes
kom In contact
+31 (0)6 48 95 29 04
jerry@jerryvanstaveren.nl