STRATEGIE

Wanneer je vertrouwen mist

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

27 Augustus 2018

Succesvol ondernemen en de groei van bedrijven heeft alles te maken met vertrouwen.

Vertrouwen in de koers, vertrouwen in de kennis & kunde van het personeel en vertrouwen in het product. Maar wat als vertrouwen mist?

Want schrikbarend veel medewerkers vertrouwen het management van het bedrijf waarin ze werken niet.

En te weinig managers staan stil bij hoe dit gebrek aan vertrouwen het functioneren van het bedrijf, maar ook het succes van hun eigen functioneren ondermijnt.

Zelf heb ik in het verleden bij grote multinationals gewerkt en ook in mijn huidige functie als business consultant mag ik grote opdrachtgevers mijn cliënten noemen, maar daar lijkt er vaak een grote kloof te zitten tussen het management en de medewerkers op de vloer.

Vooral als het op vertrouwen aankomt.

 “Onze directie roept al jaren dat de klant op één moet staan, maar iedereen weet dat ze de omzet veel belangrijker vinden. Als je niet verkoopt of de omzet achterblijft lig je er zo uit en ben je slechts een nummertje”

Dat soort uitspraken van het personeel wekt natuurlijk geen vertrouwen en lijkt eerder regel dan uitzondering.

En hoe tegenstrijdig kan het zijn: Het management doet zijn best om met een concrete visie en koers te komen om met het bedrijf te varen. Maar de medewerkers die het moeten gaan uitvoeren en uitdragen geloven het niet eens en vertrouwen het niet.

En zeg eens eerlijk: Hoe moeten de potentiële klanten het gaan vertrouwen, als de eigen medewerkers dat niet eens doen?

ver·trou·wen (het; o) -DIKKE VAN DALE-

geloof in iemands goede trouw en eerlijkheid 

In 2010 werd er een groot onderzoek naar vertrouwen gedaan in het bedrijfsleven. Tijdens dat bewuste onderzoek werden ruim 700 managers bij tonaangevende bedrijven gepolst naar hun vertrouwen in de medemens en het vertrouwen in hun management.

Het resultaat was even opzienbarend als schrikbarend: de meerderheid van de managers die meededen aan het onderzoek hadden meer vertrouwen in een totale onbekende, dan in de eigen directie.

En als je denkt dat dit resultaat slechts in ons kritische kikkerlandje het geval was, wil ik je direct uit de droom helpen: De resultaten waren hetzelfde in Azië, in Amerika, maar verreweg het sterkst aanwezig in Europa.

Wat opvallend was: Hoe dichterbij de werkvloer de desbetreffende manager werkte, des te lager het vertrouwen in de directie was.

Dit is opvallend te noemen omdat het vertrouwen van medewerkers in hun leidinggevenden een grote invloed heeft op het algehele resultaat van het bedrijf.

Wanneer medewerkers namelijk vertrouwen hebben in het feit dat het management of de directie hun beloftes nakomen, eerlijk met ze omgaan en oprecht naar hun mening luistert, dan heeft dat een positieve invloed op al het werk dat wordt gedaan.

Werk dat vervolgens weer grote invloed heeft op het uiteindelijke resultaat en het succes van het bedrijf.

Meer vertrouwen leidt namelijk tot:

  • een hogere arbeidsproductiviteit
  • een hogere kwaliteit van producten en
  • betere financiële resultaten

Maar vertrouwen creëer je niet zomaar. Het is een langdurig en ingewikkeld proces. Veel managers en directieleden lukt dat dan ook niet.

Dat geldt vooral voor managers en directieleden bij de grote bedrijven. Zij staan voortdurend onder grote druk, moeten veel doen in veel te weinig tijd en persoonlijk contact met iedere werknemer wordt gezien het grote personeelsbestand een lastige uitdaging.

Zeker wanneer je van de ene belangrijke vergadering naar de andere moet springen.

Maar op die manier neemt het vertrouwen juist steeds verder af en gaat het management of de directe een neerwaartse spiraal in, die steeds lastiger wordt om te doorbreken.

Vertrouwen vergt een grote investering in tijd en vooral ook in interactie met iedere medewerker.

Steeds opnieuw moet je bewijzen dat:

  • het beste voor hebt
  • je competent bent en
  • het vertrouwen waard bent

 

SUCCES

 

OF BESTEL HIER JOUW ONLINE WORKSHOP