STRATEGIE

Terug naar de Basis

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

18 Juni 2018

“We hebben het zo druk gehad, we zijn er helaas niet aan toegekomen. De tijd vliegt echt voorbij en voor wij het doorhebben staat onze afspraak al weer voor de deur”

Dit was niet de eerste keer dat ik dit als excuus kreeg om de gemaakte afspraken van een week of 6 geleden niet na te komen. En alhoewel we met de beste intenties een traject opstarten en vol goede moed om de 4 tot 6 weken met het team samenkomen, blijven de resultaten uit en dat frustreert.

Zeggen dat je wilt veranderen is namelijk heel iets anders dan oprecht willen veranderen. Het vergt namelijk werk om een echte verandering door te voeren.

Het is een trend die ik vaker tegenkom bij grotere MKB bedrijven. Helaas eentje waardoor ze geen stap verder komen en het lastig is om een werkelijke verandering te realiseren.

Alles blijft vaak bij het oude… Ondanks alle hulp…. Ondanks de beste intenties……Met alle gevolgen van dien….

Wanneer je bij de meeste bedrijven met leidinggevenden, afdelingsmanagers en assistenten in gesprek gaat en vraagt wat hen echt dwarszit, dan komen de volgende klachten opvallend vaak voorbij:

  • De waan van de dag regeert
  • je rent van de ene onderbreking naar de volgende crisis.
  • Ondertussen moet je als manager zo ongeveer op je kop staan om anderen te kunnen motiveren.
  • De roep naar kwalitatief personeel is groot
  • en medewerkers vullen hun dagen met een eindeloze lijst van diverse taken en werkzaamheden.

In de praktijk is iedereen voornamelijk heel druk met druk zijn.

Dit zorgt ervoor dat we veel van de dag op de automatische piloot doorlopen. We voeren de zelfde handelingen uit, dag in dag uit, en staan niet stil bij het feit dat er wellicht een andere, of zelfs betere manier is.

Wie dit soort fundamentele problemen wil oplossen, moet terug naar de basis.

Terug naar de tekentafel en terug naar de fundering om vanuit daar alles weer verder op te bouwen.

Drie van die fundamentele basisregels op een rij:

1. Resultaat gaat allereerst over het dagelijkse werk en over de mensen die dat uitvoeren.

Maar in veel organisaties wordt de aandacht afgeleid door allerlei bijkomstigheden, zoals de zoveelste rapportage, nieuwe acties of eindeloze vergaderingen.

Op zich waardevolle werkzaamheden, maar zolang ze geen relatie hebben met de alledaagse problemen, voelt het eerder als weer een taak die ‘erbij’ komt.

Maar wat kan jij eraan doen? Stel een klein aantal heldere en overzichtelijke prioriteiten als leidinggevend. Help collega’s, partners en medewerkers allereerst om klanten te helpen.

En zorg dat ze daar het grootste deel van hun tijd aan kunnen besteden. Zonder klanten heb je namelijk geen bedrijf, maar een hobby.

“ Stel een klein aantal heldere en overzichtelijke prioriteiten als leidinggevend”

2. De meeste mensen werken reactief. Ze hebben geen vaste methodiek of systeem, maar reageren op wat zich aandient.

Zeker in grotere organisaties is een bijkomend risico daarvan dat je al snel geneigd bent te denken dat de knelpunten worden veroorzaakt door individuen (“Hij heeft voert nooit wat uit” of “loopt alleen maar te klagen”) of dat er sprake is van motivatieproblemen (“Waarom lossen de medewerkers dit zelf niet op? Waarom moet ik dat altijd doen?”).

Het is in daarom wijzer om terug te grijpen naar vaste, beproefde methodes, zoals o.a. scrum, agile of lean.

Daarbij breng je vaste structuren aan die voor iedereen prettig werken zijn, grip geven en organiseer je vaste momenten waarin je wekelijks bespreekt wat er goed gaat, wat er beter kan, wat er moet gebeuren en hoe je elkaar hierbij kunt helpen.

3. Waardering en beloningen zijn waardevol, maar de sterkste motiverende factor op de werkplek is het boeken van progressie in de richting van een betekenisvol doel.

We willen even simpel gezegd voelen dat waar we mee bezig zijn er echt toe doet.

Medewerkers of klanttevredenheid is daar een goede leidraad in, omdat dit uiteindelijk neerkomt op het geluk en tevredenheid van de klant. En gelukkige klanten zijn een afspiegeling van gelukkige medewerkers.

Wij moeten ons daarom elke dag opnieuw afvragen hoe wij medewerkers kunnen helpen om progressie te voelen in hun werkzaamheden.

Met name door het opruimen van hindernissen die ze belemmeren hun werkzaamheden uit te voeren. Denk hierbij aan onduidelijke verwachtingen, overbodige werkzaamheden, slechte afstemming, zinloze regels of gebrekkige apparatuur. En ze de handvaten te bieden waarmee ze dichterbij dit betekenisvolle doel kunnen komen

Gerelateerd: http://jerryvanstaveren.nl/durf-jij-te-veranderen/

“Wij moeten ons elke dag afvragen hoe wij medewerkers kunnen helpen om progressie te voelen in hun werkzaamheden”

De oorzaak voor achterblijvende werkzaamheden of tegenvallende resultaten  is dan ook vaak niet in één reden te vangen.

Het is in veel gevallen een samenloop van omstandigheden. Een hele reeks van kleine foutjes, verkeerde focus en simpele details die we nalaten, die onderaan de streep tezamen een groot effect op het uiteindelijke resultaat hebben.

Er wordt daarmee een neerwaartse spiraal ingezet die voelbaar is in de algehele beleving en het uiteindelijke resultaat. Één die daarna lastig te doorbreken is.

Het is op die momenten belangrijk om focus te creëren en terug te gaan naar de basis.

 

SUCCES

BESTEL HIER JOUW WORKSHOP