STRATEGIE

Mensen willen een verandering, maar niet veranderen

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

5 Juni 2017

Mijn zoontje wordt deze maand 6 jaar oud en sinds de dag dat hij leerde lopen is hij te vinden met een bal onder zijn voet.

Hij drijft zijn moeder dan ook regelmatig tot waanzin, als er weer een vaas, plant of glas drinken in de tuin sneuvelt, na één van zijn “kanonschoten”.

De mensen in de buurt beginnen hem ook steeds beter te kennen, want regelmatig staat hij voor de deur om zijn bal terug te halen, nadat hij die weer eens over de schutting heeft geknald.

Urenlang loopt hij tegen die bal te trappen en dat betekend naast zijn toenemende voetballende kwaliteiten ook nog één ding ander ding: Zijn schoenen moeten op regelmatige basis vervangen worden!


Als we moeten kiezen, kiezen we voor de bekende weg

Als het op winkelen uitkomt heeft meneer ondanks zijn jonge leeftijd al een flinke eigen mening gevormd. Hij weet namelijk precies wat hij leuk vind en zal dan ook niets dragen waar hij het zelf niet compleet achter staat.

Dat betekend dat shoppen voor kleding soms best uitdagend kan zijn, vooral als het over schoenen gaat.

Nog geen 3 maanden geleden was het dan weer zo ver: We gingen op pad voor zijn “nieuwste” paar schoenen en dat was voor de verandering echt een verademing. In letterlijk de eerste de beste schoenenwinkel zag meneer blauw met rode gympen staan en zijn besluit was direct genomen: Dat zijn ze en die wil ik!

Binnen 5 minuten stonden we weer buiten en meneer was meer dan content met zijn nieuwe “stappers”. Ze voetbalden ook nog eens lekker en dat is voor hem de belangrijkste graadmeter.

Maar 3 maanden van voetballen op het schoolplein, de straat en het hofje bij opa en oma voor de deur hebben inmiddels hun tol geëist en als je nu had gezegd dat de schoenen 2 jaar geleden waren gekocht had je dat direct geloofd.

De neuzen waren versleten, de zool hing op zijn laatste krachten en de felblauwe kleur had inmiddels plaats gemaakt voor een doffere variant. Op naar de schoenenwinkel!

“Vind je deze mooi?”

– “nee!”

“Deze dan?”

– “nee”

“Volgens mij draagt Zlatan deze ook hoor…”

– “ik vind ze niet mooi, pa!”

“oke, kies jij maar. Zeg maar welke je wilt hebben”

– “Mag ik deze?”

3x raden waar hij mee aan kwam….

Exact dezelfde schoenen als hij al had: Die blauw, met rode hoge gympen!

Natuurlijk uitermate geschikt tijdens de koude wintermaanden, maar nu dat de zon inmiddels flink zijn gezicht laat zien stond ik als ouder toch niet geheel achter zijn keuze. Zeker niet aangezien ik wist dat de “looptijd” nog geen 3 maanden zou zijn….

Maar ondanks sterke argumenten zoals: “Deze gaan niet zo snel stuk” of “Hier spelen ook echt veel voetballers op, dus die zijn juist gemaakt om mee te voetballen!” was meneer niet van de wijs te brengen. Zijn besluit stond vast.

 

Ondanks sterke argumenten, houden we het bij het oude

Als je eerlijk bent, zijn wij als ondernemers eigenlijk niet anders: Het liefst houden we alles bij het oude.

Wanneer de status-quo veranderd wordt en de gevestigde orde wordt ondermijnd willen mensen altijd één ding: Ze willen bewijs zien. Ze eisen het zelfs! Het onderbewustzijn verzet zich namelijk heftig tegen verandering.

Als jij in dat geval niet kan laten zien dat je waarmaakt wat je belooft en dit al vaker gedaan hebt, dan nemen we liever het zekere voor het onzekere en houden we alles het liefst bij het oude. Ondanks dat de “nieuwe situatie” ons waarschijnlijk veel meer voordelen zal brengen.

“Status quo (Latijn voor “bestaande toestand”) duidt een bereikte toestand of situatie aan, die al dan niet in stand dient te worden gehouden. Zo spreekt men in verschillende contexten van de status quo handhaven en vertaald tot ”in die toestand, in welke het voorheen was”

Vraag het een willekeurige ondernemer en hij zal je direct gelijk geven. Het is ook één van de bekendste quotes uit het ondernemerschap

“Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”

En ondanks dat de meeste van ons dit weten hebben we toch de grootste mogelijke moeite om onze oude manieren los te laten. Om het nieuwe te omarmen en oprecht te groeien.

We willen namelijk zekerheid en die zekerheid voelen we wel als we de oude manieren blijven hanteren. Daar weten we tenslotte uit ervaring het resultaat van. Dat is “veilig” en zorgt ervoor dat we ons niet op onbekend terrein begeven.

Maar wat moet je dan doen?

Zoals gezegd willen mensen bewijs zien en zekerheid voelen, voor ze genoeg vertrouwen hebben om de sprong te wagen

Zekerheid dat het opgeven van de nieuwe situatie geen risico is, maar juist een kans die ze dichterbij de gewenste situatie gaat brengen.

Gerelateerd: Verkoop de bestemming, niet het vliegtuig 

Maar hoe bewijs je dit? Ik zal er een paar voor je op een rijtje zetten:

  • Testimonials

Testimonials zijn referenties of reacties van bestaande klanten in de vorm van tekst of video. Hoewel ze een grote bewijs’ en overtuigingskracht bezitten vergeten de meeste ondernemers om hun klanten om een reactie te vragen

  • Associatie

Niemand wil het eerste schaap over de dam zijn. Benoem dus bekenden van jouw potentiële klant. Dit kunnen bijv. concurrenten, collega’s, vrienden of in het geval van mijn zoontje zelfs zijn sporthelden zijn. De kans dat iemand zaken met je gaat doen is aanzienlijk groter wanneer iemand uit de kennissenkring al gebruik van jouw diensten of product heeft gemaakt.

  • Certificaten

Je kan ook jouw expertise bewijzen door keurmerken, certificaten en/of prijzen te laten zien. Die zijn overtuigend omdat klanten ervan uitgaan dat de partij die ze aan jou heeft gegeven dat niet zonder reden heeft gedaan en vooral hun huiswerk naar jou hebben gedaan. Je potentiële klanten besparen daardoor tijd en moeite, omdat ze niet langer zelf hoeven uit te vinden of jij wel echt “werkt”.

En daarnaast is het belangrijk voor jou als ondernemer om te accepteren dat je niet iedereen kan helpen. Ondanks alle moeite die je ook steekt in het bewijzen van jouw dienstverlening of product.

Om te veranderen moet iemand daadwerkelijk open staan voor verandering en oprecht begrijpen dat groei niet in het oude, maar juist in het omarmen van nieuwe dingen ligt.

 

SUCCES

 

Vond je dit een waardevolle tip? Vergeet deze dan niet te delen of te liken!

INTERESSE IN EEN COACHINGSESSIE VIA SKYPE? RESERVEER HEM HIER

OF BESTEL HIER JOUW WORKSHOP
VERKOOP

VERKOOP DE BESTEMMING
NIET HET VLIEGTUIG

STRATEGIE

DOE NIET ZO
OPPERVLAKKIG

VERKOOP

HET ZWAKTEBOD
VAN SLECHTE
VERKOPERS