Selecteer een pagina

Marketing is niet one-size-fits-all.

Marketing en de daaruit voorvloeiende sales komen in 1000 verschillende soorten en maten. Dat is de reden dat ik eigenlijk al mijn cliënten andere adviezen geef want de aanpak die een slager gebruikt om succesvol te zijn is niet per definitie de aanpak die een accountant succes gaat brengen.

En net zoals niet elk kledingstuk jou past, past ook niet elke vorm marketing bij jou. Het gaat er namelijk niet om hoeveel tweets of stories je plaatst, of je vlogt, een challenge organiseert, blogs deelt, een workshop geeft of iets anders binnen de online omgeving doet.

Het gaat er om dat je iets doet wat bij je past, dat jij als organisatie structureel kan volhouden, wat authentiek is en vooral: Wat past bij de behoefte die leeft binnen jouw doelgroep. 

Laat ik direct met de deur in huis vallen: Mensen willen niet met je samen werken omdat je een challenge hebt georganiseerd of omdat je het mooiste filter op Instagram hebt gebruikt.

Mensen kopen van je omdat jij ze hebt laten voelen dat je expert bent in hetgeen wat je doet en ze oprecht wilt én kunt helpen.

Mensen willen namelijk niet alleen maar zaken doen met een merk dat betrouwbaar is; mensen willen zaken doen met een merk waar andere mensen zaken mee doen. Je bedrijf is dus even kort gezegd niet wat jij zegt dat het is. Jouw bedrijf is wat jouw klanten zeggen dat het is! 

Heb je daarentegen nog geen idee wat bij jou, je organisatie en je potentiele klanten pas op het gebied van marketingt? Begin dan gewoon ergens. Meer daarover weten? Lees dan mijn vorige column: De Hoe van Marketing

Wil je echter meer resultaat behalen met jouw bestaande marketing? Dan zet ik een paar praktische tips voor je op een rij: 

  • VAN INCIDENTEEL NAAR STRUCTUREEL

De meeste bedrijven doen maar wat als het op marketing aankomt. De marketing strategie is samen te vatten onder de noemer ad-hoc en er wordt veelal pas geplaatst als daar de directe noodzaak voelbaar voor is. Bijvoorbeeld als er een medewerker vertrekt en er een vacature beschikbaar komt. Of als een samenwerking ten einde loopt en er dus een nieuwe klant moet komen.

Kortom: Ze posten vanuit de perceptie van het bedrijf en niet vanuit de visie van de volger. 

Ze vergeten dat je content deelt voor de (potentiele) klanten en volgers. Het is vooral belangrijk dat je daarbij prettig te volgen bent. Dat je een bepaalde vaste structuur aanhoudt waarmee je voortdurend op de radar van jouw doelgroep blijft en hun taal spreekt.

Te veel organisaties zie ik hiermee worstelen. Die posten de ene week 10 berichten over 5 verschillende onderwerpen en dan vervolgens wekenlang niets van zich laten horen.

Na 2 maanden stilte ‘spammen’ze ineens weer de volgers plat met een wirwar aan content om zich daarna af te vragen waarom die online marketing toch niet werkt?

Zorg dus dat je een vaste structuur aanhoudt en dit volhoudt! Marketing draait om waarde delen en jouw expertise laten zien, maar wel op een manier die prettig te volgen is voor jouw doelgroep en niet alleen maar wanneer het jou als bedrijf het beste uitkomt. 

  • SOCIAL MEDIA DRAAIT OM ENGAGEMENT EN AUTHENTICITEIT

Ze noemen het niet voor niets SOCIAL media! Dus doe eens sociaal! Reageer op inspirerende content, laat een like achter bij je cliënten of deel die post die een grote lach op jouw gezicht toverde. 

Mensen geloven namelijk de reclame-uitingen van bedrijven allang niet meer. Daarentegen gaan maar liefst 70% van de mensen wel af op de mening van andere mensen. Ze willen dus even kort gezegd de mens achter de organisatie zien, echt zien dat jij je propositie doorleefd en achter “de knoppen” van jouw organisatie zit. Een mens, niet een merk.

Een paar simpele manieren om engagement (oftewel betrokkenheid) te boosten:

Gezichten: Foto’s of video’s waarin gezichten voorkomen ontvangen 38% meer likes

Locatie: Content waarin een locatie-tag gebruikt wordt heeft 79% meer engagement

Hashtags: Content met tenminste één hashtag ontvangt 12% meer engagement

Taggen: Posts waarin andere mensen getagd worden ontvangen 56% meer engagement

  • BOUNCE

Een handige en praktische manier om versneld het vertrouwen van jouw bezoekers en doelgroep te winnen is door gebruik te maken van de ‘Bounce Methode’.

Deze methode komt uit de dating wereld en daar kwamen ze er na uitgebreid onderzoek achter dat wanneer 2 mensen op date gaan zij gedurende die date een bepaalde connectie maken. Echter, bezoeken zij tijdens een zelfde type date verschillende omgevingen dan voelt die connectie die ze maken vele malen “dieper”. Dat is zowel vreemd als interessant. 

Wellicht helpt het als ik dit in een praktijkvoorbeeld schets:

Stel je voor dat Peter en Linda op date gaan, door samen een hapje te eten in het plaatselijke restaurant. Ze bespreken tijdens deze date verschillende onderwerpen, bijvoorbeeld reizen, sporten en familie. En zij spenderen de gehele date, laten we zeggen 3 uur, in datzelfde restaurant. Laten we dit scenario A noemen.

In scenario B gaan Peter en Linda inhoudelijk op identiek dezelfde date. Deze date neemt ook 3 uur in beslag en ze bespreken exact dezelfde onderwerpen, dus reizen, sporten en familie. Echter: ze blijven niet de gehele tijd in het restaurant maar besluiten elkaar eerst te ontmoeten in het park, vervolgens samen naar het restaurant te gaan om vervolgens nog wat te drinken na afloop in het gezellige café om de hoek. Tijdens deze 3 uur durende date zie ze elkaar dus in verschillende omgevingen, oftewel ze “bouncen”.

De connectie die zij hebben voelt bij scenario B vele malen dieper dan bij scenario A, terwijl de gespreksonderwerpen, de tijd en de deelnemers exact hetzelfde zijn gebleven. Interessant hè?

Deze methode kan jij natuurlijk prima vertalen naar de online omgeving. Geef een blik achter de schermen via een livestream op Facebook, laat ze een column op LinkedIn lezen of schotel jouw volgers een video van jouw YouTube kanaal voor.

Door deze verschillende omgevingen in te zetten ga je niet alleen een veel “diepere” connectie aan met je volgers, maar zorg ervoor dat de drempel die zij ervaren om met jou in contact te komen versneld veel kleiner wordt.

  • COMMUNICEER OP DIVERSE MANIEREN MET JE DOELGROEP 

Ondanks dat de wereld in rap tempo veranderd, gaan we als bedrijven vaak niet mee in die veranderingen. In veel gevallen zijn we vertrouwd met een bepaalde manier van werken en blijven we stug vast houden aan die manier.

Wanneer bijvoorbeeld het versturen van e-mails succesvol bleek te zijn voor het verspreiden van onze boodschap, zijn we al snel geneigd om uitsluitend e-mails aan onze doelgroep te blijven versturen. En daarmee alle andere mogelijkheden van tafel te vegen.

Dat is een gemiste kans! Zeker als je bedenkt dat de digitale wereld de traditionele “winkels” aan het vervangen zijn. Je mist dan verschillende kansen om jouw klanten te bereiken en een waardevolle klantrelatie op te bouwen

Een klant heeft namelijk 8 tot 20 contactmomenten nodig voor hij of zij genoeg vertrouwen heeft om serieus na te denken over een samenwerking. 

Wanneer je uitsluitend e-mail zou inzetten, zou je dus tussen de 8 en 20 e-mails moeten versturen om dit vertrouwen te hebben gewonnen. En zeg nou zelf; hoeveel e-mails stuur jij per week aan jouw netwerk?

Meer dan 1 mailtje per week zullen de meeste bedrijven niet aan dezelfde prospect versturen. Effectief houdt dat dus in dat sommige potentiele klanten bijna een halfjaar in de wachtkamer zitten met jouw mails voor ze genoeg vertrouwen hebben om met jou in contact te komen. Whatsapp is daarentegen bijvoorbeeld al tijden het meest gebruikte ‘social’ kanaal maar weinig organisaties durven het dialoog met hun klanten aan te gaan op dit kanaal. 

Durf dus de nieuwe tijden en mogelijkheden te omarmen! Dan gaat het allemaal een stuk sneller.

  • RECYCLE

Recycling is hot topic binnen het bedrijfsleven! Koffiebekers kan je bijvoorbeeld als bedrijf als aparte afvalstroom inzamelen. De papieren bekertjes krijgen dan een tweede leven als hygiënepapier. En je realiseert een aanzienlijke kostenbesparing door het uit je restafval te halen. Tja, misschien een beetje een gekke vergelijking maar online content kun je op zo’n zelfde manier recyclen. 

Sterker nog, dat is aan te raden! 

En dat wil niet zeggen dat je het alleen kunt recyclen door jouw bericht te herhalen op de verschillende social media kanalen. ⁠Er zijn namelijk veel meer mogelijkheden! ⁠Stel: je neemt jouw laatste blog als uitgangspunt, dan kan je daar verschillende soorten social media berichten van maken. Je kopieert een deel van de tekst en gebruikt die als ‘caption’ onder je nieuwste instragram post. Of je neemt er een podcast aflevering of video over op.⁠

Nuttig en praktisch, want op die manier dan creëer je voor ieder wat wils. Misschien willen mensen niet je blog lezen, maar krijgen ze wel de waarde via die caption onder jouw instagram post. Plus je hebt ineens veel meer content om te delen. ⁠Daar word je toch blij van!?⁠

Maar laat je vooral niet gek maken. De wereld is momenteel erg onrustig en alle internet guru’s maken het er niet rustiger op. Het helpt namelijk niet om “even” snel een online cursus in elkaar te flansen. Of om alles maar gratis weg te gaan geven. Dat is geen marketing.

Marketing houdt zich namelijk bezig met het overbrengen van de waarde van jouw merk, mensen, producten of diensten. 

Ga waarde delen vanuit de perceptie van jouw klanten en laat zien wie er achter jouw merk zit. Dat is marketing! 

Deze column is de laatste in de reeks ‘Marketing Momentum’. De eerste ging over het Belang van marketing, de tweede over Jouw mensen als marketing en de derde over Het voordeel van marketing.

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl