Selecteer een pagina

Elke beroepsgroep heeft zijn eigen vaktermen. Zo’n sector specifieke manier van communiceren zie je eigenlijk binnen elke beroepsgroep terug.

De marketingbranche bijvoorbeeld, is doordrenkt met vakjargon. Allemaal vreemde, veelal Engelse woorden klinken natuurlijk behoorlijk ‘impressive’ als je niet thuis bent in de sector.

Maar waar is dit eigenlijk voor nodig?

Chief Customer Officer’ stond er ineens in de e-mailhandtekening van een oud collega. De jaren ervoor was hij nog maar “gewoon” directeur, maar nu ze binnen de organisatie een – CUSTOMER CENTRIC APPROACH– gingen hanteren ging dat gepaard met een super interessante nieuwe functietitel.

Ik vond het vreemd want in mijn beleving wil de vertegenwoordiger, de ontevreden klant of de medewerker namelijk nog steeds de “directeur spreken” en zaait het behoorlijk wat twijfel als ze vervolgens worden doorverwezen naar een C.C.O. Maar dat kan natuurlijk ook slechts mijn beleving zijn. 

Dit fenomeen van “vakjargon” en “interessant klinkende termen” zie je eigenlijk in ieder vakgebied terug. Op iedere marketingafdeling of agency (zoals reclamebureaus zichzelf tegenwoordig noemen) worden termen rond gesmeten als ‘content is king’. Of zaken als ‘we moeten focussen op onze core’. En iets met de ‘click through rates’ en ‘CTA’s die meer native moeten zijn’Ofzoiets…

De aard van het beestje?

Dingen mooier maken dan ze zijn zit uiteraard in de aard van het marketing beestje. Binnen de marketing is het heel normaal om bepaalde termen rond te strooien waarvan je denkt: wat betekent het nou eigenlijk? Maar aan de andere kant: hoe duurder het klinkt hoe beter het is, toch?⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Dit fenomeen begint echter de laatste jaren ook zijn intrede te doen in andere vakgebieden. Het klinkt natuurlijk erg interessant allemaal: die Buzzwords! Indruk maken met moeilijke woorden. Het liefst natuurlijk in het Engels. Dat klinkt zo lekker internationaal

Hoeveel organisaties zijn momenteel wel niet bezig met een “agile approach” of willen “lean” te werk gaan. Veel presentaties worden dan ook in het Engels geschreven en gepresenteerd. Die termen nemen we dan massaal in ons vakgebied weer over. 

Denk er maar eens over na: We hebben het eigenlijk nooit meer over doelgroepen, de planning of ontwikkelpunten, maar juist over audiences, roadmaps en learnings.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

“If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough”
– Albert Einstein

Groot worden door simpel te blijven

Het is geen geheim: veel ondernemers en bedrijven worstelen met het feit hoe ze zichzelf naar de markt toe willen presenteren. Vaak zijn ze binnen hun vakgebied de expert en veel bedrijven denken dat als ze maar blijven doen waar ze goed in zijn en met het meest interessante jargon rondstrooien de aanwas van nieuwe klanten wel blijft komen. 

Maar laat me je direct uit de droom helpen: Alleen in uitzonderlijke gevallen werkt dat zo. 

Potentiële klanten vragen zich onbewust namelijk af: waar staat jouw bedrijf of dienstverlening voor, waarom moet ik bij jou zijn en wat maakt jou anders (of beter) dan alle andere aanbieders op de markt? 

Als je dit probeert te vangen in vage termen (jargon) waar 95% van de “normale” bevolking geen ervaring of beeld bij heeft dan ontstaat er ruis op de lijn en komt je boodschap simpelweg niet over.  En waarom zouden ze klant worden van iets waarvan ze niet begrijpen “wat” het is en “waarom” dit goed voor ze is?

Want laten we wel zijn, de meeste klanten zijn geen expert in jouw vakgebied. Als ze dat wel waren, dan hadden ze jou tenslotte niet nodig gehad. Dus waarom probeer je ze te imponeren met vaktermen waar ze geen kennis of begrip van hebben?

Frustrerend ik weet het, maar wel ‘part of the game’ want communicatie is geen eenrichtingsverkeer. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als iedereen alle interessant klinkende termen perfect zou begrijpen! Maar zo zit de wereld nou eenmaal niet in elkaar. 

Vermijd daarom vakjargon en probeer jouw product of dienst eens in jip-en-janneke taal uit te leggen. Op een manier die zelfs een peuter of kleuter zou begrijpen. Dat zou namelijk heel wat communicatieruis schelen in de wereld en heel wat meer (tevreden) klanten gaan opleveren. ⠀⠀

Fijn toch, als jouw klanten exact weten wat je voor ze gaat doen en waarom dat zo belangrijk is. 

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl