MARKETING

Het leed dat Bots heet

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

20 Februari 2017

Type “Hoe krijg ik meer volgers” in Google en je krijgt direct veel blogs en tips te zien over hoe je jouw volgers aantallen explosief kan laten groeien.

Daarnaast vind je waarschijnlijk ook veel inhoud over het kopen van volgers en verschillende online tools die je helpen met dit specifieke doel.

Als we puur gaan kijken naar social media groei dan ervaren de meeste ondernemers dat ze maar twee opties hebben als het gaat over het succesvol positioneren op kanalen zoals bijv. Instagram en het verzamelen van social media volgers:

  1. Organisch

    Deze ondernemers begrijpen hoe het spelletje van social media werkt. Die beseffen dat alles wat je oprechte aandacht geeft zal groeien. Die reageren op hun volgers, spenderen tijd en energie in de relatie en beiden hun volgers waarde.

Maar dan heb je ook nog die andere, en ogenschijnlijk makkelijkere optie.

  1. Geautomatiseerd of gekocht.

    Dit is de optie voor de ondernemende spammers, of dat is althans hoe ze over het algemeen worden gezien. De ondernemers die geen tijd willen steken in relatie bouwen met hun volgers en het overbrengen van waarde niet hoog in het vaandel hebben staan. Die willen voornamelijk resultaat en een façade van volgers oprichten.

En tot mijn grote spijt wenden steeds meer mensen zich online tot de geautomatiseerde tools of bots als het op Instagram en andere social media kanalen aankomt.

 

HOE WERKT HET

 

Als we een populair kanaal als Instagram nemen zien we dat deze bots op verschillende manieren werken, maar waar het op neerkomt is dat ze:

  • Foto’s namens jou kunnen “liken“
  • Mensen via jouw account kunnen volgen
  • Zelfs reacties kunnen plaatsen op foto’s.

Deze acties worden verricht op basis van de selecties die jij zelf maakt. Dit draait om specifieke #hashtags, locaties of zelfs specifieke gebruikers die jij persoonlijk hebt geselecteerd.

Ben jij bijvoorbeeld een kok uit Amsterdam kan je gaan voor #Amsterdam #Cooking #Koken #Kok #Cook. Ben jij een personal trainer uit Utrecht kan je gaan voor #fitness #training #gains #utrecht en ga zo maar door.

Dit alles is puur en alleen gericht op één ding: Het vergroten van jouw aantal volgers!

Het draait in deze strategie overigens wel om echte volgers, wat het anders maakt de spam accounts die je hoogstwaarschijnlijk ook al bent tegen gekomen die je willen verleiden om volgers te kopen. Dit type volgers zijn vaak “spook-accounts” die na verloop van tijd vanzelf weer worden opgeschoond door Instagram zelf.

Hoe lullig staat dat, als je na zo’n opschoon ronde in ene honderden volgers kwijt bent?

Uiteraard is deze geautomatiseerde versie wel een aanbod dat tot de verbeelding spreekt: tijd en energie besparen en geautomatiseerd jouw netwerk op te bouwen en te vergroten. Maar je weet wat ze zeggen over dingen die te mooi lijken om waar te zijn.

Dat er een nadeel kleeft aan deze benadering lijkt bijna vanzelfsprekend.

 

ONGEMAKKELIJK

 

Zakelijk gezien lijkt het in eerste oogopslag een goede strategie, maar dat het voor ongemakkelijke situaties kan zorgen en geen goed visitekaartje is voor jouw onderneming is wordt je vast duidelijk als we dieper op de materie ingaan.

Bij één van de meest populaire Instagram automatiseringsdiensten (ja, ik noem de naam expres niet) kan je specifieke hashtags selecteren. Vervolgens zoekt het systeem vanuit jouw account automatisch naar foto’s of volgt mensen op basis van die hashtags. De service maakt het zelfs mogelijk om vooraf ingestelde reacties te geven.

Om de investering hoef je het niet te laten, want deze specifieke dienst kost $ 2,00 voor 3 dagen, $ 5,00 voor 10 dagen of $ 10,00 voor 30 dagen. Kortom, super betaalbaar en waarschijnlijk ook de reden dat veel ondernemers de sprong wagen.

Zelfs gebruik ik op instagram zelf veelvuldig hashtags op basis van mijn dienstverlening, vakgebied en interesses. Denk daarbij aan #Ondernemen, #Ondernemer, #Verkoop, #Businesscoach, #Coaching, #Online etc.

Dat deze hashtags in trek zijn blijkt maar weer als we naar 3 willekeurige foto’s gaan kijken die ik de afgelopen week heb geplaatst.

OVERZICHT INSTAGRAM REACTIES

Klik hier voor mijn INSTAGRAM

Je ziet direct een aantal opmerkingen die niet bepaald diepgaand zijn, en eigenlijk uit de lucht lijken komen te vallen:

  • “Nice one!”, “This is awesome!” of “Sweet!” (ok, wat moet je hiervan vinden?)
  • “Love your profile” of “Keep up the good work” (complimenteus, maar vreemd als je degene niet kent)
  • “Great profile, check out mine” of “Check this out” incl. een link (gewoon Content Spam dus)

Ondanks dat dit al ongemakkelijk en raar aanvoelt (omdat je deze mensen totaal niet kent), wordt het pas echt ongemakkelijk als je weet wáár deze reacties geplaatst werden.

Op één van de foto’s had ik het over een slechte nachtrust i.v.m. een keelontsteking van mijn oudste zoontje en tegelijkertijd een oorontsteking van mijn jongste zoontje. Waar de echte volgers beterschap wensten, kreeg ik van de geautomatiseerde bot “Sweet!” te horen.

Goede binnenkomer dus voor de instagram gebruiker die mijn zieke zoontjes als “Sweet!” ervaart…..

 

HET WORDT NOG ONGEMAKKELIJKER

 

Een andere ondernemer uit mijn directe netwerk heeft slechts 1 foto op zijn instagram account staan. Het is een foto van een bevroren blad uit zijn tuin, die hij als “probeersel” ooit een keer heeft geplaatst. Hij heeft geen profielfoto, maar op die foto van het blad heeft ie wel een “Love your page! Keep up the good work” reactie…

Gotta love the bots! 😉

Op mijn account deel ik weinig ‘privé’ content, maar ik ken ondernemers die wel veel van hun privé leven delen. Stel je eens voor hoe ongemakkelijk het gaat worden als je bijvoorbeeld een foto plaatst van je pas overleden oma met “rust in vrede” of “te vroeg heengegaan” en de bot vervolgens reageert met “Keep up the good work!” of “Awesome!”…

 

DE VERWOESTING VAN JOUW FEED

 

Als klap op de vuurpijl zorgen deze automatische reacties niet alleen voor zulke tenenkrommende situaties, maar ook voor de totale verwoesting van jouw tijdlijn.

De bot volgt namelijk ook automatisch gebruikers die de door jou geselecteerde hashtags gebruiken. Ik ken een ondernemer die in minder dan 3 dagen tijd van 250 mensen naar meer dan 1.400 mensen ging die hij vanuit zijn account volgde.

En geloof mij: 1400 mensen in jouw Instagram tijdlijn veranderd je feed in niets meer dan een afvoerput van random foto’s.

Bovendien is het dan gevuld met accounts die je niet kent, terwijl jouw vrienden (of de mensen die je echt wil volgen) ondergesneeuwd raken door de gigantische stroom foto’s die je tijdlijn rijk is.

Om maar niet te spreken over het feit dat veel van die accounts op hun beurt ook weer pure spam accounts zijn, de dezelfde hashtags gebruiken om hun spam account te promoten. En daar ben jij dan een ambassadeur voor.

 

JA DUS?

 

Je zou kunnen denken “Wat maakt mij die tijdlijn uit! Ik gebruik het puur om mijn eigen business te promoten!”

En dat is uiteraard een valide argument, mits je een grote aanhang met een lage betrokkenheid wil opbouwen. Als het jou gaat om kwantiteit i.p.v. kwaliteit. Als je puur wil zenden, maar geen echte interactie met jouw volgers wil.

Engagement is namelijk dé bouwsteen voor het bouwen van een succesvolle online gemeenschap. Oprechte volgers die jouw content delen, die jou promoten en de waarde inzien van hetgeen dat jij te delen hebt.

En als je eerlijk bent: hoe ga jij een relatie opbouwen met je volgers, als je tijdlijn continue overloopt met foto’s van 1400 mensen en spam accounts die je niet kent?.

Dus ja, door gebruik te maken van bots gaan je volgers toenemen, zonder dat het jou veel moeite kost. Maar je moet dan wel bereid zijn een van de belangrijkste en waardevolste marketing instrumenten te verliezen waarmee je oprecht een relatie kan opbouwen met’ en waarde kan bieden aan jouw volgers.

 

SUCCES

 

Vond je dit waardevol? Vergeet dit artikel dan niet te delen of te liken!

 

JOUW SALES NAAR HET VOLGENDE NIVEAU BRENGEN?

BESTEL HIER JOUW WORKSHOP

VERKOOP

VERKOOP DE BESTEMMING
NIET HET VLIEGTUIG

STRATEGIE

DOE NIET ZO
OPPERVLAKKIG

VERKOOP

HET ZWAKTEBOD
VAN SLECHTE
VERKOPERS