Op elk willekeurig moment worden we werkelijk gebombardeerd door visuele, auditieve en andere zintuiglijke prikkels. Zoveel zelfs dat ons onbewuste ruim 4 miljoen prikkels per seconde waarneemt.
Maar er is goed nieuws: Al deze prikkels worden gefilterd.
Dat is een overlevingsmechanisme omdat we anders overweldigd zouden worden door die enorme niet-aflatende stortvloed aan informatie. En daardoor niet langer normaal zouden kunnen functioneren.
Je zou dus kunnen zeggen dat we dus de bochten afsnijden en ons onbewuste non-stop bezig is om te filteren wat wel en niet belangrijk voor ons is. Daarin word verreweg het overgrote deel onbelangrijk geacht.
Maar daar zit ook een schaduwkant aan
Met de opkomst van het internet is de toename in prikkels en informatie alleen maar groter en groter geworden. Het gevolg hiervan is dat onze aandacht drastisch aan het afnemen is en ons filter alleen maar sterker is geworden.
Vorig jaar hadden we nog een aandachtsspanne van 3 seconden in een omgeving als Facebook, maar momenteel is dat al onder de 2 seconden gedoken. Even ter referentie: De aandachtsspanne van een goudvis ligt op 9 seconden…
WE TREKKEN CONCLUSIES
Wat deze sterke filter o.a. veroorzaakt is dat we snelle conclusies trekken. Vaak veel te snelle conclusies. We denken niet diep genoeg meer na, zijn gehaast en maken daarmee oppervlakkige keuzes.
Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld:
Op zich zullen zulke conclusies geen gevolgen hebben en dus niet van belang zijn. Het wordt pas echt gevaarlijk als je zulke oppervlakkige conclusies gaat trekken als het om jouw bedrijf draait.
Op regelmatige basis spreek ik ondernemers die oppervlakkige doelen hebben gesteld voor hun business. Een voorbeeld van zo’n doel is bijvoorbeeld “ik wil nummer 1 in google worden”. Uiteraard klinkt dat als een geweldig doel. Welke ondernemer wil er tenslotte niet nummer 1 in Google staan?
Maar wat brengt dat jou? Waarom heb je dat doel gesteld? Wat denk je daarmee te bereiken? Of wat is jouw verwachting daarvan?
In de praktijk zal je zien dat je in dit geval je focus dan hebt gelegd op een middel, maar niet het uiteindelijke doel.
Je legt je focus op één facet uit het grotere geheel. Jouw oppervlakkige conclusie is namelijk dat als je nummer 1 in google staat, je meer bezoekers zal krijgen op je website, daarmee dus meer inschrijvingen en aanvragen zal ontvangen en aan het eind van de rit meer omzet zal genereren.
Het werkelijke doel is meer omzet, maar meer omzet wordt in dit geval gekoppeld aan de nummer 1 positie in Google en dat wordt dus het doel gemaakt. Maar stel je dan de juist doelen?
DOEL OF HET MIDDEL
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Toch leggen we in veel gevallen onze focus op uitsluitend één weg. We hebben de keuze gemaakt dat dit de weg is die ons naar het beloofde Rome gaat leiden. We kijken niet langer naar de andere wegen en gaan met daadkracht uitsluitend dat pad af. De oogkleppen gaan op.
Dat kan gevaarlijk zijn, want alhoewel focus belangrijk is als ondernemer, is het blokkeren van andere wegen geen sterke strategie. Zeker wanneer jij je beseft dat wellicht een andere weg ons veel sneller of gemakkelijker bij onze eindbestemming of doelen zal brengen.
“6 + 3 = 9. Maar 5 + 4 ook. De manier waarop je iets doet, is vaak niet de enige manier” – OMdenken
Hier gebruik ik vooral de online mogelijkheden strategisch voor, om daarmee versneld de gestelde doelen te kunnen bereiken. Dan moet je denken aan het optimaal inzetten van online platformen zoals bijvoorbeeld Facebook, die enorme mogelijkheden biedt.
Maar mijn tijd is uiteindelijk mijn product en zoals iedereen je kan vertellen, tijd valt niet op te schalen of opnieuw uit te geven. Iedereen heeft tenslotte maar dezelfde 24 uur in de dag zitten.
Ik kijk dus niet oppervlakkig, maar juist veel dieper naar jouw doelen. En hoe we die op een slimme en praktische manier kunnen bereiken.
Als je echter goed gaat kijken naar mijn eigen online positionering zal je iets vreemd opvallen. Ik adviseer veel ondernemers om Facebook en andere social kanalen optimaal in te zetten.
Maar zelf heb ik op het moment van schrijven de volgende volgers/bezoekersaantallen:
- Facebook connecties 478
- Facebook volgers 428
- Linkedin connecties 824
- Linkedin volgers 866
- Instagram 673
- TOTAAL 3262
Als je dat als buitenstaander bekijkt kan je al snel de conclusie trekken: Dat is nooit genoeg en hoezo adviseert hij ondernemers op dat gebied?
Zoals gezegd is mijn tijd mijn product. En zoals iedere ondernemer die actief is op social media je kan vertellen: Social media kost tijd (veel tijd) en direct verkopen via Social is er niet bij. Social media kanalen zijn tenslotte marketingkanalen, geen verkoopkanalen.
Dat heeft alles te maken met de intentie van iemand op Facebook. Die intentie is weer anders dan bijvoorbeeld iemand op Instagram of Twitter. En die is weer compleet anders dan de intentie van iemand die concreet zoekt op Google, jouw website of webshop bezoekt of je webinar bijwoont.
Op social is het in veel gevallen de intentie om hun nieuwsgierigheid te stillen. Om even rond te kijken, een gevoel te krijgen en een blik achter de schermen te krijgen. Niet om een samenwerking aan te gaan.
Dus waar ga ik mijn tijd in steken? In het middel of het doel?
In mijn business is een veel sterker kanaal de website en het delen van waarde in de blogs. Wanneer je mensen van het sociale kanaal lostrekt en op je eigen kanaal verwelkomt is de intentie ook helemaal anders. De kans dat ze hier zaken met je gaan doen is dan vele malen groter. Ze hebben dan oprechte interesse.
Voor mij is de website dus een veel sterker middel en daar besteed ik dan ook meer aandacht aan. Dit is overigens ook terug te zien in de statistieken:
- Website bezoekers per maand: 11.813
Maar ook hierin draait het om kwaliteit t.o.v. kwantiteit. Zoals eerder aangegeven, mijn tijd is mijn product. Ik kan door mijn business model simpelweg niet honderden geïnteresseerden te woord staan en voordat ik een samenwerking aan ga moet ik diegene wel eerst telefonisch gesproken hebben.
Zo is het voor mij dus veel praktischer om niet te adverteren, om zodoende de kwaliteit van mijn bezoekers op hoog niveau te houden. Maar zoals gezegd: Dat is voor mijn business de juiste weg.
Ook daarin moet je niet oppervlakkig zijn. Mijn succesformule valt tenslotte niet te kopiëren voor een heel andere business.
Om daarin een concreet voorbeeld te geven: Een cliënt waar ik momenteel mee samenwerk is actief in de health sector en daar is enorme zichtbaarheid juist een goede manier om versneld naar het einddoel of “Rome” te komen.
Het product dat aangeboden wordt is een online programma, en de tijdsinvestering van de cliënt is daarmee dus nihil. Kortom, geheel anders dan mijn business model. En met zo’n basis is het juist heel krachtig om social media optimaal in te zetten, te adverteren en duizenden fans te bereiken. Je kan dan oprecht gaan schalen, wat in mijn eigen business een lastig verhaal gaat worden.
Dat is dan ook het individuele pad dat we met deze cliënt aan het afleggen zijn. En die is compleet anders dan mijn pad.
Maar dat wil niet zeggen dat ik andere paden zoals Social Media negeer. Die zet ik strategisch in, zonder dat het mij veel tijd, energie en moeite kost, om mij soms dat extra zetje in de rug te geven op weg naar mijn Rome. Ik laat mij er niet door afleiden en ben daar dus niet oppervlakkig bezig.
En dat wens ik jou ook toe. Wees niet oppervlakkig en zoek jouw ideale weg naar jouw Rome. Maak je doelen concreet en kijk wat jou daar gaat brengen.
Focus je niet op de middelen, maar juist op het doel en wees bereid een andere weg in te slaan.
Succes