In veel gevallen zijn ondernemers op zoek naar hét geheime ingrediënt dat ze het ultieme succes gaat brengen.

Dát geheime recept dat wanneer ze die inzetten ze rustig achterover kunnen leunen en de klanten rijendik aan de voordeur zullen staan in de hoop hun geld uit te mogen geven.

Een ‘tool’ of een ‘strategie’ die gehuld is in mysterie en alleen bekend is bij de beste van de beste ondernemers.

Als ik vraag hoe ze dat dan voor zich zien krijg je vaak als antwoordt: “Dat weet ik niet

Maar na enige uitleg lijkt het bijna alsof er een fysieke “shortcut” bestaat waar maar weinig stervelingen van op de hoogte zijn en waarmee je de weg kan afsnijden naar succes. Wanneer je deze inzet zal het hele ondernemerschap als magie veranderden in een soort Luilekkerland.

Eigenlijk dus een soort ondernemers toverstaf, dat wanneer je daarmee zwaait alles als donderslag bij heldere hemel veranderd.

En waarvan ze het idee hebben dat de Bill Gates’, Richard Branson’s & Warren Buffet’s van deze wereld dat toverstafje in het bezit hebben en daar naar hartenlust mee rondzwaaien.

Bestaat dat?

Ik zal de mantel der mysterie oplichten omtrent dit magische toverstokje en zeggen dat het geheel van je eigen visie afhangt of deze wel of niet bestaat.

Bestaat die “toverstok” als een tool zoals je microsoft office, outlook of gotowebinar als tool voor je business kan inzetten? Dan is het antwoord: Nee

Maar er is wel een type magie dat ingezet wordt door die topondernemers en de ingrediënten hiervan kennen we allemaal. Deze ingrediënten heten: Passie, kennis, tijd, energie & ambitie.

De succesvolle ondernemers zijn niet bang de sprong te wagen, te experimenteren & te innoveren. Zelfs niet als de wereld ze voor gek verklaard of het niet geheel eens is met hun visie. Zij vertrouwen blind op hun eigen gevoel/visie en zetten zich volledig in om hun doel te bereiken.

Gaat dit altijd goed? Nee! Maar houden ze vol? Ja! Als de passie en de visie sterk genoeg is wel.

En het mooie daaraan is dat als ze 100x proberen en het 99x fout blijkt te gaan ze dat vervolgens zien als 99 manieren om het in het vervolg niet te doen. Dat scheelt dan weer 99 mislukte pogingen met betrekking tot het volgende project en dan zetten ze die éne manier in die wel succesvol bleek te zijn. Die optimaliseren ze vervolgens weer.

Dat proces blijft zich herhalen totdat ze inderdaad tot het “magische recept” komen waardoor ze in een zeer korte tijd een succesvol project kunnen neerzetten.

Succes is dus met name aan het begin hard werken. Uren maken, bloed, zweet & tranen investeren en dan vervolgens steeds weer optimaliseren.

De Zweedse psycholoog K. Anders Ericsson is hoogleraar psychologie en wordt algemeen erkend als ’s werelds toonaangevende theoretische & experimentele onderzoeker op het gebied van Expertise. Uit zijn onderzoek is voortgekomen dat we gemiddeld 10.000 uur moeten investeren om elite expertise te bereiken. Dit staat ook wel bekend als de zogenaamde 10.000 uren regel.

Het Magische Recept voor Succes

Bestaat dit magische recept dus? Dan is het antwoord mijn inziens: Ja, maar onmisbaar hierin zijn de ingrediënten. En helaas wordt het inzetten van deze ingrediënten vaak vergeten of simpelweg nagelaten.

Kan je afsnijden?

Wat als je niet bereid bent de 10.000 uur te investeren? Dan kan je overwegen om gebruik te maken van de kennis & expertise van een externe partij (een mede ondernemer, een coach of een adviseur). Iemand die jouw pad al eens heeft bewandelt en dus weet van de 99 misstappen die op de loer liggen. Hierdoor kan je versneld jouw recept voor succes samenstellen.

Als je ondernemerschap ziet als een pad dan kan je kennis bezitten over dat pad en hier de route van weten, maar ten allen tijden zal je het pad ook daadwerkelijk moeten bewandelen om succes te kunnen behalen. En dat zal niet lukken zonder de uren te maken en de kennis & passie in te zetten die jij als ondernemer bezit.

Veel succes

Meer weten over de 10.000 uren regel? Bekijk dan de volgende video van Robin S Sharma. Een bekende spreker, leiderschap deskundige & auteur van 15 wereldwijde bestsellers


Aanmelden