STRATEGIE

 

De schrikbarende cijfers

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

23 April 2018

Over slechts een paar weken is het weer zo ver. Dan vindt in Amsterdam het grootste tech event van heel Europa plaats: The Next Web.

Tienduizenden bezoekers komen vanuit de hele wereld naar “ons” Amsterdam om te luisteren naar sprekers als o.a Anjali Sud  van Vimeo, Mike Curtis  van Airbnb, Constantijn van Oranje Nassau en vele anderen!

Met honderd side-events, meer dan 200 investeringsfondsen en 1500 startups is dit een event dat je eigenlijk niet mag missen. Uiteraard ben ik zelf ook aanwezig, om mij een aantal dagen compleet onder te dompelen en nieuwe inspiratie en contacten op te doen.

Events en workshops, ik vind ze heerlijk! En dat kan eigenlijk ook niet anders, want ik geef ze tenslotte zelf ook

Maar al deze inspiratie en informatie heeft ook een schaduwkant.

Een schaduwkant die de trainer/coach in mij vreselijk frustreert  en waardoor jij je kan afvragen: Waarom zou ik überhaupt nog naar een event of een workshop gaan?

Veel professionals worden moe van het volgen van trainingen of workshops. In veel gevallen levert het onderaan de streep onvoldoende op.

En als het zinvol is, blijkt de toepassing ervan in de praktijk lastig te zijn.

Leren wordt in organisaties nog te vaak verward met het volgen van formele trainingen, of zijn moderne broertje: e-learning.

Toch weet en ervaart bijna iedereen dat wij het meeste leren door te simpelweg toe te passen in de praktijk. Door het te doen. En dat is niets nieuws

 “Aan het eind van de rit zal slechts 4% van de bezoekers aan jouw workshop of lezing de stof echt gaan toepassen tijdens hun dagelijkse werkzaamheden”

Het startsein voor deze schrikbarende statistieken werd gegeven door het baanbrekende onderzoek van Ebbinghaus.

Hermann Ebbinghaus was een Duits psycholoog en pionier in het leerpsychologisch onderzoek. Hij wordt gezien als de ontdekker van de vergeetcurve. Hij heeft wetenschappelijk onderzocht hoe lang we zaken onthouden die we geleerd hebben. Hoewel men dit fenomeen al langer vermoedde, was hij de eerste die bewijs leverde via wetenschappelijk onderzoek.

De cijfers die hij ontdekte zijn niet bepaald hoopgevend. Aan zijn curve zie je dat je onmiddellijk na het leren je al heel snel veel vergeet.

Na slechts 19 minuten ben je al 40% kwijt en na een dag heb je nog nauwelijks 30% onthouden.

Ebbinghaus was dan ook één van de eerste die ontdekte waarom leren zo lastig kan zijn en hoe snel we dingen eigenlijk vergeten.

Het belang van het daadwerkelijk toepassen van de informatie werd vastgelegd door Charles Jennings.

Charles Jennings is een toonaangevend denker en specialist in het bouwen van hoogwaardige strategieën en toepassingen. Jennings werkte als consultant voor organisaties over de hele wereld. Zijn achtergrond omvat rollen als Chief Learning Officer voor Reuters  en professor voor verschillende business scholen.

Hij staat bekend om zijn leiderschapstrainingen met het 70:20:10 model, dat verwijst naar de verhouding hoe volwassenen leren:

  • 70% leer je door te werken. Door simpelweg te doen en daarmee praktijkervaring te krijgen
  • 20% via coaching en feedback. Via gesprekken en advies uit jouw persoonlijke netwerk.
  • 10% via formele trainingen en cursussen. ‘de schoolbanken’

Als het puur informatie is hebben onze hersenen gewoonweg niet genoeg capaciteit om alles te onthouden.

We onthouden voor het grootste gedeelte door de geleerde stof of materie toe te passen en dit vervolgens te herhalen.

DUS HOE KUNNEN WE HET PERCENTAGE LATEN TOENEMEN?

 

  • Mensen die gemotiveerd zijn om te leren, vergeten procentueel minder. Hoe meer affiniteit met het onderwerp, hoe meer het onthouden wordt.
  • Hoe meer voorkennis mensen hebben, hoe meer ze in staat zijn om nieuwe informatie en kennis over dat specifieke onderwerp te onthouden.
  • Zinvollere leerinhoud (zoals verhalen) wordt beter onthouden.
  • Herhaling van de leerinhoud bevordert het onthouden.
  • Oefenen in de situatie waarin je het geleerde ook echt nodig hebt, zorgt voor succesvoller leren.
  • Feedback ontvangen bevordert het onthouden.
  • Mensen die vlak na het leren gevraagd worden om de leerinhoud op te diepen uit hun geheugen, onthouden beter.

MAAR VOORAL: NEEM ACTIE EN PAS DE INFORMATIE TOE!

De praktijk is nog steeds de beste leerschool, dus ga aan de slag!

 

SUCCES

OF BESTEL HIER JOUW ONLINE WORKSHOP