Selecteer een pagina

Als bedrijf moet je de wereld laten weten van jouw bestaan en delen waar je goed in bent. Niet alleen vertellen wat je doet maar vooral vertellen waarom je doet wat je doet. Dat proces hebben we gevangen onder de naam marketing maar blijkt in de praktijk voor veel bedrijven nogal een uitdaging te zijn. 

Goede marketing gaat namelijk niet over jou of jouw bedrijf, maar over het probleem dat je oplost. 

Als je het de meeste bedrijven vraagt dan geven ze aan dat ze dat allang weten. Maar ga naar de gemiddelde bedrijfswebsite of social media pagina en je ziet dat die kennis bij lange na niet in de praktijk wordt toegepast.

Marketing is tegenwoordig met alle online mogelijkheden ook zo breed geworden, dat veel bedrijven niet weten waar ze moeten beginnen en daarom maar alles vanuit hun eigen perspectief delen. “We zijn al 20 jaar actief in de financiële sector” of “Al onze consultants zijn gecertificeerd”. Leuk natuurlijk voor je bedrijf, maar welk knelpunt los je daarmee op voor de klant?

Deze bedrijven verkopen, zoals ik vaker zeg, het vliegtuig en niet de bestemming. https://www.linkedin.com/pulse/verkoop-de-bestemming-niet-het-vliegtuig-jerry-van-staveren/

Goede marketing heeft namelijk waarde voor de klant en laat duidelijk zien welke bestemming ze met jouw dienstverlening of product gaan bereiken. 

Hoe moet je beginnen?

Je kan het beste beginnen door te bepalen wat jouw specifieke aandachtsgebied gaat worden. Je moet namelijk heel helder in het vizier hebben wat jouw persoonlijk domein is en waar jij de expert in bent. Je kunt tenslotte niet overal over schrijven of content over delen. 

Wanneer je dat wel doet dan transformeer jij jezelf ongewild in de welbekende ‘internet pannenkoek’ – heel breed, maar weinig diepgang”. 

“Als je iedereen probeert aan te spreken, spreek je niemand direct aan”

Een volgende stap is het bij elkaar zoeken van onderwerpen die relevant zijn voor jouw domein. Spreken of schrijven uit ervaring is daarbij van essentieel belang. Anderen hun bijdragen copy+pasten of vertalen maken jou tenslotte geen expert.

Schrijf voor de lezer, niet voor Google 

Een ander belangrijk punt is dat je content moet maken voor de lezer en niet voor de zoekmachine! 

Dit klinkt logisch maar veel bedrijven maken de fout dat ze vooral heel zichtbaar willen zijn en goed willen scoren in de zoekmachines. Hyperlinks, hashtags en tags worden in de tekst rondgestrooid alsof het zoete broodjes zijn en er wordt weinig aandacht besteedt aan de inhoud. Zolang het maar goed scoort

Wat ze vergeten is dat al die links ‘eyecatchers’zijn en leiden af van de tekst, leiden af van de inhoud. Daarnaast hebben de zoekmachines ook niet stil gestaan en kunnen deze tegenwoordig een hele goede inschatting maken of de link die je in de tekst hebt toegevoegd waarde heeft of puur uit het oogpunt van linkbuilding is ingezet. Teksten uit de laatste categorie worden zelfs teruggezet in zichtbaarheid door de zoekmachines. 

Daarnaast is het belangrijk om je te realiseren dat je niet vanuit je eigen perspectief moet schrijven maar juist vanuit het perspectief van jouw (potentiele) klant!

Je moet er tegenwoordig voor zorgen dat jouw teksten antwoord geven op de belangrijkste vragen die leven bij jouw bezoeker. Dat je als het ware een gesprek aangaat met jouw lezer. Met welke gedachte land de bezoeker bij jouw column of post? Wat verwacht hij/zij te lezen? En wat is het voordeel daarvan? Welke pijn of knelpunt los je daarmee op?

Hoe beter jouw tekst aansluit op de belevingswereld en behoeften van jouw lezer hoe beter jouw tekst scoort! Zowel bij jouw volgers als in de algoritmes.

Een structuur die ik zelf aanhoudt en succesvol is, is de – Pijn, Plezier, Oplossing– structuur.

 

  • Pijn: Wat is het knelpunt dat jouw klant ondervindt en wat zijn de gevolgen daarvan?
  • Plezier: Waar staat je klant nu, na jullie samenwerking? Welk plezier ervaart deze
  • Oplossing: Wat hebben jullie gedaan om die klant van de Pijn naar het Plezier te brengen? Wat is jullie oplossing geweest? 

Consistency is key

Het bereik van je berichten kan in de praktijk enorm verschillen. Ieder social media platform heeft namelijk een algoritme in werking dat jouw bericht een beoordeling geeft op basis van de betrokkenheid van’ en waarde voor jouw volgers. 

Deze algortimes zorgen ervoor dat jij als gebruiker (lezer) van het platform niet ‘overprikkelt’ wordt door de oneindige stroom van informatie die er op dagelijkse basis wordt geplaatst. Dit betekent effectief dat content niet op chronologische volgorde staat en bij lange na niet elke volger jouw tekst ook daadwerkelijk te zien krijgt. 

De verschillende social media kanalen willen namelijk dat mensen berichten te zien krijgen die ze leuk vinden en waar ze ook écht wat aan hebben. Dat het antwoord geeft op de vragen die zij hebben.

Plaatst jouw pagina over het algemeen berichten met veel ‘engagement’ (likes, reacties en delen) dan krijg je een hoger bereik en ben je zichtbaarder. Plaats je juist weinig berichten, dan stellen de social media kanalen je bereik terug omdat de kans dat jouw bericht aanslaat bij de doelgroep lager is. Dat zie je dan ook terug in een lagere zichtbaarheid van jouw berichten.

Consistentie is dus ontzettend belangrijk voor het bereik. 

Ook zeker omdat mensen gewoontedieren zijn. Als ze gewend raken aan het feit dat jij om de week op vrijdag om 11:00 een post doet, dan gaan ze daar ook naartoe leven. Dat is vele malen effectiever dan dat je te pas en te onpas content de online omgeving in slingert. 

Als de personen die jouw pagina leuk vinden niet op regelmatige basis betrokken zijn bij jouw berichten, dan kan het zomaar zijn dat zij je berichten in het vervolg niet (of minder) te zien krijgen. 

Pak dus een vaste structuur en hou daar aan vast! Consistency is dan ook niets meer dan keiharde commitment

Elk platform vraagt zijn eigen content

De reden waarom mensen inloggen op LinkedIn is compleet anders dan de reden waarom mensen op Instagram inloggen. Denk daarom na over de belangrijke elementen per platform en neem die als uitgangspunt. Maak absoluut geen eenheidsworst van je marketing.

Dat wil dus zeggen dat jouw content op Linkedin een zakelijke toon heeft, op Facebook laagdrempeliger en toegankelijk van aard is en je mooie visuele content deelt op Instagram. Dat betekent dus dat je niet hetzelfde bericht op alle drie de social media platformen plaatst op dezelfde dag.  

Samenvattend

  • Kies een duidelijke niche
  • Schrijf voor de lezer, niet voor Google
  • Wees consistent
  • Maak platform specifieke content

Marketing is tegenwoordig veel meer dan “slechts” jouw propositie in de markt zetten. Je moet de eindgebruiker als uitgangspunt nemen en consistent waarde delen voor deze (potentiele) klant. 

Pas dan zal de markt jouw expertise herkennen en in jou een mogelijke zakenpartner zien.

 

Deze column is de vierde in de reeks ‘Marketing Momentum’. De eerste ging over het Belang van marketing, de tweede over Jouw mensen als marketing en de derde over Het voordeel van marketing en de volgende zal gaan over Slimme tips m.b.t. Marketing.

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl