Wat is organisatieverandering; changemanagement; verandermanagement
Sociologisch onderzoek naar organisatieveranderingen stelt dat deze het gevolg zijn van veranderingen in de samenleving als externe omgeving (Greenwood & Hinings, 1996).
Een organisatieverandering is het proces van een organisatie die zich van de ene staat naar een andere staat beweegt (Quattrone & Hopper, 2001).
4 soorten veranderingen
Er zijn 4 soorten van organisatieveranderingen te onderscheiden: operationele veranderingen, strategische veranderingen, culturele veranderingen en politieke veranderingen:
1. Operationele veranderingen hebben te maken met de manier waarop bestaande taken in een organisatie worden uitgevoerd
2. Strategische veranderingen met de richting die de organisatie op gaat
3. Culturele veranderingen met de filosofie die er binnen een organisatie heerst en
4. Politieke veranderingen hebben invloed op de bezetting van het personeel in de organisatie (Lorenzi & Riley, 2000).
De samenleving wordt vanuit economisch oogpunt in relatie tot organisaties gezien als het systeem dat invloed uitoefent (Damanpour & Gopalakrishnan, 1998).
Er kunnen 3 dimensies worden onderscheiden als het aankomt op organisatieverandering, namelijk: inhoud, context en proces (Armenakis & Bedeian, 1999; Pettigrew & Whipp, 1991).
- Inhoud staat voor het ‘wat’
- Context voor het ‘waar’ en
- Proces voor het ‘hoe’ van de verandering
Het wat, waar en hoe van een verandering is voor elk veranderingsproces anders en moeten daarom voor elke situatie opnieuw op elkaar zijn afgestemd en met elkaar zijn geïntegreerd om de verandering succesvol te laten verlopen.
Vanuit economisch perspectief gezien is organisatieverandering een proces dat zich constant herhaalt en als doel heeft te overleven, succesvol te zijn en een competitief voordeel ten opzichte van de concurrent te behalen (Pettigrew & Whipp, 1991).
recente blog artikelen
Wat is een Versnellingskamer
De Versnellingskamer is een methode die wordt gebruikt om beleids- en besluitvorming te versnellen, vooral bij complexe vraagstukken waarbij meerdere stakeholders betrokken zijn. Het combineert een krachtig Group Decision Support System (GDSS) met een gedegen voorbereiding, passende methodiek en ervaren consultants.
Lean en agile transities versnellen
De opkomst van Agile en Lean transities in zowel publieke- als private sectoren toont aan dat traditionele, hiërarchische structuren niet meer voldoen aan de eisen van een snel veranderende omgeving. Lean biedt een manier om beter in te spelen op de veranderende behoeften en uitdagingen van deze tijden.
Jerry van Staveren – Consultant
Jerry van Staveren is een resultaatgerichte consultant met meer dan 15 jaar ervaring in change management, risicobeoordelingen en veranderprojecten. Hij legt hierbij de nadruk op participatie en groepsdynamiek, met als uiteindelijk doel het bereiken van breed gedragen besluitvorming.
contact
+31 (0)6 48 95 29 04
jerry@jerryvanstaveren.nl