By michael porter | jerryvanstaveren.nl
Generic Strategies
Michael Porter zette zijn theorie uiteen in zijn boek ‘Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance’ uit 1985.
De basis werd daarin gevormd door 3 strategieën, namelijk kostenleiderschap, differentiatie en focus.
De laatste categorie verdeelde hij weer onder in kosten focus en differentiatie focus. Porter’s Generic Strategies worden ingezet om de richting (strategie) van je organisatie te bepalen.
Michael Porter zet 4 strategieën uiteen waar organisaties er vervolgens één van moeten kiezen. Porter is van mening dat een bedrijf een duidelijke koers moet varen, omdat het anders de concurrentie niet kan verslaan.
De vier waaruit uiteindelijk één gekozen kan worden zijn:
- Kostenleiderschap
- Differentiatie
- Kosten focus
- Differentiatie focus
Uitleg 4 strategies
- Kostenleiderschap
Je richt je hierbij op een grote markt waar veel vraag is en houdt zelf een zo laag mogelijke prijs aan. Er zijn binnen deze koers twee mogelijkheden. Je kan ervoor kiezen om de kosten zo laag mogelijk te houden of om ervoor zorgen dat je een groter marktaandeel bezit maar met gemiddelde prijzen.
Het draait in beide gevallen om de kosten voor het bedrijf zo laag mogelijk te houden. De prijs voor de consument is echter een ander verhaal.
Organisaties die succesvol zijn met deze strategie hebben meestal een flink investeringskapitaal tot hun beschikking, efficiënte logistiek en lage kosten als het gaat om materiaal en arbeid. De organisatie is over het algemeen gefocust op de interne processen.
-
2. Differentiatie
Je richt je op een grote markt waar veel vraag is maar jouw product of dienst heeft unieke eigenschappen.
Bij deze strategie is het de bedoeling jouw product zo exclusief mogelijk te maken zodat het aantrekkelijker is dan vergelijkbare producten op de markt.
Om succesvol te zijn met deze strategie zijn goede research & development, innovatie en de mogelijkheid om hoge kwaliteit te leveren noodzakelijk.
Effectieve marketing is daarnaast belangrijk omdat de markt de voordelen van jouw unieke product moet begrijpen.
De organisatie is naar de buitenwereld gericht en heeft een creatieve benadering.
-
3. Kosten focus
Je richt je dan op een niche markt, kortom weinig concurrentie en een specifieke doelgroep. Je houdt een zo laag mogelijke prijs aan en omdat je de dynamiek van de markt en wensen van de eindgebruiker begrijpt kan je ervoor zorgen dat de kosten laag blijven.
-
4. Differentiatie focus
Je richt je net als bij kosten focus op een niche markt kortom weinig concurrentie en een specifieke doelgroep maar je product of dienst heeft unieke eigenschappen. Bij deze strategie is er vaak sprake van een sterke merktrouw bij de consument.
Het is wel van groot belang om te zorgen dat jouw product uniek blijft,
generic strategies by michael porter
Aan de slag
Om tot de juiste strategie voor jouw business te komen kan je de volgende stappen volgen:
- Onderwerp je bedrijf aan een SWOT analyse. Zo krijg je je sterke en zwakke kanten helder en aan de ander kant de kansen en bedreigingen die er zijn.
- Probeer vervolgens de markt te doorgronden. Dit kan bijvoorbeeld via de Five Forces Analysis, een model dat Michael Porter eveneens ontwikkelde om je winstpotentieel te bepalen.
De 5 krachten die daar invloed op hebben zijn:
- (macht van) leveranciers;
- (macht van) de afnemers;
- verkrijgbaarheid van vergelijkbare producten;
- dreiging van nieuwe toetreders en
- interne concurrentie.
- Vergelijk je SWOT analyse met de uitkomsten. Vraag je bij elke strategie van Porter af hoe je die strategie kan gebruiken om invloed uit te oefenen op de eerder genoemde vijf krachten. En kies op basis daarvan welke strategie je het beste uitgangspunt en winstpotentieel geeft.
Kennis over de markt, je bedrijfstak en je eigen organisatie zijn bepalend voor het kiezen van de juiste strategie.
Boek Jerry voor jouw Organisatie
Een interne workshop, een keynote voor klanten of een brainstorm met het MT.
Over management, sales, online kansen of veranderingen.
Vol praktijkvoorbeelden en interactie. Vol inzicht en inspiratie.
Ontdek wat Jerry voor jouw organisatie kan betekenen. Bekijk de PDF met alle informatie: