Is online wel zo belangrijk?

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

Je kan er niet meer omheen: De wereld zoals wij hem kennen is aan het veranderen.

Mensen hebben hun (koop)gedrag aangepast, omdat zij tegenwoordig meer marktinformatie en keuze tot hun beschikking hebben dan ooit te voren.

Klanten leggen daarom gemiddeld 60% van hun koopproces geheel zelfstandig en online af.

Dit is niet alleen zichtbaar in winkelstraten, maar ook in de lege agenda’s en portemonnees van veel bedrijven en ondernemers.

 

Bijna 13 miljoen Nederlanders gebruiken het internet. Dat is meer dan 75% van de totale bevolking. Met deze cijfers en statistieken lijkt het wel duidelijk dat het voor een bedrijf enorm belangrijk is om online goed aanwezig te zijn.

De vraag is dus niet langer of je online moet inzetten, maar waarom jij het dit nog niet (goed) hebt gedaan?

 


WIST JE DAT:

 

  • 98% van de mensen ‘Googled’ jou voordat ze met je in contact komen

Herken je dat? Je bent in gesprek en hebt het over een product, artikel of iets anders dat je ergens hebt gezien. Om je verhaal te versterken zeg je: “Wacht, ik zoek het even op!”. De telefoon komt uit je broekzak en je begint met zoeken op Google.

Met ruim 8,5 miljoen smartphone bezitters in Nederland is dit fenomeen aan de orde van de dag.

Dit geeft wederom aan dat het belangrijk is om het Internet te omarmen voor jouw business.

En naast het hebben van een website, geeft dit verhaal ook weer hoe belangrijk het is om bereikbaar te zijn voor mobiel internet, met een mobile friendly website.

 

  • Online aankopen blijft groeien, terwijl fysieke verkoop daalt

In de retail gaat het steeds slechter, er is veel leegstand en de winkeliers hebben het zwaar. Dat terwijl de online retail steeds meer aan het stijgen is.

Volgens het Gfk was naast de economische crisis ook de online groei een reden dat het offline steeds slechter ging.

Er is dus een verschuiving in het koopgedrag van consumenten aan het plaatsvinden en wanneer jij je niet aanpast en daarmee online omarmt zal je veel klanten en omzet mislopen.

 

 

  • Het vertrouwen groeit

Waar het, pak hem beet, 5 jaar geleden nog ondenkbaar was dat jij jouw bankgegevens in een online omgeving zou invullen, is het nu aan de orde van de dag. Dit is vooral goed te zien aan het aantal IDEAL betalingen dat plaats vindt. De cijfers schieten procentueel gezien als een komeet omhoog en de verwachting is dat deze trend alleen maar zal toenemen 

 

 

  • Er worden steeds meer aankopen gedaan met de smartphone

De groei van het aantal smartphones heeft onder andere als resultaat dat men nu ook via de mobiele telefoon aankopen gaan doen. Sinds 2010 was het aantal verkopen met de mobiele telefoon bijna 300% gestegen. Medio 2013 hadden maar liefst 2,3 miljoen Nederlanders aankopen gedaan met een mobiel of tablet. En wat denk je dat er sindsdien is gebeurt met die cijfers?

 

  • Je moet aanwezig zijn waar de aandacht ligt

Het is simpel: Als ondernemer of bedrijf moet je aanwezig zijn waar de aandacht van jouw publiek ligt. En nergens is er meer aandacht, dan in de online omgeving. Kijk maar eens naar het aantal Nederlandse gebruikers op social media en hun groei vanaf 2005. En zeg eens eerlijk: Lopen diezelfde aantallen langs jouw kantoor of winkel, denk je?

 

  • Er is geen verschil tussen offline en online

De verschuiving van het winkelend publiek van de offline naar de online wereld is dan wel grote verandering voor de meeste, maar hoe het winkelend publiek zich daar gedraagt blijft in essentie hetzelfde.

Toch blijven heel veel bedrijven en ondernemers nog gevangen in de ‘oude tijden’ en in nostalgie. Ze steken nog steeds de hoofdmoot van hun tijd in het offline bedrijf voeren en steken misschien één a twee uurtjes per week in het hele online verhaal. Dat is tenslotte hoe je het altijd hebt gedaan, toch?

Maar eigenlijk zit er helemaal geen verschil tussen een offline winkel en een online winkel hebben. Ze hebben alle twee tijd, aandacht, creativiteit en liefde van je nodig.

Een of twee keer per week “eventjes” jouw winkel binnenlopen en dan vervolgens even snel de “rommel” opruimen is niet voldoende om een succesvolle winkel te hebben. Dus waarom verwacht je dat dan wel van een online winkel?

Het publiek zit online, waarom jij nog niet?

 

  • Maar pas ook op!

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat ook vaak gewoon zo!

Pas dus op voor al die mooie beloftes en aanbiedingen van zogenaamde “experts”. Je kan tegenwoordig namelijk de aanbiedingen van zelfbenoemde experts niet meer ontlopen. Op elk willekeurig kanaal wordt je ermee gebombardeerd, en zelfs je email inbox is niet langer veilig.

De ene is SEO expert en  kan je zonder moeite op de eerste plek in Google brengen, terwijl de ander een “geweldige” website voor je in de aanbieding heeft voor slechts een schijntje van de marktprijs, die binnen 5 minuten en slechts in twee klikken gerealiseerd is en de volgende kan met jou alle geheimen delen waarmee je slechts in 5 minuten per dag miljonair zou kunnen worden. De ene belofte nog mooier dan de ander.

Maar zeg eens eerlijk: Zou je zo iemand geloven als deze jou vandaag opeens op straat aanspreekt?

Of zou je dat toch niet helemaal vertrouwen en eerst toch wel een aantal succesvolle referenties willen zien?

Wederom: Online is het niet anders

Veel van deze zaken kan je vergelijken met het realiseren van een mooie façade als winkelgevel. Van de buitenkant zit het er misschien allemaal mooi uit, maar achter de schermen is het vaak een rommeltje of is er helemaal niks aanwezig. Het belangrijkste is namelijk wat er gebeurt zodra mensen diezelfde “winkel ” zijn binnengelopen.

Dan begint het echte “verkopen” pas en wordt het succes van jouw winkel bepaald!

En als er achter de schermen geen goed voorraadbeheer is, geen goed kassasysteem, geen goed klantenbestand of personeelsbestand en de administratie niet goed gedaan wordt dan is de kans groot dat jij het als “winkelier” heel erg moeilijk gaat krijgen om succes te behalen.

En zo is het in de online wereld ook!

Laat je dus niet gek maken door mooie beloftes en façades.

Er is geen trucje om je eerste te maken in Google, geen trucje om uit het niets ineens gigantische omzetten te doen en geen truc om in één keer een goedlopende website te hebben! Daar is allemaal hard werk en tijd voor nodig. Ze zeggen niet voor niks:

“There is no elevator to success, you’ll have to take the stairs”

Je wilt tenslotte niet die winkelier zijn die erin is getuind en nu een winkel heeft gekocht in een achteraf steegje van de stad (waar niemand van af weet), maar die wel een mooie gevel heeft…

I said it once, and i’ll say it again: “er zit geen verschil tussen een offline en een online winkel!”

 

“Maar wat kan je hiermee?”

Op het moment van schrijven heb ik maandelijks zo’n 12.000 bezoekers op mijn website en dat aantal groeit elke maand stevig door.

Voor jouw beeldvorming; op een steenworp van het kantoor staat het stadion van Sparta, één van de mooiste stadions van de eredivisie en deze biedt “slechts” plaats aan zo’n kleine 11.000 bezoekers.

Kortom: Een stadion vol met mensen, die maand in, maand uit, naar jouw digitale kantoor, winkelpand of bedrijfslocatie komen!

Ok ok… “Dat is allemaal heel LEUK….voor JOU, maar wat heb IK eraan? Wat schieten mijn Business en Ik ermee op dat jij maandelijks een stadion vult? SO WHAT”

Heel simpel: Wat IK kan, kun JIJ ook! 

 

Die grote bezoekersaantallen is geen toeval!

Het is een DIRECT GEVOLG van een aantal zeer simpele, consistente en strategische stappen die ik heb gezet en die ik graag met jou wil delen.

Zodat JIJ ditzelfde resultaat kunt bereiken, want het werkt in iedere markt en voor elke sector.

Mensen zullen van nature altijd hetzelfde zullen reageren op bepaalde prikkels. En als je weet hoe je daarop in moet spelen maakt het niet uit in welke sector je actief bent.

En als we even héél eerlijk tegen elkaar zijn: De meeste ondernemers of bedrijven doen maar wat als het op online aankomt! En dat wil ik jou besparen.

Zonder de juiste doelstellingen en hulpmiddelen kan jij je heel druk maken met druk zijn, maar zal je uiteindelijk toch niet de gewenste doelen gaan bereiken.

 

En zeg eens eerlijk: Heb jij zelf het gevoel dat je alle touwtjes stevig in handen hebt als het op online aankomt? Weet je welke stappen je moet nemen en haal je voor jouw gevoel het onderste uit de kan?

Is je website representatief voor wat jij wil uitstralen? Heb je veel interactie met de bezoekers op je sociale kanalen? En past de huisstijl als bij je als een goed maatpak?

Of valt er juist nog veel vooruitgang te boeken?

Als het antwoord dichter bij het laatste ligt, dan bij de eerste punten: Twijfel dan niet langer! In deze snel veranderende tijden is het aanhaken of afhaken. Zorg dat je relevant blijft in deze online tijden

En blijf niet door nostalgie in oude tijden hangen. De fysieke winkel gaat het tegenwoordig niet meer redden tegen een online winkel

WACHT NIET TOT HET TE LAAT IS: JE MOET HET DAK REPAREREN ALS DE ZON NOG SCHIJNT

 

Maak NU onderstaand jouw afspraak en dan bespreken we de beste  mogelijkheden voor jouw specifieke situatie!

Kom hier in contact met Jerry en breng jouw business naar het volgende niveau

Waarmee kan ik je van dienst zijn?

Op welk gebied kan ik je helpen?

Wat voor samenwerking zou het beste voor jou passen?

Op welk gebied zou je een workshop willen?

Hoeveel mensen zullen er aanwezig zijn?

Over welk onderwerp moet de lezing gaan?

Hoeveel mensen zullen er aanwezig zijn tijdens de lezing?

Welk budget heb je hiervoor gereserveerd?

Jouw gegevens zijn veilig en worden niet aan derden verstrekt. Bekijk hier de Algemene Voorwaarden

opdrachtgevers