STRATEGIE

Wat doe je?
Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg
27 Februari 2017

Het is zonder twijfel dé vraag die het meest gesteld wordt.

Iedere keer als ik een onbekende ontmoet, op een event ben of tijdens een netwerkborrel ontkom ik er niet aan:

“Wat doe je als business coach?”

Zelfs als ik geïnterviewd wordt is het vaak de eerste vraag die ze stellen. Zo was bijvoorbeeld ook het geval bij de nummer 1 business podcast van Nederland

(klik op de oranje ‘play’ knop om af te spelen)

Of bij het interview door Internet Succes gids

(klik op de oranje ‘play’ knop om af te spelen)

Het is dus oprecht een vraag die speelt en leeft bij veel mensen. Want wat doet een business coach nu eigenlijk?

Weet jij het?

 

Hoogstwaarschijnlijk heb je wel een idee, maar is het lastig om hier een concreet antwoord op te geven. Iedereen kan zichzelf tenslotte coach noemen. En helaas doen veel mensen dat dan ook.

Je kan geen onderwerp bedenken of er zijn in Nederland wel honderden coaches voor te vinden. Wat het voor jou alleen maar onduidelijker maakt wát een business coach dan is, want het verschilt per onderwerp, per persoon en per doelgroep.

Hoeveel coaches er precies zijn in Nederland, weet niemand, behalve dat het er ‘heel veel’ zijn.

Beroepsverenigingen NOBCO en LVSC schatten dat er rond de 40.000 coaches in Nederland werken. 80% van hen combineert een baan met een eigen business. Het aanbod aan coaches heeft de vraag dus inmiddels flink overstegen en Nederland is daarmee het dichtstbevolkte land ter wereld als het op Coaches aankomt. Consumenten en organisaties zien simpelweg door de bomen het bos niet meer.

De realiteit is dat die vraag voor mij persoonlijk ook erg lastig is om concreet te beantwoorden.

Dat komt voornamelijk door het feit dat ik met mensen werk. Mensen met elk een eigen rugzak vol ervaring, een eigen passie en eigen expertise. Ondernemers met elk een eigen bedrijf, een specifieke doelgroep en vooral een set van persoonlijke doelstellingen die ze willen behalen. Wat ervoor zorgt dat de invulling van onze samenwerking steeds veranderd. Het is vloeibaar.

Elke onderneming kent een eigen dynamiek, een eigen ritme, een eigen set regels en vraagt specifieke taken van de mensen die erin werken.  Dat feit vraagt iedere keer om een maatwerk aanpak, die net weer even anders is dan de voorgaande samenwerking.

Vooral omdat de ondernemers en bedrijven elke keer weer nét even anders zijn. En de doelen die wij stellen ook weer nét even anders zijn. Een uniforme aanpak is uitgesloten, omdat niet elke stap past bij het bedrijf, bij de klanten of bij het product. Laat staan de ondernemer zelf.

Je kan tenslotte moeilijk een webinar adviseren wanneer de ondernemer introvert is en angst heeft om voor grote groepen te spreken.

MAAR WAT DOE JE DAN?

 

Wat ik doe valt samen te vatten onder: Ik help ondernemers de juiste keuzes te maken.

Keuzes waarmee ze meer resultaat uit hun onderneming halen. Dat is de kern van alles wat ik doe.

Ik zorg dat ze versneld kunnen groeien door beslissingen te nemen die geschikt zijn voor hun bedrijf en doelgroep, die ze een stap dichter bij hun uiteindelijke doel gaat brengen en dat ze die keuzes maken op basis van de juiste informatie.

Dat doe ik vanuit mijn ervaring, expertise en passie. Gestoeld op 3 pijlers die in mijn ogen verreweg het meest belangrijk zijn binnen elk bedrijf:

  • Verkoop en omzet
  • (online) Marketing
  • Strategie & Structuur

Het is overigens niet mijn taak om jou ergens toe te dwingen, maar zorg er juist voor dat jij zelf een weloverwogen besluit kan nemen. Een besluit waar je oprecht achter staat, de juiste informatie over beschikt en alle mogelijkheden van kent.

Een keuze die je met vertrouwen maakt, in de wetenschap dat dit de juiste keuze voor jou is en dit je weer een stap dichter bij jouw doelen gaat brengen.

Je hebt in jouw ogen vast alles geprobeerd. Je website is ingericht, je bent actief op social media. Je voert verkoopgesprekken, je marketing draait, je hebt SEO geoptimaliseerd & je adverteert, maar het levert allemaal niet op wat jij ervan verwacht of gehoopt had.

Dat ligt aan de keuzes die je gaandeweg hebt gemaakt of de manier waarop je deze zaken hebt ingezet. Vaak hebben we zaken al voor 95% geprobeerd, maar het echte succes schuilt in die ontbrekende 5%.  Ik help je die 5% goed in te richten.

Om een voorbeeld te geven: Ik hoor op dagelijkse basis ondernemers roepen dat Facebook niets voor hun bedrijf is. Maar dat Facebook momenteel de beste ROI oplevert van alle social media kanalen (mits je weet wat je doet) staan ze niet bij stil.

Wat ze vaak ook niet weten is dat Facebook een algoritme heeft draaien wat ervoor zorgt dat gemiddeld maar tussen de 12% en 16% van jouw volgers jouw content ziet. Effectief houdt dat in dat als jij 1000 volgers hebt, maar 120 of 160 daarvan zien wat jij doet op Facebook. De rest krijgt jou niet eens te zien.

Als je niet over deze informatie beschikt ga je wellicht overhaaste conclusies trekken of beslissingen nemen die niet direct positief uitpakken voor jouw bedrijf. Je beschikt dan kortweg gezegd niet over de juiste informatie, waarmee jij kansen laat liggen of niet optimaal benut.

Maar Facebook is maar één enkel facet van een oneindig scala aan mogelijkheden die tot het (online) ondernemen behoren. Het is een grote wirwar van kansen en afleidingen, want wat werkt voor jouw specifieke situatie en voor jouw markt?

Ik vertaal al die mogelijkheden naar concrete overzichtelijke stappen gericht op jouw specifieke situatie, zonder overbodige informatie. En wellicht nog belangrijker: zonder verloren budget, energie en mogelijke frustraties.

We gaan samen de bouwstenen van jouw business door, om vervolgens alles optimaal in te richten. Door de steentjes op de juiste plek te leggen en verder te bouwen op de solide fundering die jij al hebt neergelegd. Want door aan de juiste knoppen te draaien en steeds de juiste steentjes toe te voegen ga je exponentiële groei ervaren.

HOE KOM IK AAN DIE KENNIS?

 

Laat ik beginnen te zeggen dat het onmogelijk is om kennis te hebben van alle bedrijfsdisciplines, ondanks wat alle online guru’s of zogenaamde experts je ook proberen wijs te maken.

In die 20 jaar heb ik zelf vooral heel veel kennis opgedaan in sales en beïnvloeding. Daar zit mijn expertise en ervaring, die mij van 15-jarige ‘belkip’ naar account manager voor Reed Elsevier en van Teamleider naar verschillende Sales Manager functies voor de grootste Nederlandse bedrijven heeft gebracht.

Dat is wat ik ter tafel breng: Het commercieel denken, het beïnvloeden en vergroten van het uiteindelijke resultaat. Wat er onderaan de streep overblijft! Dat is wat ik door-en-door ken en verreweg het meest interessant vind. Dat gedeelte is mijn sweet spot. De plek waar mijn passie, kennis en expertise samen komt.

“I’m no genius, but I’m smart in spots, and I stay around those spots” – Warren Buffett

Ik ben dus NIET die business coach die je inzet om technische zaken uit te voeren of om spirituele groei te bewerkstelligen.

Ben je daarentegen op zoek naar een commerciële impuls, naar strategie om meer resultaat te behalen of het optimaliseren van de huidige inspanningen, met een sterke online focus? Dan ben je bij mij aan het juiste adres! Als je simpelweg meer onderaan de streep wil overhouden!

Daarnaast geloof ik in versneld stappen zetten door de juiste mensen in te schakelen en de kracht van een goed netwerk. Door met mij te werken, werk je ook direct met mijn grote (online) netwerk van experts samen. Dat betekend korte lijnen, snel schakelen en direct resultaat omdat we de uitvoering bij de beste mensen uit hun vakgebied leggen.

Stel je eens voor wat voor resultaat je boekt met een salespage die is samengesteld is door dé copywriting expert op dat gebied, of een Facebook campagne door dé Facebook expert. Niet opnieuw het wiel uitvinden, maar de juiste mensen op de juiste plekken.

Dat is waar voor mijzelf jaren geleden ook de exponentiële groei in heeft gezeten. In de praktijkkennis die ik heb opgedaan in verschillende mastermind groepen, trainingen, workshops en lezingen en die kennis vervolgens toe gaan passen voor mijzelf en mijn cliënten. Om mijn saleservaring aan te vullen met online kennis, ondernemerskennis en strategische kennis door een kijkje in de keuken te krijgen van de grootste Nederlandse (online) ondernemers.

Waar het echter in de praktijk voor veel ondernemers mis gaat is wanneer deze kennis moet worden vertaald naar hun specifieke situatie. Het passend gemaakt moet worden in een andere markt, voor een andere doelgroep en binnen een ander bedrijf.

Dat een bepaalde Facebook campagne goed voor een schoenenwinkel heeft gewerkt wil tenslotte niet zeggen dat dezelfde campagne gekopieerd kan worden en voor een makelaar exact hetzelfde resultaat gaat brengen.

En juist dat punt is wat ik zelf zie als mijn voornaamste taak als business coach!

Om de vertaalslag te maken en de juiste componenten toe te voegen aan jouw business en dit passend te maken. Niet alles gaan toepassen alsof we een schot hagel doen, in de hoop dat we ons doel gaan raken, maar juist gericht met scherp gaan schieten door specifieke zaken toe te voegen of te optimaliseren.

Om even een voorbeeld te geven: Wanneer jouw verkoopgesprekken goed converteren heeft het weinig zin om daar onze focus op te leggen. Dan ligt de echte groei juist in het vergroten van het aantal gesprekken en dus onze focus op marketing te gaan leggen. Om slimme marketing toe te gaan passen en dat proces te vergemakkelijken.

Heb je echter 10 gesprekken per dag, maar haal je daar maar 1 klant per keer uit dan is het juist wel een goede eerste stap om de gesprekken eens goed onder de loep te nemen.

Snap je nu dat elke situatie zijn eigen aanpak vereist?

Als coach deel kennis is waar ik zelf bijna 20 jaar over heb gedaan om te verzamelen en vertaal ik dit naar jouw situatie. Dat is kennis die ik niet alleen voor mijn eigen coaching business toe pas, maar o.a. ook voor mijn andere bedrijf (TNLM)  en de daarbij behorende klantportfolio, waarbij we het hele online verhaal beheren voor grote bedrijven.


EXPONENTIËLE GROEI

 

Ik richt me daarin uitsluitend op de belangrijkste aspecten van ondernemen.

  • Strategie
  • Verkoop en omzet
  • Marketing
  • Netwerk &
  • Structuren

Prioriteit en volgorde zijn afhankelijk van de bestaande situatie en de gewenste doelen!

Kortom: Deze business coach helpt je dus om versneld meer resultaat uit jouw onderneming te halen en met zekerheid antwoord te geven op vragen als:

  • Doen we de juiste dingen?
  • Doen we de juiste dingen goed?
  • Zetten we de juiste mensen en kanalen in?
  • Hoe gaan we de gestelde doelen bereiken?
  • Hoe houden we onderaan de streep meer over?

Ik hoop dat de meest gestelde vraag hiermee beantwoord is en het je in ieder geval een heel stuk duidelijker is geworden wat deze business coach doet.

Nieuwsgierig naar wat ik voor jouw situatie kan betekenen?
Bekijk dan eens de verdere uitleg over mijn persoonlijke dienstverlening

of kom met mij in  CONTACT

 

 

 

EEN GESPREK INPLANNEN MET JERRY?
MAAK HIER JOUW AFSPRAAK
Bellen?
Laat je gegevens achter & ik bel je om te bespreken wat ik in jouw sitautie kan betekenen
“]

Dit verplicht je verder tot niets. Jouw gegevens zijn veilig en worden niet aan derden verstrekt. Bekijk hier de Algemene Voorwaarden
VERKOOP

VERKOOP DE BESTEMMING
NIET HET VLIEGTUIG

STRATEGIE

DOE NIET ZO
OPPERVLAKKIG

VERKOOP

HET ZWAKTEBOD
VAN SLECHTE
VERKOPERS