BUSINESS BOEK #8 | SHOE DOG
Titel: Shoe Dog
Schrijver: Phil Knight
Categorie: Persoonlijke ontwikkeling|Leiderschap & Coaching
In dit item wil ik de beste business boeken met je delen. Boeken die impact hebben gehad op de levens van ondernemers en even simpel gezegd onmisbaar zijn in jouw boekenkast. Regelmatig zal een ondernemer uit mijn directe netwerk zijn of haar boekentip met je delen en je achtergrond geven waarom dit boek zo waardevol is geweest.
Dit keer de beurt aan Jelle Drijver, van de Jelly Driver Podcast (voormalig Frankwatching podcast). En zijn inspirerende toevoeging aan jouw business boekenkast
Dit boek gaat over het ontstaan van een van de grootste ondernemingen binnen het sportsegment. Maak kennis met de oprichter van Nike en bewandel zijn pad vanaf het allereerste begin.
Phil Knight beoefende het hardlopen als hobby en was van jongs af aan gefascineerd door de wereld om hem heen en sport in het algemeen. In het begin van de jaren zestig van de twintigste eeuw trok hij de stoute schoenen aan en begon met het importeren van Japanse hardloopschoenen. Al gauw merkte Phil dat er veel vraag was naar die schoenen en zo werd de eerste steen gelegd van het machtige Nike-imperium.
In de jaren daarop , begon Phil zich te ontwikkelen als man met een missie. Zijn pad was niet altijd even makkelijk; naast vele zakelijke hoogtepunten, waren er ook dieptepunten die hem bijna fataal werden. Het boek geeft een persoonlijk en gedetailleerd beeld van zijn reis vol emotionele wendingen. Het inspireert en laat zien dat alles mogelijk is zolang je erin gelooft.
Waarom
Een mooi voorbeeld van het feit dat het niet allemaal perfect hoeft te zijn om succesvol te worden
Phil Knight richtte in 1964 samen met hardloopcoach Bill Bowerman Blue Ribbon Sports op, met een startkapitaal van slechts $1200. In 1971 ging het bedrijf verder als Nike Inc. Knight wilde het oorspronkelijk Dimension 6 noemen. Jeff Johnson, Knights eerste werknemer, verzon de naam Nike – uitgesproken als naikie. De swoosh van Nike werd in 1971 voor slechts $ 35 ontworpen door Carolyn Davidson. Knight was niet razend enthousiast over het logo. ‘Ik zal er wel aan wennen,’ was zijn eerste reactie.
“Ondernemers verhalen, altijd +1. Van fake it till you make it, tot door het stof gaan, combi van kneiter hard werken en hier en daar wat geluk + de markt goed aanvoelen en bedienen.“
Aanbevolen door: Jelle Drijver
Heb jij zelf ook een boek die je graag zou willen aanbevelen? Geef jouw keuze dan hier door