Mijn Ideale Klant

16 Oktober 2017
Wanneer je ondernemer bent of jij je met marketing bezig houdt kan je er niet omheen: De ideale klant!
Als je alle experts moet geloven heeft het geen enkele zin om in het wilde weg te gaan ‘adverteren’ met je dienst of product als je niet exact weet wie je er mee gaat helpen en op wie je dat gaat richten.
En de beste manier om dat te bepalen is om vast te stellen wie je ideale klant is. Dit klinkt nog veel interessanter en zakelijker als we spreken van een ‘buyer persona’ of een ‘ijkpersoon’.
Om te bepalen wie jouw ideale klant is, moet je in essentie een heleboel vragen over hem of haar gaan stellen en beantwoorden.
Ten eerste: is het een hem of een haar? Maar ook wat is de leeftijd, burgerlijke staat, studie, religie, nationaliteit, woonplaats en hobby’s? De lijst is haast oneindig!
Daarnaast moet je ook de meer zakelijke vragen stellen, die voor jou als aanbieder interessant zijn: wat verdient hij of zij, wat is het budget (om jou in te huren), wil je hem als eenmalige klant of juist als trouwe klant, werkt hij lokaal, nationaal of internationaal, waar bevindt hij zich op internet? Enzovoorts enzovoorts enzovoorts…..
Maar heb ik zelf zo’n klant voor ogen of bestaat er überhaupt zoiets als mijn ideale klant?
Zonder doel kan jij je leven lang over een veld rennen, zonder ooit te scoren. Het is een uitspraak die ik zelf ook regelmatig in de mond neem.
Maar welk doel heb ik zelf als het gaat om mijn ideale klant?
Hoe voorkom ik dat ik een schot hagel doe, in de hoop dat ik mijn doel raak? Hoe maak ik er een enkel schot met scherp van? Kan dat in mijn geval überhaupt?
Coaching van ondernemers
Als we kijken naar mijn huidige klantenbestand dan geeft dit niet veel inzicht of hulp, als het gaat om het formuleren van die ideale klant.
De klanten die ik heb ondersteund in de afgelopen jaren zijn in essentie net zo verschillend als hun doelen.
Deze variëren bijvoorbeeld van een burgermeester tot een advocaat, van een staalbedrijf tot een architect en van taalbureau tot aan een lifestyle coach. En dan doe ik slechts een greep uit de gehele klantportfolio.
De doelen die zij hadden varieerden ook weer net zo erg als hun business, maar was wel onder te verdelen onder 4 categorieën als je hier dieper op in ging. En om je daar een beeld bij te geven, bestond die over het algemeen uit:
Ondernemers begeleiden heeft dan ook veel voordelen, maar tevens ook veel nadelen. Ik zal ze voor je op een rijtje zetten:
Voordelen

Het is direct schakelen, want je zit tenslotte om de tafel met de beslissingsbevoegde en eindverantwoordelijke

Het is persoonlijk. Je zit tenslotte structureel en 1-op-1 rond de tafel samen

Het is divers, elke keer weer een uitdaging en alle facetten van jouw kennis, ervaring en expertise komen tot hun recht

Het is dankbaar. Omdat je “dicht op het vuur” zit, zie je direct het resultaat van al je inspanningen
Nadelen

Ze hebben in veel gevallen slechte ervaringen gehad in het verleden, foute gewoontes aangeleerd of beperkende overtuigingen die een samenwerking of oprechte stappen vooruit belemmerd.

Omdat ze veel verschillende “petten” dragen binnen de business en veel verantwoordelijkheden hebben regeert ook vaak de waan van de dag. Dit zorgt voor ruis

Ergens kom ik in de uitvoering te zitten. Denk dan bijvoorbeeld aan “de website moet onder handen genomen worden, ken jij iemand?” of “ik wil graag een webshop toevoegen aan mijn diensten, weet jij iemand?”
Maar is iedereen binnen de groep ondernemers (tot max 20 werknemers) dan mijn ideale doelgroep?
Nee, dat denk ik eerlijk gezegd niet.
Het is echt een apart type ondernemer, bij wie ik het best tot mijn recht kom. De ondernemer die geen zin heeft om opnieuw het wiel uit te vinden. Die geen uren wil spenderen aan generieke (online) cursussen, trainingen of seminars. Of andere zaken die uiteindelijk niets zeggen over hun specifieke situatie.
De ondernemer die niet tevreden is met het resultaat van de huidige inspanningen of partners. Of die simpelweg het gevoel heeft dat er veel meer uit online gehaald kan worden. Die weet dat likes uiteindelijk helemaal niets zeggen over het resultaat en dat je op eigen houtje jouw business maar tot zo ver kan brengen.
De ondernemer die online strategisch wilt gaan inzetten om uiteindelijk meer cliënten, meer vrije tijd, meer omzet en meer resultaat te behalen! Als je kort gezegd het internet voor je wilt laten werken, i.p.v. heel druk te zijn met druk zijn.
Ik kom dan met name het best tot mijn recht bij ondernemers en bedrijven die dezelfde focus hebben en meer resultaat willen, met minder moeite.
Bij partijen die weten dat likes niets zeggen en weten dat het plaatsen van content op Social Media of het hebben van een website alleen niet genoeg is.
Dan deel ik praktijkkennis met je die ik zelf in ruim 20 jaar heb opgedaan, vanaf het moment dat ik mijn eerste salesvloer betrad als 15-jarige en die mij later Business Coach bij de grootste online ondernemer van Nederland (Eelco de Boer) heeft gemaakt en langs functies als Teamleider bij Reed Business en Sales Manager bij verschillende gerenommeerde partijen uit de Nederlandse zakenwereld heeft gebracht, zoals o.a. Kenwood en OTTO.
Praktijkkennis vanuit de Masterminds waar ik deel van heb mogen uitmaken. Allemaal kennis van partijen en ondernemers die op dagelijkse basis het onderscheid maken en aan de top staan in de business wereld.
En dat is de kennis die ik met de juiste ondernemers wil delen.
“Het is een apart type ondernemer, bij wie ik het best tot mijn recht kom”
Startups
Naast mijn 1-op-1 coaching begeleid ik ook veel Start-ups door middel van lezingen of workshops.
Niet in de laatste zin omdat het kantoor in Rotterdam ook huisvesting biedt aan een onvervalste startup hub, waar succesvolle ondernemers, investeerders en hongerige ambitieuze startups worden samengebracht.
Maar ook via de ondernemersopleiding van de Hogeschool van Amsterdam waar ik al 3 jaar workshops en lezingen geef en via de Incubator van de Hogeschool Rotterdam, waar ditzelfde principe binnenkort uitgerold gaat worden. Zaken als:
Maar is een startup dan mijn ideale doelgroep?
Startups begeleiden en verder helpen heeft ook weer zijn voordelen, maar er zijn ook veel nadelen te bedenken.
Voordelen

Ze zijn hongerig en gemotiveerd! Ze zijn fris, durven zich kwetsbaar op te stellen en gaan direct met jouw ideeën of tips aan de slag

Ze hebben (nog) geen foute gewoontes aangeleerd of beperkende overtuigingen, die je eerst moet afleren

Je hebt een grote impact. Ze zijn vaak dankbaar voor de tips en inzichten, omdat ze in veel gevallen geen succesvolle ondernemers in hun directe omgeving hebben die ze van advies voorzien
Nadelen

Geen middelen of budget

Het kennis of ervaringsniveau.
Het blijft vaak bij de basic’s omdat
ze nog aan het begin staan en het is lastig om de diepte in te gaan.
In de gevallen dat ik met startups werk worden de nadelen vaak al getackeld door het simpele feit dat ze gelieerd aan de grote hogescholen en deze instituten de “rekening” op zich nemen.
Maar ik twijfel oprecht of een “onafhankelijke” startup de middelen heeft om een traject met mij aan te gaan.
Maar is iedere startup dan mijn ideale klant in die zin? Het antwoord daarop is net zo kort als krachtig: Nee
Bedrijven
Een andere belangrijke tak van sport binnen mijn dienstverlening is het geven van InCompany workshops bij bedrijven.
Dit zijn bedrijven die de volgende stap willen zetten en meer resultaat willen bereiken, hun personeelsbestand een kwaliteitsinjectie willen geven of tegen een bepaald knelpunt aanlopen en dit gericht en praktich willen aanpakken.
Zoals je begrijpt is dit net als de coaching elke keer weer anders en maatwerk gemaakt voor de situatie.
Zo ben ik intern meerdere keren gaan zitten met de marketing afdeling van een groot staalbedrijf, om een degelijke online strategie te formuleren en dit vervolgens uit te rollen. Ben ik bij een telecom en VOIP provider rond de tafel gaan zitten om de kracht van Facebook beter in te zetten en heb ik met de werknemers van een onderhoudsbedrijf gezeten om hun online positionering te versterken, door o.a. de website onder handen te nemen.
Voordelen

Het is gericht en je behandeld in veel gevallen al binnen één dag al de knelpunten en doelen. Het plan van aanpak wordt geformuleerd, de taken worden verdeeld en de stip aan de horizon wordt gecreëerd

De juiste setting. Je gaat intern, op kantoor, met de juiste mensen binnen de organisatie zitten. De mensen die hun ervaringen delen, doelen vaststellen en knelpunten bespreken. Je haalt ze simpel gezegd even uit de dagelijkse gang van zaken en geeft ze die helikopter view
Nadelen

Wanneer je
bekend bent met de statistieken en weet hoeveel mensen écht stappen gaan zetten met de kennis, zal jij je oprecht
afvragen of het wel zinvol is om workshops te geven. Het wordt tenslotte
vanzelf weer maandag en over tijd “vervagen” de actiepunten die zijn besproken
en regeert de waan van de dag weer

Er is geen verdere begeleiding. In veel gevallen is het maar 1 tot 3 keer afspreken en dan moet je de cliënten los laten, de wijde wereld in. Ondanks de statistieken.
Maar is ieder bedrijf met online of sales ambities dan mijn ideale klant? Het antwoord daarop is wederom: Nee
Aanpassen aan de situatie, als een kameleon
Zelfs de vorm waarin ik al deze verschillende type cliënten verder help veranderd per situatie.
Het is namelijk ten allen tijden maatwerk gemaakt voor hun specifieke situatie en de ene ondernemer vaart nou eenmaal beter bij een intensief coachings traject van 12 maanden, waarin we structureel samen gaan zitten om de gestelde doelen te bereiken.
Terwijl een andere ondernemer meer naar een korte termijn oplossing zoekt. En daardoor beter geholpen is met een paar bijeenkomsten, waarin we gericht en praktisch een doelstelling formuleren en een stappenplan creëren.
Dan heb je ook nog de ondernemers die helemaal niet face-to-face willen zitten, maar liever vanuit het comfort van hun huis of kantoor verder geholpen willen worden. Die ondernemers zijn dan weer beter geholpen via een online coaching.
Dat komt in grote lijnen neer op:
En voor de bedrijven is het eigenlijk niet anders….
Het ene bedrijf organiseert een event, waar het uitnodigen van een spreker de vraag invult die zij hebben.
Terwijl andere bedrijven liever hun personeel snel en praktisch willen opleiden en we ze dan een InCompany workshop geven, waarin we met een kleine groep zitten en de persoonlijke doelen en knelpunten van dat desbetreffende bedrijf (of afdeling) tackelen.
De “smaken” daarin zijn als volgt:
Waar ik mijn persoonlijke tijd in wil steken
Maar als we verder gaan kijken naar al die verschillende klanten is er echter wel een rode draad te vinden. Ik steek mijn tijd en focus namelijk nooit in een middel, maar uitsluitend in het doel.
Zo is eerste worden in google nooit een doel, maar ten allen tijden slechts een middel.
Er kan er tenslotte maar één in jouw markt eerste staan op Google, maar heeft die gene ook het meest succesvolle bedrijf? De meeste omzet of is de eigenaar hiervan zelfs het meest tevreden of gelukkig?
Het antwoord daarop laat ik aan jou over…
Wat ik interessant vind en mijn tijd in wil steken is altijd dat uiteindelijke doel!
Waar staat die eerste plek in Google voor jou voor? Is dat meer vrijheid? Meer omzet? Meer resultaat of het feit dat je op die manier meer mensen kan helpen?
Misschien is het wel meer ruimte in je agenda, zodat je jouw kinderen meer kan zien. Of juist het feit dat het bedrijf ook zonder jou succesvol kan doorlopen, zodat jij nu eens toch die wereldreis van een halfjaar kan maken waar je al jaren over droomt.
Er zijn tenslotte meerdere wegen die naar Rome leiden, en die nummer één positie is slechts één van die wegen.
Ik wil graag samen met jou de andere wegen in kaart brengen en dan het pad kiezen wat het best bij jou past!
Dus zeg jij het maar: Wat is dan mijn ideale klant?
Of misschien……Ben jij wel mijn ideale klant, nadat je dit gelezen hebt?
Maak dan NU een afspraak, en laten we de “normale” regels even vergeten.
Want waar het op neerkomt is dit: Ik wil jou of jouw bedrijf gewoon verder helpen, op naar het volgende niveau en welk labeltje jij op mij (of jezelf) plakt interesseert mij eigenlijk niet zo veel. En ik hoop jou ook niet.
Ook de vorm waarin ik je help laat ik van jou afhangen, zodat jij de keuze kan maken die het beste bij jou en jouw bedrijf past. Want geen elk bedrijf, geen enkele doelgroep en geen enkele situatie is hetzelfde
Dus zeg maar, waar ga jij voor?

Kom in contact met Jerry om jouw business ook naar het volgende niveau te brengen

Jouw gegevens zijn veilig en worden niet aan derden verstrekt. Bekijk hier de Algemene Voorwaarden