De ondernemer uit dit gesprek is een unieke copywriter, hij is namelijk één van de weinige in Nederland die zich focust op resultaat & het verhogen van de verkoop. Binnenkort zal hij tevens ook als gastblogger hier op de site verschijnen & daarmee zijn inzichten & tips op het gebied van copywriting met je gaan delen. Ik wens je alvast veel leesplezier & inspiratie toe in het volgende ‘NetWerkT’ gesprek:

 

Dit keer met Peter Post

Eigenaar van PeterPost.com



Copywriter die ondernemers helpt om meer
omzet & verkoop via sterke copywriting te realiseren

 

Kan je de lezers misschien iets meer vertellen over jezelf & jouw achtergrond?

Mijn naam is Peter Post – luie copywriter.

Ik laat namelijk woorden het werk doen. Dat vond ik zo fascinerend toen ik in ’88 als junior copywriter begon, bij het Amerikaanse reclamebureau Bozell (vestiging Amstelveen). Dat ik woorden kon schrijven en dat de klanten van onze klanten dan hun portemonnee pakten en kochten. Wow!

Eind ’99 zette ik de stap naar het vrije ondernemerschap en werkte ik freelance voor de grote bureaus van Nederland voor fantastische opdrachtgevers als Mercedes-Benz, Microsoft, Albert Heijn en nog veel meer.

De laatste jaren richt ik me meer en meer op ondernemers die groot willen worden. En wat me opvalt is dat veel ondernemers graag communiceren met doelgroepen maar niet zo goed weten hoe ze vervolgens de slag moeten maken naar verkoop.

Ze investeren in een website, in een mailprogramma, in Facebook-advertenties. Maar vervolgens gebeurt er helemaal niets. Wat nu? Investeren in de volgende hype? Nog een keer tijd steken in het doorgronden van Clickfunnels, Pinterest-marketing of SnapChat?

De oorzaak van het probleem is niet dat je de verkeerde media gebruikt. In de meeste gevallen ligt het aan je boodschap en de manier waarop je die vertelt en inzet.

Wat is goede copywriting volgens jou?

Copywriting is verkopen zonder dat er een verkoper aan te pas komt. Het is verkopen op een plek waar je alleen maar woordjes hebt en verder niet kunt bijsturen, iets wat een verkoper in de showroom wel kan.

Copywriting is eenvoudiger dan je denkt. Het heeft bijvoorbeeld vaak niks te maken met of je goed kunt schrijven, wel of je de principes snapt. Nog even los van triggeren op onbewuste lagen, zijn er de drie cruciale stappen in copywriting:

  • Maak een connectie
  • Overtuig met voordelen voor je klant
  • Vertel wat iemand moet doen

In het video-interview met Jerry vertel ik welke drie stappen noodzakelijk zijn om tot verkoop te komen. Ik zeg niet dat als je deze stappen zet dat je dan verkoopt, maar wel dat als je ze niet zet, dat je het dan kunt vergeten.

BEKIJK HIER DE 3 ESSENTIËLE COPYWRITING TIPS

Ik wil hier alvast iets zeggen over het maken van de connectie. Dat kan namelijk op talloze manieren. Door een goede belofte te doen. Door stelling te nemen. Door aan te haken bij een probleem dat iemand heeft.

Zie je website als een 1-seconde commercial. Je hebt één seconde om de connectie met je bezoeker te maken. Dat geldt ook bij een Facebook-advertentie. Of een e-mail.

En die connectie maken moet ook nog eens relevant zijn. Het moet passen bij jouw bedrijf en het moet passen bij het product dat je verkoopt

Copywriting voor je eigen signatuur

Een ander aspect van copywriting is dat je er je eigen signatuur mee kunt versterken. Zoals je een visuele signatuur hebt, heb je ook een tekstuele signatuur. Met die signatuur stoot je mensen af. Maar je trekt er ook mensen mee aan.

Voor grote opdrachtgevers krijg ik bij aanvang van opdrachten een dik boek waar de taal aan moet voldoen. Deze ‘tone of voice’ komt heel nauw.

Als je communiceert met doelgroepen wil je dat je elke keer op dezelfde manier naar buiten treedt. Niet alleen qua beeld, maar ook wat betreft de woorden die je gebruikt. Omdat je dan herkenbaar wordt en je bouwt aan je imago: hier sta ik voor.

Zo’n eigen signatuur helpt je enorm in het overtuigen en verleiden van je doelgroepen.

Nu hoef je voor jezelf niet zo’n dik boek te maken. Dat is er vooral voor opdrachtgevers die veel met externen werken erg handig.

Maar wanneer je als ondernemer zelf veel doet, doe je er wel goed aan om voor jezelf af te kaderen wat je taal ongeveer is.

Copywriting om meer te verkopen

Vaak als ik een verkooppagina zie, denk ik ‘AU’. Zouden ze wat verkopen? Navraag bij de ondernemer leert dan bijvoorbeeld ‘dat ze alles al hebben geprobeerd, maar dat niets werkt.’

Alles al geprobeerd? Niets werkt? Onzin. Ga testen wat wel of niet werkt.

Ik snap het wel: de meeste ondernemers vinden scherp schrijven moeilijk, zijn al blij als ze een verkooppagina weten te produceren. Maar er is niet een formuletje te geven voor een verkooppagina. Ja, voor hoe je die opbouwt, maar niet voor de triggers om iemand bij je te laten kopen.

Het mooie van dit tijdperk is dat je alles kunt testen. Ga los op je verkooppagina, maak een A/B-test en kijk welke titel het beste werkt, met welke prijs je meer verkoopt, welke triggers voor jouw doelgroep het beste werken.

Wat zijn jouw persoonlijke ambities?

Ik kom er steeds meer achter dat ik het erg leuk vind om mensen te inspireren.

Om ondernemers te helpen groot te worden. Ingehuurd worden door een reclamebureau is met niets te vergelijken. De druk is hoog, het is dynamisch en er komt altijd veel energie bij vrij. Maar dan zie ik uiteindelijk mijn werk terug nadat het een rondje langs de opdrachtgever en de uitwerkstudio heeft gemaakt en dan herken ik er nog maar weinig in terug.

Terwijl als ik rechtstreeks met opdrachtgevers werk en ze volgen de stappen in het proces, en ze hebben resultaat, dan is dat een geweldige kick.

Dus als je me vraagt wat mijn ambities zijn:

ik ben op dit moment verschillende programma’s aan het ontwikkelen, waarmee ondernemers direct hun copywriting kunnen verbeteren.

Een van die programma’s is Online Verkoop Versneller, waarbij je een jaar lang, 5 keer per week lessen krijgt waarmee je direct je copywriting verbetert.

Waarin verschilt de huidige digitale tijd van de tijd van print?

De principes van copywriting en verkoop zijn al meer dan honderd jaar oud. Die zijn niet anders geworden. Wat wel is veranderd is dat je veel gerichter iemand de informatie kunt geven die hij of zij op een specifiek moment nodig heeft.

Dat is goed nieuws voor iedere ondernemer. Wilde je vroeger een beetje zichtbaarheid opbouwen, dan kostte dat heel veel geld. Tegenwoordig kun je binnen een afgebakende doelgroep prima communiceren.

In de printwereld, zoals jij het noemt, werd er voor een deel met hagel geschoten. Veel droeg bij aan de beleving van een merk, of het droeg bij aan de bevestiging van de goede keuze van iemands aankoop. Als je bij Albert Heijn boodschappen doet en de Allerhande mee neemt, lees je voortdurend hoe en waarom het geweldig is dat je bij AH je boodschappen doet.

Omdat je online zo geweldig goed je communicatie ‘op de persoon’ kunt afstemmen met bijv. Facebook-ads of je mailprogramma, zijn je investeringen veel lager. Terwijl je contacten meer waarde hebben. Dat is denk ik wel de grootste vooruitgang in communicatie.

Copytip 1:
de hel versus de hemel

Dit mis ik vaak op verkooppagina’s: maak het verschil tussen het probleem waar iemand mee zit en de oplossing die jij biedt zo groot mogelijk. Hoe groter het contrast tussen hemel en hel, hoe meer je verkoopt.

Waar gaat het mis met de copywriting van veel ondernemers?

Stel je voor, je hebt een date. Eindelijk!

En wat voor een date, want je hebt op de foto’s gezien dat dit die ene is uit je dromen. Je hebt afgesproken in een romantisch restaurantje en daar zit ie. Je stelt jezelf voor, denkt nog ”wow, zelfs nog beter dan de foto’s” en dan begint ie te praten.

”Ik ben Jan van Ederen, maar mijn vrienden noemen me Jan-de-man. Want hé, als iemand ergens mee zit: ik ben de man. Eigenlijk regel ik alles voor iedereen. Maakt niet uit wat, ik ben er goed in. Extreem goed.“

Nou ja, enzovoort. Het is dat je in dat restaurant zit en trek hebt, anders was je subiet weggegaan. Toch?

Maar dit is precies wat in de meeste copy gebeurt. Je vertelt hoe geweldig je bent maar kijkt niet naar wat je doelgroep eigenlijk wil.

Het gaat niet om jou en ook niet om je product. Het gaat om je doelgroep. En die heeft een behoefte of een probleem. Maak dat je uitgangspunt.

Copytip 2:
Zo heb je altijd inspiratie

Je kunt inspiratie ook halen uit actualiteit of andere aanleidingen. Mijn mailinglijst krijgt elke week een mailtje met tips, inspiratie en aanleidingen.Handig als input of haakje voor je blogs, Facebook-berichten of andere social media.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Ze zei: “Knap hoor. Ideeën verzinnen? Schrijven? Het lijkt me zo moeilijk om altijd maar weer inspiratie te hebben. Of drink je de hele dag whisky?”

Dit gesprek had ik laatst op een verjaarsfeestje, maar ik heb het veel vaker. Als ik heb uitgelegd wat ik doe, vragen mensen meteen hoe ik aan inspiratie kom. Het is kennelijk een dingetje.

Dit is hoe ik het vaak doe: doelgroepen vertellen je precies waarover je moet schrijven. Voor wie ik ook werk, ik ga altijd op zoek naar de doelgroep. Online of offline. Ik probeer uit te vinden waar iemand tegenaan loopt. Wat ie zoekt. Waar ie hebberig van wordt.

Waar liggen jouw grootste persoonlijke uitdagingen en ontwikkelpunten?

De grootste uitdaging nu is om de 100% shift te maken naar online. Met mijn kunde, kennis en ervaring kan ik ondernemers helpen hun business te verbeteren zodat ze wél kunnen verkopen op de automatische piloot. Het resultaat daarvan is dat ze zich kunnen bezighouden met de dingen die zij echt leuk en/of belangrijk vinden.

Inmiddels ligt de training Online Verkoop Versneller er, terwijl de training ‘How To Write The Perfect Salespage?’ (werktitel) in de maak is.

Ander groot ontwikkelpunt: meer en vaker vliegvissen op mooie plekken in de wereld.

Wat is jouw grootste leermoment geweest?

We hebben het over dit specifieke onderwerp gehad in de Mastermind. We moesten allemaal vertellen wat onze grootste blunder was. De mijne was dat ik even vergat te checken wie er bij een bepaalde mail allemaal in de cc stonden. Die fout kostte het reclamebureau waar ik voor werkte bijna een klant. Het liep net goed af, maar iedere keer als ik eraan dacht of ermee werd geconfronteerd, kreeg ik weer een rood hoofd. Totdat ik inzag dat je ook dat soort fouten moet kunnen maken, hoe stom of hoe duur ze ook zijn. De echte fout is namelijk dat je er, zoals ik, lang in blijft hangen. Dat staat echt in de weg.

Maak fouten en leer.

Wat was voor jou persoonlijk het mooiste moment in je onderneming?

Elke keer als bij iemand het kwartje valt, heb ik een mooi moment. Als iemand ineens ziet hoe het werkt, ermee aan de slag gaat en succes behaalt.

Maar ook als ik voor de onmogelijke taak sta een ijskoude doelgroep te overtuigen en dan toch bijna 8% conversie voor de salespage weet te behalen.

Of vorige week nog, de lancering van Online Verkoop Versneller. Een korte lancering van nog geen twee weken met een conversie van 6,92%.

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen?

Het is niet erg om fouten te maken.

Welke tip zou jij ondernemers willen meegeven?

sticky panDoe wat je belooft.

Als je het niet kunt waarmaken, beloof het dan niet.