Terwijl markten krimpen en de concurrentie stevig op de loer ligt kunnen we de uitdagingen die voor ons liggen niet meer oplossen met het denken van gisteren. We hebben nieuwe perspectieven nodig om te kunnen presteren in de nieuwe realiteit.
De ondernemer uit dit gesprek kijkt samen met organisaties naar complexe vraagstukken en helpt aan oplossingen te werken. Hij doen dit vanuit de menskant, want binnen de dienstverlening staat de mens als individu en in teams centraal.
Ik wens je alvast veel leesplezier & inspiratie toe in het volgende ‘NetWerkT’ gesprek:
Kan je misschien beginnen door iets te vertellen over jezelf & jouw achtergrond?
12 jaar geleden was ik betrokken bij een ernstig ongeluk, wat ik zelf had veroorzaakt door verminderd reactievermogen en het gebruik van alcohol. Dit is iets waar ik niet trots op ben en heeft mijn leven echt veranderd.
Vanaf dat moment ben ik verantwoordelijkheid gaan nemen voor mijn eigen leven.
De eerste stap was het stellen van doelen. Dagelijks schreef ik in mijn schriftje wat ik graag zou willen bereiken in mijn leven. Ik wilde graag succesvol zijn in zaken, een business bouwen en spreken voor grote groepen.
Ik begon met een studie bedrijfskunde-verandermanagement en werd compagnon in een staalmontage bedrijf. We bouwden het bedrijf in korte tijd op van 3 man naar 14 man en de omzet werd vervijfvoudigd. Maar helaas had dit geen goed einde.
We namen een opdracht aan die helaas niet goed afliep. Dit koste het bedrijf bijna de kop. Ik kon met alle crediteuren een goede regeling treffen en hebben ons netjes aan alle afspraken gehouden. Het bedrijf was gered, maar de relatie was onder druk komen staan en samen verder was geen optie meer. Ik telde mijn knopen, verliet de onderneming met 100K schuld en stond voor een enorm probleem.
Hoe ga ik deze schuld terug betalen?
Maar het systeem wat ik door de jaren heen had gebouwd om goede prestaties en resultaten te boeken bleek te werken. Ik werd daardoor projectleider bij een middelgroot staalbedrijf in de regio utrecht.
Maar de crisis was in volle gang en de onderneming was onderweg om meegezogen te worden in de enorme krimp in de bouw. Maar samen met het bestaande team hebben we de organisatie naar een hoger niveau kunnen tillen door de bouw voor een groot deel te verlaten en onze pijlen te richten op markten waar we meer waarde konden toevoegen.
Hier waren wel andere vaardigheden en kennis voor nodig. Door slim met elkaar samen te werken, goede mensen in te huren en steeds in het belang van de klant blijven denken hebben we binnen 6 jaar een internationale business kunnen opbouwen.
Ik verruilde mijn functie van projectleider in en werd commercieel directeur. Ik haalde de klussen binnen om vervolgens mijn oude vak in stelling te brengen. Ik nam in een periode van 6 jaar meer dan 150 klussen aan met slechts 10 verliesprojecten en een gemiddeld rendement op de projecten van 13 procent.
Mijn 3 principes deden zijn werk:
- Win-win or no deal
- Verras je klant voor dat hij jou verrast
- Afspraak is afspraak
Wat was voor jou het punt om voor jezelf te gaan beginnen als ondernemer?
Ik zie al jaren in de branche dat veel ondernemers worstelen met de wisselde conjunctuur.
De afhankelijkheid van vraag en aanbod maakt dat veel ondernemers in de bouw en technische branche geen rust ervaren en steeds weer slachtoffer worden van de externe wereld.
De principes die ik heb toegepast wil ik graag met ze delen, om zo ondernemers te helpen meer rust in hun business te krijgen. Door ze te helpen met de juiste focus, het duwtje in de juiste richting en dat in minder tijd.
Je hebt heftige dingen meegemaakt, wat heeft dat jou meegegeven?
Mijn achtergrond is er één van hard vallen en weer opstaan. Pijn is niet echt een prettige ervaring, maar toch heeft het veel waarde als je er op de juiste manier naar kijkt. Ik geloof sterk dat je eigen fouten of pijnlijke ervaringen je helpen te groeien.
Als we het verleden gebruiken als een school en er niet in blijven hangen dan kunnen we de inzichten gebruiken om nieuwe principes te ontwikkelen.
Een van de dingen die ik leerde van mijn eigen pijn was dat ik mij nog wel eens niet gezien voelde door mijn collega’s. Het voelde dan voor mij alsof zij niet bezig waren met de dingen die echt belangrijk waren voor het bedrijf.
Door te onderzoeken waar de pijn vandaan kwam en wat mijn eigen perceptie was over mijn collega’s begreep ik pas dat ik niet met hun bezig was, maar juist met mijn eigen probleem. Toen ik dat begreep kon ik mijn perceptie richting mijn collega’s wijzigen en begreep ik dat ik in eerste instantie zelf het probleem veroorzaakte.
Het was aan mij om mijn collega’s erbij te betrekken, ze het gevoel te geven dat ze belangrijk zijn en dat hun bijdrage telt. Vanaf dat moment veranderde hun opvatting en hebben we samen onze prestaties kunnen verbeteren. Het principe wat erbij hoort is, eerst begrijpen en dan begrepen worden.
Je hebt echt een passie voor persoonlijke ontwikkeling. Waarom is dat precies?
Ik blijf het elke keer weer bijzonder vinden om te zien hoe snel je nieuwe dingen kunt leren.
De afgelopen 12 jaar heeft mij in laten zien dat door veel tijd te besteden aan je ontwikkeling je eigenlijk alles kunt bereiken wat je maar wilt.
Wat mij echt diep heeft geraakt is dat ik als jonge jongen bijna geen voet aan de grond kon krijgen. Ik voelde mij onzeker en had een laag zelfbeeld.
Door het lezen van boeken, volgen van cursussen en opleidingen en met de kennis actie te ondernemen alles mogelijk bleek.
Ik groeide in 6 jaar van staalmonteur naar directeur van een internationale business, met een waarde over de 5 miljoen euro, met een positief resultaat.
Dat wil ik zo graag delen met mensen!
Weet wie je bent en wat je wilt bereiken en transformeer dit naar waarde in het leven van de ander.
Jouw werkveld ligt in de staal, een vrij “ouderwetse” markt, Hoe zorg je dat iets onaantastbaar als persoonlijke ontwikkeling daar voet aan de grond krijgt?
Door met concrete oplossingen te komen, die een duidelijk resultaat voor ogen hebben. Daarnaast met ze in gesprek te gaan en ze te laten voelen wat het ze kost als ze niet aan de slag gaan met vernieuwing.
Waar liggen de grootste ontwikkelpunten voor deze sector?
Het ontwikkelen van hun EQ. Zich realiseren dat, ongeacht alle technische ontwikkelingen het altijd mensenwerk blijft om handel te doen.
Of het nu het laten groeien van je werknemers, een emotioneel veilige omgeving realiseren of langdurige relaties opbouwen is.
In alle gevallen zul jij je moeten verbinden met de ander en zorgen voor een verbinding die vertrouwen geeft.
Wat zijn jouw ambities voor de toekomst?
Over vijf jaar wil ik dat mijn business een begrip is bij ondernemers als het gaat om persoonlijke ontwikkeling, innovatie en de ontwikkeling van social skills.
Daarnaast wil ik eigenaar zijn van een aantal kleine bedrijven, die ik help om zelfstandig te kunnen blijven groeien en ontwikkelen.
En waar liggen jouw uitdagingen?
Structureel blijven sporten en gezond leven.
Ik ben echt een levensgenieter en lust graag een goed glas wijn. Dit kan soms wel eens mijn energie in de weg staan.
Als ik er voor zorg dat ik genoeg slaap, gezond eet en genoeg beweeg, dan is mijn focus vanzelfsprekend.
Ik merk dat ik dan met rust aan de dag begin, meer gedaan krijg en dat de resultaten beter zijn.
“Realiseren dat, ongeacht alle technische ontwikkelingen, het altijd mensenwerk blijft om handel te doen“
Wat is jouw grootste leermoment geweest?
Dat in conflict met de ander of op het moment dat je je niet gezien voelt in een relatie compassie voor jezelf en voor de ander een van de belangrijkste dingen is.
Wanneer ik mijn compassie verlies dan is mijn overlevingsmechanisme om sterk te oordelen. In het verleden heeft mij dat relaties en veel verdriet gekost. Nu ben ik in staat, ondanks dat ik boos ben of mij niet gezien voel door de ander, wel in staat om met de ander in verbinding te blijven.
Zo blijven relaties intact en ben ik in staat om het probleem voor beide partijen toch op te lossen.
Wat is voor jou persoonlijk het mooiste moment van ondernemen geweest?
Ik denk dat nog mag komen. Een van de mooiste momenten die ik ooit heb meegemaakt was dat ik een order van meer dan een 1 miljoen euro wilde schrijven, met veel marge.
Dat is mij gelukt aan het einde van mijn directeurschap bij Derks. Het mooie was dat ik het niet meer had verwacht en toen gebeurde het ineens. Een mooie les: Als je het los laat is het opeens daar.
We werken al enige tijd samen. Wat betekent dat voor jou?
Jouw energie en kennis helpen mij. Daarnaast vind ik je een heel fijn persoon met veel energie en een natuurlijke vorm van menselijkheid. Je geeft steun en staat altijd klaar voor mij als klant.
Ik voel dat je zo bent en dat dit niet gespeeld is. Je bent wat je verteld en dat waardeer ik heel erg!
Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen?
Jim Rohn: “If you want to fly with the eagles, stop scratching with the turkeys”. Als je echte resultaten wil behalen omring je met mensen die het al gedaan hebben.
Welke tip zou jij ondernemers willen meegeven die er van dromen om zelf een business te hebben?
Lees boeken en blijf in actie richting jouw klanten en prospects!
Jerry & Peter organiseren binnenkort
samen een Masterclass
Een ééndaagse exclusieve workshop op een kleine locatie in Noord Holland. Één deel masterclass en één deel workshop!
We zullen je onder de motorkap laten kijken en toegang geven tot de principes die succesvolle ondernemers laten draaien. We zullen je bewapenen met alle tools. Jij hoeft ze alleen nog maar uit te voeren.
DATUM: 16 JANUARI 2018
PLAATS: Purmerend
TIJD: 13:00 – 16:00