De ondernemer uit dit gesprek is met recht een branding expert te noemen. Hij heeft op jonge leeftijd al zijn passie ontdekt & de sprong naar ondernemerschap genomen.  Hij beheert voor grote partijen alles wat te maken heeft met branding, van het creëren van een bedrijfslogo tot het bewaken van de huisstijl. Allemaal met een sterke online focus & een oog voor de kleinste details.  Ik wens je veel leesplezier & inspiratie toe in het volgende ‘NetWerkT’ gesprek:

 

Dit keer met Raoul Roelofsen
Managing Director van Standis



Branding expert die bedrijven helpt om hun merk stevig in de markt te zetten

Kan je de lezers misschien iets meer vertellen over jezelf & jouw achtergrond?

Ik ben Raoul Roelofsen. Op dit moment woon ik samen met mijn vriendin in Veenendaal, waar ik tevens een groot deel van mijn jeugd heb doorgebracht.

Hier creëerde ik al vroeg mijn passie voor ondernemen. Zo begon ik in de brugklas al met het inkopen en verkopen van spulletjes & samen met mijn beste maatje regelden wij op die manier geen bammetje kaas, maar altijd een goede lunch in de pauze.

Naast mijn passie voor ondernemen was ik altijd bezig met tekenen, ontwerpen en ideeën verzamelen. Dat was voor mij echt een manier om mijn creativiteit te uiten. Dit heeft uiteindelijk jaren later geresulteerd in “Standis”.

Hiermee helpen wij ondernemers d.m.v. een betrouwbare online uitstraling, een goed werkende website en een solide marketing plan. Dit doen wij tegenwoordig vanuit twee kantoren. Één in houten en de andere in Rotterdam.

Ik houd mij daarin dagelijks bezig met het aansturen van de webdesigners en vormgevers en het managen van projecten.

Je bent op zeer jonge leeftijd al gaan ondernemen, hoe kwam dat zo?

Zoals gezegd was ik altijd aan het tekenen, ontwerpen, verkopen en ideeën verzamelen. Wanneer je deze samen voegt vormde dat toen mijn eerste echte bedrijfje.

Samen met mijn maatje van de middelbare school kluste wij bij, naast onze opleiding mediavormgeving, voor verschillende opdrachtgevers. Hiermee werd onze hobby & passie echt onze business. Je zou dus kunnen zeggen dat we er ingerold zijn.

Geweldige tijd, maar in 2012 kwam dat tot zijn einde. Onze visie van de toekomst veranderde.

Hij ging verder studeren en ik wilde mij volledig richten op ondernemen.

Daarnaast zit het ondernemerschap bij ons in de familie, dus heb ik dit van huis uit altijd meegekregen. Ik wist eigenlijk altijd al dat er geen andere optie voor mij was dan ondernemen, dus het hele proces is heel geleidelijk en natuurlijk gegaan.

Jouw focus ligt echt op branding, waarom die affiniteit daarmee?

Ik merk dat heel veel bedrijven te weinig waarde hechten aan hun logo of huisstijl. Ze vergeten in de meeste gevallen dat dit juist hetgeen is wat nieuwe klanten als eerst te zien krijgen. Hierdoor vormen ze direct een beeld van jou en de organisatie. En je krijgt maar één kans voor een goede eerste indruk.

Een bezoeker of potentiele klant komt met een bepaalde verwachting naar jouw website, als dit niet aan die verwachting voldoet is het direct einde oefening.

Daarnaast bewaken wij ook een huisstijl. Wij zorgen er simpel gezegd voor dat niemand het logo op een verkeerde manier positioneert, andere kleuren gebruikt en dat de huisstijl in elke uiting juist wordt doorgevoerd.

Wat is in jouw ogen goede branding?

Voor mij onderscheidt goede branding zich echt in het overal doorvoeren van dezelfde merkwaarden. Een stuk vertrouwen en herkenbaarheid.

Uniformiteit in alle uitingen.

In veel gevallen is dit het gevolg van een team specialisten, die zorgen dat alles voor de klant, van koffiekopjes en visitekaartjes tot aan een beursstand design, in de zelfde huisstijl worden opgemaakt.

Hiermee worden alle marketinguitingen op de juiste manier doorgevoerd.

Maar voornamelijk dat de potentiële of vaste klant hiermee een vertrouwd gevoel krijgt, zowel online als offline, en dat het direct herkenbaar is voor de markt.

“je krijgt maar
één kans
voor een eerste
indruk”

.

Waar gaat het mis met de branding voor veel organisaties?

De meest gemaakte fout is het “neefje of broertje van verhaal”.

Ik heb te vaak meegemaakt dat er een logo is ontworpen door bijvoorbeeld het broertje van Linda van de administratie. Het gekke is dat ze hier in veel gevallen ook niet meer vanaf willen.

Ze zijn gewend aan dit “onprofessionele” logo en kunnen er dan geen afscheid van nemen. Terwijl het in veel gevallen geen representatieve afspiegeling is van wat ze juist willen uitstralen.

Daarnaast is dan ook een van de grootste valkuilen “het niet durven veranderen”. We zitten nu eenmaal in een fast-changing environment en daar moeten we mee leven. Vernieuwing hoort erbij dus ook de huisstijl is soms aan een likje verf toe.

 

“De huisstijl is soms

aan een likje verf toe”

 

Hoe geef je jouw persoonlijke touch aan jouw projecten mee?

Dat is helaas niet direct uit te leggen of te vangen in een paar zinnen.

Ik denk ook oprecht dat dat ons geheime ingrediënt is 😉

Wat zijn jouw ambities voor de toekomst?

We zijn nu samen met “the man himself” Jerry van Staveren bezig met een spannend nieuw project. Er gaan wat dat betreft erg mooie en uitdagende dingen aankomen, waar in mijn ogen ook veel vraag voor is vanuit de markt.

Wat betreft de ambities heb ik op dit moment geen concrete dingen, ik ben nog jong en heb al veel van mijn dromen gerealiseerd. Wat betreft ons project hoop ik dat wij daar over een tijd een mooi bedrijf mee hebben neergezet, met een goed klantenbestand!

Wat zie je als jouw mooiste project?

Het mooiste project is het project waar ik nu nog steeds in zit. Dat is onze grootste klant geworden, die wij inmiddels al 3 jaren mogen bedienen.

Voor deze klant doen wij alles op gebied van Marketing & Branding. Je zou kunnen zeggen dat hier ons avontuur is begonnen. Leuk om op terug te kijken.

Wat is voor jou persoonlijk het mooiste moment geweest?

Twee kantoorlocaties, een auto van de zaak, een leuk salaris, prachtige klanten en leuke nieuwe uitdagingen.

Mijn ondernemerschap zit eigenlijk vol met prachtige momenten. Moeilijk dus om één specifiek moment te benoemen.

Waar liggen jouw persoonlijke uitdagingen?

Dit vind ik altijd een lastige vraag, omdat je in mijn ogen nooit klaar bent met leren en proberen.

Ik denk dat mijn uitdaging toch de groei van de organisatie is. Hoe ga je hiermee om en hoe tackel je bepaalde problemen.

Er komen steeds nieuwe mensen bij en de structuur binnen de organisatie moet goed zijn. Dat is een lastig punt. Je gaat natuurlijk ook steeds meer werken “aan” het bedrijf in plaats van “in” het bedrijf.

Wat is de beste tip die je ooit gekregen hebt?

Zet je targets 10 keer hoger in dan je eigenlijk in gedachte had.

Kortweg gezegd de 10X rule van Grant Cardone, koop dan ook zeker het boek, echt een aanrader!

Welke tip zou je zelf aan ondernemers willen meegeven?

Het klinkt corny maar spend quality time with quality people.

Zorg dat je altijd met mensen bent die meer weten dan dat jij weet.

En de beste en tevens de moeilijkste vond ik closing the gap!

Bekijk meer gesprekken