De ondernemer uit dit gesprek is een unieke ondernemer.  Ondanks zijn jonge leeftijd is hij namelijk een geweldig voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Met een herbruikbaar schrift dat hij ‘correctbook’ noemt zet hij zich in voor een goed doel. Ik wens je alvast veel leesplezier & inspiratie toe in het volgende ‘NetWerkT’ gesprek:
 

 

 

 

Dit keer met Sam van Tol
Eigenaar van CorrectBook



Een ondernemer die zich met zijn unieke product
inzet tegen analfabetisme in ontwikkelingslanden

Kan je de lezers misschien iets meer vertellen over jezelf & jouw achtergrond?

Mijn naam is Sam van Tol, 23 jaar en sociaal ondernemer.

In 2016 ben ik afgestudeerd voor mijn master Strategic Entrepreneurship. Tijdens mijn studeren hen ik gaan begonnen met ondernemen.

Met mijn onderneming Correctbook zet ik mij in tegen wereldwijde analfabetisme. 250 kinderen kunnen namelijk niet lezen en schrijven door een tekort aan schoolmateriaal

Wat was voor jou persoonlijk het punt geweest dat je besloot om te gaan ondernemen?

Eigenlijk al mijn baantjes, waar ik mij overigens hard voor heb ingezet, bevielen mij niet. Steeds weer hetzelfde liedje, steeds weer dezelfde klusjes en steeds weer die eigenwijze manager die alles maar beter dacht te weten.

Laat staan de vaste tijden om op je werk te staan. Nee, dit was niks voor mij. Op een vakantie in Zuid-Afrika besloot ik te gaan ondernemen, daar kon ik mijn gedachten eens goed op een rijtje zetten.

Je was relatief jong toen je de sprong waagde, heeft dat invloed gehad, denk je?

Dat heeft het zeker. Ten eerste hebben mensen bewondering dat je wat jonger bent, daarom kom je wat sneller in het nieuws en willen mensen sneller je verhaal aanhoren.

Ten tweede woon je nog bij je ouders, je hebt daarom veel minder financiële lasten. Een negatief punt is dat de zakenwereld je iets minder snel serieus neemt, wat ik ze niet kwalijk kan nemen.

Ik heb namelijk zoveel geleerd in drie jaar, dat ik mijzelf wel als ‘broekie’ kan beschouwen toen ter tijd.

Kan je iets meer vertellen over jouw product?

Het begon allemaal met een herbruikbaar schrift. Een soort whiteboard in schriftvorm. Alles wat je op schrijft kan je ook weer uitvegen. Super duurzaam dus! Tegenwoordig hebben we veel meer innovatieve, herbruikbare, producten.

 

Je hebt een sterk maatschappelijk oogmerk met dat product, hoe is dat ontstaan? 

Eigenlijk door twee gebeurtenissen.

Op een avond Zuid-Afrika waren we uit eten, waar iets bijzonders gebeurde. De gasten namen hun restjes eten mee.

Ik vroeg waarom dit gebeurde en de ober vertelde dat het wordt weggegeven op straat. Ik besloot om hetzelfde te doen.

De blijdschap van de man, met een koud stuk pizza, die heeft mijn ogen geopend.

Een tweede gebeurtenis was de ontdekking van het bedrijf Waka Waka. Zij hebben mij geleerd wat sociaal ondernemerschap is en hoe je dus ondernemerschap kan inzetten tegen sociale problemen.

En waarom analfabetisme? Als je aan ontwikkelingslanden denkt, denk je al gauw aan hongersnood, ziekte enzovoorts.

In Zuid-Afrika merkte ik zelf dat dit niet het geval was. Die kinderen wilde een schrift, zodat ze konden schrijven. Na mij meer verdiept te hebben in het probleem, stool het mijn hart.

Het probleem is dat stichtingen en overheden ontzettend hun best doen om aan iedereen educatie te geven, door schooltjes te bouwen en les te geven. Het probleem is echter dat schoolmateriaal een herhaaldelijke investering is. Een schrift raakt namelijk vol.

Vandaar dat ik een oplossing heb gezocht: een herbruikbaar schrift. Wij gebruiken hetzelfde soort business model als Waka Waka: we verkopen onze producten hier, om vervolgens herbruikbare schriften te doneren in Zuid-Afrika.

 

 

“Het probleem is dat stichtingen en overheden ontzettend hun best doen om aan iedereen educatie te geven, door schooltjes te bouwen en les te geven.

Het probleem is echter dat schoolmateriaal een herhaaldelijke investering is. Een schrift raakt namelijk vol”

Wat zijn jouw persoonlijke ambities voor de toekomst?

Mijn ambitie is om het taboe van ondernemen (geld verdienen/commercie) en goed doen te verbreken. We hebben altijd in een tijdperk geleefd waarin de twee niet samen gingen, terwijl het in mijn ogen elkaar juist versterkt.

Met Correctbook wil ik daarom 1 miljoen kinderen leren schrijven in 5 jaar.

Je bent genomineerd voor de Rotterdamse startersprijs. Wat betekend dit voor jou?

Ja, dat is natuurlijk super. Mijn hart ligt echt in Rotterdam!

Ik ben van plan om er te gaan wonen en mijn kantoor zit er al. Dan is het natuurlijk super als je erkenning krijgt in je ‘home town’.

We hebben overigens wel alle hulp nodig om te winnen. Wij kunnen naar de finale als we zoveel mogelijk likes weten te krijgen op de volgende post: http://bit.ly/2phZVKs

Vergeet deze dus niet te liken!

Wat vind je zelf van de rol die Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen inneemt binnen het Nederlandse bedrijfsleven?

Nederland is naar mijn mening een voorloper op MVO of hoe ik het liever noem: gewoon goed doen. Goed doen voor de wereld om je heen.

Het is dan ook hard nodig, wij kunnen als klein kikkerlandje de wereld laten zien wat wij in huis hebben!

Waar liggen jouw persoonlijke ontwikkelpunten?

Dat zijn er een hele hoop, elke dag wel weer een nieuw punt.

Mijn grootste uitdaging ligt in de sales. Als iemand niet 100% overtuigd is van mijn product of concept, dan ben ik niet in staat om hem of haar toch over te halen. Dit is eigenlijk ook helemaal niet wat ik wil. Vandaar dat een sociale onderneming uitstekend bij mij past: ik wil goed doen, de mensen zien dat en krijgen interesse in mijn verhaal.

Wat is voor jou persoonlijk het mooiste moment in je onderneming geweest?

Het interview bij 7DitchesTV. Daar komen echt de grote jongens, dus ik was eigenlijk verbaast dat ik ook al zo snel mocht komen.

Na mijn interview was Henk Jan Beltman, de CEO van Tony’s Chocolonely. Hoe gaaf is dat? Ook weer een sociale onderneming, zie je wat er gebeurt?

Deel met de wereld en de wereld lacht je toe.

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen?

Trek je helemaal niets aan van een ander. Het is gewoon jouw leven.

Op sociaal vlak vinden de mensen om mij heen dit niet altijd leuk en gelijk hebben ze af en toe wel hoor.

Op zakelijk vlak ben ik er wel van overtuigd dat het een hoop brengt.

Wat is je grootste leermoment tot nu toe geweest?

Samenwerken, samenwerken, samenwerken en delen! Ik geloof dat ik de mooiste dingen heb bereikt door te delen.

De meeste ondernemers zijn op geld berust, die hebben dan ook snel het gevoel dat ze alles voor zichzelf willen houden. Hier kom je simpelweg niet ver mee. Door te delen maak je ander blij en begint de wereld van je te houden. Kijk naar wat ik deel met de sloppenwijken van Zuid-Afrika. Zonder te delen was ik nooit zover gekomen.

Welke tip zou jij ondernemers zelf willen meegeven?

Denk er eerst eens rustig over na wat je echt wil bereiken. Waar wordt je gelukkig van, ook over 5 jaar?

Een onderneming is alleen een organisme om ergens te komen, maar het moet geen doel op zich zijn.

Bekijk meer gesprekken