AUDIENCE METHODE

Het blijft lastig om te bepalen welke content je moet creëren, wat voor soort content dit moet zijn (video, livestreams, blogs etc) en vooral aan “wie” je dit allemaal moet richten!

Zeker als je nog niet volledig helder hebt wie je doelgroep nou eigenlijk is.

In dat geval is het aan te raden om gebruik te maken van de AUDIENCE methode

 

  1. Analysis
  2. Understanding
  3. Demographics
  4. Interest
  5. Environment
  6. Needs
  7. Customization
  8. Expectations
1. A nalysis

Omschrijf jouw ideale klant. Wie kan jij het beste van dienst zijn met jouw product of dienstverlening. Kortom: Hoe ziet je ideale doelgroep eruit en tegen welke problemen lopen zij op?

Gebruik de kracht van storytelling en beschrijf een situatie die jouw klant/doelgroep heeft meegemaakt.

Gebruik hier de vaste structuur voor:
Pijn -> Plezier -> Oplossing

Welke pijn ervaren ze en tegen welke problemen lopen zij aan voordat ze met jou in contact komen? Welk plezier beleven ze nu, nadat jij ze hebt verder geholpen? En wat was de oplossing, wat had je voor ze gedaan?

2. U nderstanding

Wat is het dieperliggende probleem? Waarom vertoond jouw doelgroep bepaald gedrag? Wat doen ze? Welk doel hebben ze, wat willen ze bereiken en welk resultaat verwachten zij? En vooral: Waarom?

Het gaat er in deze stap om dat je bekijkt wat de achterliggende behoefte is m.b.t. het oplossen van hun pijn/probleem.

    3. D emographics

    Beschrijf de demografische gegevens. Waar woont je ideale doelgroep, in welke leeftijdscategorie zitten ze? Maar ook andere details zoals o.a. de burgerlijke staat, het opleidingsniveau, inkomen, functietitel etc.?

    Ga daarnaast de diepte in: Welke interesses heeft je doelgroep? Welke hobby’s? Welke boeken lezen ze? Welke sport beoefenen ze? Welke restaurants bezoeken ze?

    4. I nterest

    Waar ligt de interesse van jouw ideale klant of doelgroep? Welke onderwerpen wekt hun nieuwsgierigheid of sluiten aan bij hun werkzaamheden? Welke onderwerpen hebben een overlap bij de problematiek (pijn) die ze ervaren die jouw expertise of dienstverlening kan oplossen?

    5. E nvironment

    In welke omgeving bevinden zij zich? Zowel online als offline. Zijn het netwerkers? Teamspelers of misschien juist wel eenlingen?

    Op welke social media platformen zijn ze actief? En welke van deze platformen sluiten aan bij jouw kennis of expertise? Bij de boodschap die jij wilt overbrengen.

    6. N eeds

    Wat heeft de doelgroep precies nodig? Wat heeft dit voor overlap met jouw expertise of dienstverlening? Waar zijn zij gevoelig voor? Kortom: Beschrijf in diepte waarom jouw oplossing de pijn van jouw doelgroep oplost.

    7. C ustomization

    Waarmee kan je jouw dienstverlening of product maatwerk maken? Welke verschillen zijn er in de behoeftes van jouw doelgroep? Verschillende branches en niches vragen om kleine aanpassingen in jouw dienstverlening om tot hun specifieke doel te komen. Welke subtiele veranderingen zorgen ervoor dat de doelgroep zich aangesproken voelt?

    8. E xpectations

    Welke verwachtingen heeft de doelgroep nadat zij bekend zijn met de boodschap van jouw dienst of product? Is deze verwachting coherent met het einddoel waar je ze gaat brengen en de uiteindelijke oplossing voor hun pijn?

     

    Door deze stappen te doorlopen ga je als het ware een stip aan de horizon creëren.

    Een ideale klant samenstellen tot wie jij al jouw marketinguitingen kan richten. Eentje waarvan je weet welke pijn, interesses en verwachtingen zij hebben en jij bekend mee bent.   

    Je doet hiermee niet langer een schot hagel in de hoop dat je jouw doel gaat raken, maar gaat bewust met scherp schieten.   

    Helaas zijn de meeste van ons niet altijd bewust bezig met de juiste boodschap overbrengen bij de juiste doelgroep. Wanneer je deze AUDIENCE methode gaat toepassen zal dat een heel stuk gemakkelijker worden en zal je een diepere connectie maken met jouw doelgroep

    SUCCES 

    [formidable id=4]
    Jouw gegevens zijn veilig en worden niet aan derden verstrekt. Bekijk hier de Algemene Voorwaarden