Deze keer zal het een ander NetWerkt gesprek zijn dan je normaliter gewend bent. Op regelmatige basis krijg ik namelijk de vraag of ik ook eens mijn verhaal wil delen. De ondernemer uit dit gesprek ben ik dus dit keer zelf. De vragen die worden gesteld zijn de vragen die per email, social media en andere kanalen zijn binnen gekomen. Het zijn de vragen die bij mensen spelen. Uiteraard wil ik deze beantwoorden en hoop ik dat jullie mij weer een heel stuk beter leren kennen. Ik wens je alvast veel leesplezier & inspiratie toe in het volgende ‘NetWerkT’ gesprek:

 

Dit keer met Jerry van Staveren
Business Consultant 



Business Coach & Strateeg die ondernemers
helpt om met minder moeite meer resultaat te behalen

 

  • Kan je misschien iets meer vertellen over wie jij bent & wat het is dat je doet?

Hey, Ik ben Jerry van Staveren. Ik vind het altijd lastig om mijzelf in een hokje te plaatsen, maar als ik zou moeten kiezen zou ik mijzelf business coach of strateeg noemen.

Waar ik mij mee bezig houdt is andere ondernemers en bedrijven helpen om meer resultaat te behalen met minder inspanning,. Dit doe ik door slimme technieken en strategieën toe te passen. Niet harder, maar juist smarter te werk te gaan en vooral erachter te komen “waarom” je bepaalde dingen doet.

De belangrijkste pijler daarvoor is in mijn ogen sales. Dat is ook tevens het punt waar ik het meest bekend mee ben, de meeste ervaring in bezit en simpelweg het meest gepassioneerd over ben. Mijn achtergrond ligt dan ook echt in de sales.

Als 15e jarige ben ik ooit begonnen als account manager en dat heeft mij vele jaren later langs allerlei functies als teamleider, sales manager en adviseur gebracht bij partijen zoals Reed Elsevier, Makro & Kenwood.

Naast mijn coachingsbusiness heb ik ook een nog een andere business staan, the Next Level Media, en daarmee beheren wij met een groep van online professionals alle off’ & online marketing voor grote bedrijven.

Je zou dat kunnen zien als een soort Mastermind groep die de handen ineen hebben geslagen en hun expertise “uitlenen” aan partijen die niet zelf het wiel opnieuw willen uitvinden.

  • Wat doe je met jouw cliënten & hoe ziet een samenwerking met jou eruit?

Dat is serieus de meest gestelde vraag. En tevens ook de meest uitdagende om goed te beantwoorden. Dat komt omdat de ondernemers met wie ik werk het uitgangspunt zijn voor onze samenwerking. Het draait om hun doelen, hun uitdagingen en knelpunten.

Zoals je kan voorstellen wisselt dat iedere keer en daarom is de invulling van de samenwerking ook weer elke keer anders. Het is echt ‘maatwerk’ en we pakken de zaken aan die in die specifieke situatie relevant en belangrijk zijn.

De ene ondernemer met wie ik samenwerk werkt 80 uur per week en wil meer vrijheid ervaren zonder kwaliteitsverlies te lijden, terwijl de andere hartstikke ambitieus is en juist meer online bereik wilt genereren. En een andere cliënt wil simpelweg juist weer meer omzet en winst.

Elk doel vraagt zijn eigen specifieke aanpak en invulling.

De ene keer geef ik een workshop, de andere keer een lezing. De ene keer werk ik op project basis samen gedurende een aantal maanden, terwijl ik de andere keer een éénmalige coaching doe via Skype. Die afwisseling houdt het voor mij ook juist spannend en uitdagend.

Maar wat ik het liefst doe en hoe ik een samenwerking met mij zelf voor ogen heb is tijdens een coachings-traject van 12 maanden.

Daarin kunnen we namelijk structureel aan jouw succes gaan bouwen. Dan gaan we door alle lagen van jouw business en richten die optimaal in. Dan plakken we niet even snel een pleister op de wond, maar gaan we echt gestructureerd bouwen.  En dat proces gaat nou eenmaal niet over één nacht ijs.

 

  • Wanneer besloot je te gaan ondernemen?

Je zou kunnen zeggen dat ik uit een ondernemende familie kom, dus dat sluimerde altijd al op de achtergrond. Mijn vader, opa en oma waren bijvoorbeeld allemaal zelfstandig ondernemer.

Zeker toen ik de Havo afrondde en naar de hogeschool ging werd ik de hoogst opgeleide binnen de familie, wat automatisch met zich mee bracht dat ze allemaal zeiden van “Jij gaat voor jezelf beginnen!”. Alhoewel ik dat gevoel deelde had ik toen nog geen idee wat ik dan precies zou gaan doen.

Verkoop wist mij wel altijd al te boeien en had oprecht mijn interesse, maar het was tevens het enige dat ik écht kende.

Mezelf verhuren als freelance verkoper of account manager zag ik niet zitten. Ik had kortweg nog geen idee wát ik dan zou gaan doen, maar had wel altijd het verlangen om iets voor mijzelf te beginnen.

 

De puzzelstukjes vielen pas echt op zijn plek toen ik na een aantal sales-manager functies business coach werd bij Winst.nl van Eelco de Boer. Je wordt dan op dagelijkse basis blootgesteld aan succesvolle ondernemers en wat zij doen om dit succes te behalen. Dat wordt bijvoorbeeld gedeeld tijdens mastermind meetings of verschillende events.

Daarnaast coach je op dagelijkse basis allerlei ondernemers om meer resultaat uit hun business te halen. Gezien mijn sales manager achtergrond had ik daar al zelf veel ervaring mee. Ik leerde ze meer resultaat te halen en strategischer te werk te gaan en zij leerde mij op hun beurt wat het was om ondernemer te zijn.

Ik had voorafgaand aan die tijd in mijn hoofd ondernemen ook echt iets heel complex gemaakt. Maar in die tijd kwam ik er echt achter dat het vooral een kwestie van doen is. De sprong wagen! En dat heb ik toen ook gedaan.

  • Wat is de grootste fout die ondernemers maken in jouw ogen?

De nummer één fout in mijn ogen is dat ondernemers nog steeds overgaan in de waan van de dag. Ze doen dezelfde dingen als ze altijd hebben gedaan, gaan echt IN hun bedrijf werken i.p.v. AAN hun bedrijf werken en vullen de dagen met heel druk zijn met druk zijn. Maar het gekke is dat ze daar wel een andere uitkomst van verwachten.

Einstein zei ooit “Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results”

Veel ondernemers gunnen zichzelf de tijd niet om diep genoeg na te denken over hun product, doelen of diensten. Ze doen maar gewoon.

Dat vertaald zich weer op heel veel vlakken. Je ziet dit terug in de marketing, de positionering op social media, maar ook in de manier waarop ze bijvoorbeeld proberen te verkopen. Ik noem dat zelf ook wel dat ze ‘in het vliegtuig gaan zitten, en niet in de bestemming’.

Ze verkopen een product of dienst, maar denken niet dieper na over wat het voordeel voor de klant is, of nog beter: Het voordeel van dat voordeel. En zonder dit voordeel, zonder deze bestemming, zal de klant nooit een connectie voelen of de noodzaak voelen om tot een samenwerking over te gaan.

  • Waar ligt jouw kracht?

Dat ik vooral veel ervaring in sales heb en erg commercieel ben lijkt me nu wel duidelijk, maar waar denk ik tevens een grote kracht van mij ligt is dat ik complexe theorieën en strategieën heel toegankelijk kan maken.

De vertaalslag maken van iets ongrijpbaars als een strategie naar jouw specifieke situatie. De mogelijkheden tegenwoordig lijken haast oneindig. De ene tool is nog niet uitgevonden of de volgende staat alweer klaar.

Maar wat betekenen al deze mogelijkheden voor jouw situatie of bedrijf? Welke keuze past het best bij jou en welke gaat je uiteindelijk naar jouw doel brengen?

Die vertaalslag maken, en zorgen dat jij een weloverwogen besluit kan maken op basis van de juiste informatie is denk ik één van mijn grootste krachten.

Dat probeer ik ook te delen in mijn blogs, door bijvoorbeeld lastige verkooptechnieken heel toegankelijk te maken en in ‘jip en janneke taal’ uit te leggen. Dan heb je ook direct meer achtergrond en weet je ‘waarom’ je bepaalde dingen moet doen of bepaalde stappen moet zetten. En dat werkt in mijn ervaring beter dan vertellen wat je moet doen, zonder de bijbehorende uitleg of de “waarom”. Intrinsieke motivatie in plaats van extrinsieke motivatie.

“Insanity is doing the same thing
over and over again and expecting
different results”

– Albert Einstein

  • Wat was jouw mooiste moment als ondernemer?

Ik heb heel veel mooie momenten meegemaakt, maar als ik er één moet kiezen is het wel de lezing voor mijn oude school, de Hogeschool van Amsterdam.

School en studie was nooit écht mijn ding. Ik was nogal een dagdromer en paste niet zo zeer in het keurslijf van een school. Veel van de vakken hadden mijn interesse niet of wisten mij niet te boeien of uit te dagen. Als je dat bij elkaar optelt zorgt dat niet voor de hoogste cijfers. Daarnaast: Als je tegen mij zegt dat ik dingen móét, ga ik al snel rebelleren en volg mijn eigen pad.

Dat bij elkaar opgeteld zorgt uiteraard niet voor de beste match of ervaring als het op de studie aankomt. Er op terug kijkend was ik misschien wel een beetje lastig en logischerwijs niet de favoriete leerling van menig leraar.

Dat ik jaren later dan ook werd uitgenodigd om te spreken in de grootste zaal van mijn oude school was dan ook wel een onverwacht, maar prachtig moment. Ik werd gevraagd om de studenten van de ondernemersopleiding wegwijs te maken op het gebied van (online) ondernemen en strategie. Op datzelfde podium had Ik zelf mannen als Johan Cruyff horen spreken en nu mocht ik er zelf staan.

Het was alsof de cirkel rond was en ik terug was op de plek waar het min of meer begon. Ik had toen nooit durven dromen dat die lastige leerling nu zelf voor een grote groep leerlingen op het podium zou staan.

Dit jaar heb ik overigens weer mogen spreken op de HvA en tevens een aantal workshops mogen geven. En ik kan je zeggen: het blijft een geweldige ervaring!

Masterclass voor Nationale Nederlanden

  • Wat zijn jouw persoonlijke knelpunten of obstakels?

Wat wel eens lastig kan zijn is dat mensen geen duidelijk beeld hebben bij wat een business coach is en wat dit voor jou kan betekenen.

Op zich is dat ook niet zo vreemd, als jij je bedenkt dat Nederland het meest dichtbevolkte land ter wereld is als het op coaches aankomt. Beroepsverenigingen NOBCO en LVSC schatten dat er rond de 40.000 coaches in Nederland werken. 80% daarvan combineert dat met een baan in loondienst, waarmee het aanbod de vraag lijkt te overstijgen.

Je kan dan ook niet inloggen op een kanaal als Facebook of er wordt wel weer een gratis training, cursus of webinar gegeven. Zet dat tegenover mijn dienstverlening, waarin ik coachingstrajecten van 12 maanden aanbied en dan kan je voorstellen dat dit soms kan knellen bij de mensen.

Om ze dan juist te laten ervaren wat het verschil is met mijn coaching en wat dit voor ze kan betekenen, bied ik sinds kort éénmalige coaching sessies via skype aan. Dat maakt het al een stuk toegankelijker en geeft mensen de kans om te zien of het echt iets voor ze is.

  • Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen?

Dat is een quote dat eigenlijk als een rode draad door mijn leven loopt. Als perfectionist vind ik het nogal moeilijk om dingen los te laten of over te dragen.

Ik heb de neiging om al snel zaken zelf te doen en uit te voeren. Om het allemaal in eigen beheer te houden, maar om oprecht te groeien als ondernemer is het onmisbaar:

De tip waar ik het dan ook over heb is: Regeren is Delegeren.

Toen ik nog in loondienst werkte hield bijvoorbeeld kennis over boekhouding mij tegen om de stap naar ondernemerschap te zetten. Ik vond dat ik daar kennis over moest hebben, voordat ik klaar was om de sprong te wagen. Maar ik had daar geen affiniteit mee, boekhouden etc. trekt mij niet. Dus door simpelweg dit over te dragen aan een ander gaf mij de ruimte om wel de sprong te wagen.

Op dit moment is het ook weer relevant. Als coach kom ik vaak ongewild in de uitvoering te zitten. Een cliënt besluit dat hij/zij de website wil upgraden of een webshop wil toevoegen aan de business.

Door mijn grote online netwerk wordt mij natuurlijk snel de vraag gesteld of ik niet iemand weet die dat goed kan doen. Maar dan kom je er als coach toch tussen te zitten. Je wil dan alles in goede banen leiden en de vertaalslag maken van idee naar uitvoering.

Door met een vaste groep te werken en dit soort zaken “te delegeren” naar betrouwbare partners, inclusief het klantcontact, geeft mij weer ruimte en vrijheid om mij op mijn eigen business te richten en de dingen waar ik gepassioneerd over ben.

  • Welke tip zou jij zelf ondernemers willen meegeven?

Dat is een tip die in het Engels veel beter klinkt. Die quote is:

“Stand on the shoulders of giants”

Als ondernemers zijn we vaak op zoek naar het gouden ei. Naar ‘the next big thing’ dat onze business op de kaart zal zetten en ons versneld het gewenste succes zal brengen.

Vaak wordt hier ook in een tool gedacht. Een soort ‘toverstokje’, dat op magische manier je business in ene zal transformeren en er een doorslaand succes van maakt. Het moet voor het gevoel ook vaak iets nieuws zijn dat niemand anders nog kent.

Maar mensen laten zich juist afleiden door dit “nieuwe” en de potentie die dit bezit. Ze steken veel tijd en energie in hierin en vergeten dat succes juist is te vinden in het oude. Door veelal bekende dingen heel goed te doen en daarmee momentum op te bouwen.

Bouw dus verder op hetgeen dat “reuzen uit het verleden” hebben gecreëerd.

Een mooi voorbeeld hiervan is het boek ”Think and grow rich” van Napoleon Hill. Dat boek heeft hij in 1937 uitgebracht en vormt heden ten dagen nog steeds de basis voor heel veel business boeken. Ze bouwen verder op hetgeen dat Napoleon Hill bijna 100 jaar geleden heeft neergelegd.

Ik krijg dan ook vaak te horen “dat ken ik al” of “dat doe ik al”, maar er zit een groot verschil tussen iets doen, of juist iets heel goed doen. Ga op de schouders van reuzen staan en bouw verder op wat zij hebben neergelegd!

Bekijk meer gesprekken