De ondernemer uit dit gesprek is een echte vakman & van nature één van de beste verkopers die ik ooit ben tegengekomen. Ik wens je veel inspiratie toe:

 

 

Dit keer met John Schnoing

Eigenaar van Tegeltechniek.nl



Een vakman die d
esign & architectuur samenbrengt in tegelwerk.

 

Kan je de lezers misschien iets vertellen over jezelf & je achtergrond.

Allereerst wil ik even kwijt dat ik “het net werkt” een mooi waardevol initiatief vind om te lezen & bij te houden. Vooral de diversiteit aan ondernemers, hun uitdagingen & drijfveren zijn voor mij echt enorm leuk om steeds weer lezen.

Daarom was ik dan ook even verbaasd als enthousiast dat ik hiervoor werd gevraagd.

Mijn naam is John Schnoing 41 jaren jong, in de bloei van mijn leven, en dat ben ik samen met mijn vrouw Rolien en mijn dochtertje Julia van 4.

Sinds 2006 run ik het bedrijf: Schnoing tegeltechniek, de laatste jaren omgetoverd tot
Tegeltechniek.nl

 


Wij worden eigenlijk ingeschakeld voor 4 onderdelen op het gebied van tegelwerk, architectuur & badkamers. Dit zijn:

1. Als Specialist – In dit geval kent de klant onze grote waarde, is deze op de hoogte van de kennis die we in huis hebben & weet hij/zij ook dat we de esthetische waarde van het beoogde project hoog in het vaandel hebben staan. Deze klant kiest er voor hand in hand het project tot een goed einde te brengen.

2. Projectmatig tegelwerk– Grotere projecten die worden voorzien van tegelwerk, hierin worden we veelal als onderaannemer benaderd en is dit uitsluitende business to business

 


3. Onderaannemer in de nieuwbouw & particuliere sector.

Hierin is de kleine tot middelgrote aannemer de klant & worden wij ook als specialist ingeschakeld.

4. Architect – De klant weet dat we de kennis in huis hebben & is bekend met onze creatieve kant. Wij komen met het ontwerp & de details. De klant neemt een 3e partij in de hand voor de uitvoering.

www.tegeltechniek.nl

Wat was voor het punt dat je besloot te gaan ondernemen?

De reden was destijds dat ik dacht dat ik het beter kon. En na 10 jaar denk ik dat overigens nog steeds.;)

Wat veranderd is ten opzichte van toen ik startte is dat ik de laatste 3 a 4 jaar steeds meer buiten de gebaande paden ben gaan kijken om meer expansie te vinden.

Als ik terugkijk & eerlijk ben waren de eerste paar jaar meer geluk dan wijsheid terwijl ik nu meer bewuste keuzes maak, ook in het type klant. Dat past veel beter bij me.

Binnen jouw sector is er steeds meer een verschuiving naar online te merken. Wat betekend dit voor jou?

De verschuiving naar online zorgt er vooral voor dat de klant beter geïnformeerd en dat is natuurlijk niet negatief. Juist omdat al die informatie tot hun beschikking staat weten klanten inmiddels dat prijs niet zaligmakend is. De verschuiving naar online biedt daarom voor ons meer voordelen dan nadelen.

We kunnen tevens de klanten meer waarde meegeven & vertellen waar ze op moeten letten bij de aankoop. Eigenlijk geven we hiermee veel gratis waarde weg. Maar ook een klant die ergens anders koopt blijft een klant. Uiteindelijk houden we van ons vak en is een blije klant reclame voor de gehele branche.

Welke rol speelt social media in jouw business?

Internet & sociale media zijn niet meer weg te denken in mijn business. We kunnen de klant laten zien wat we maken, wat we ontwerpen etc. Op dit moment ligt onze focus op facebook & zijn we aan het brainstormen over hoe we dit breder kunnen inzetten. Maar vergeet bijvoorbeeld ook whatsapp niet.

Stel ik heb iemand bezocht en die zoekt een bepaalde sfeer voor in de keuken. Hoe leuk is het dan als ik ergens ben & geïnspireerd raak, om de klant even een foto te “appen” en daarover samen enthousiast te worden of in gesprek over te gaan.

Hoe zorg je ervoor dat jij je onderscheidt van de concurrentie?

Kwaliteit is bij ons een speerpunt, daarnaast zorgen we dat we geschoold blijven & dat iedereen bij ons precies weet waarover hij praat. Eigenlijk is er maar 1 ding echt belangrijk. Niet wij maar onze klanten staan centraal. We vinden het oprecht belangrijk dat de klant tevreden is.

Wat ook uniek is & bijna nergens voorkomt dat je geholpen wordt door de vakman zelf. De grote ketens leiden “verkopers” op om zoveel mogelijk mooie praatjes op te hoesten en zo veel mogelijk omzet te scoren. Bij ons wordt je geholpen door de vakman zelf. Iemand die écht weet waarover hij praat

Omschrijf jouw ideale klant eens

Onze ideale klant is een klant die uniek is, eigen ideeën heeft of ons het vertrouwen geeft. Vaak hebben ze een droomvloer of droombadkamer in gedachten. Wij helpen ze om dat droombeeld realiteit te laten worden.

Wij kennen elkaar al langere tijd en je bent één van de beste natuurlijke verkopers die ik ben tegengekomen. Wat voor rol speelt dit in jouw business?

Daar kan ik eigenlijk maar 1 ding op zeggen:

Als je oprecht geïnteresseerd bent in je klant & tevens overtuigd bent van je eigen producten hoef je niks te verkopen. Zo simpel is het eigenlijk.

Wees echt, oprecht en jezelf. Mensen hebben het meteen door als je een toneelstukje opvoert.

Wat zijn je ambities?

Ik heb nog zoveel ambities voor de toekomst, maar degene die op plek één staat hebben we bijna gerealiseerd: De klant met de 3d bril op en fotorealistisch door hun eigen nieuwe badkamer te laten wandelen.

Daarnaast zou ik graag een partner vinden met wie ik de site goedkopetegels.nl zou kunnen ontwikkelen. Dit plan staat al een tijdje in de ijskast door gebrek aan tijd. Het lijkt me leuk dit met een partner te doen omdat ik nu veelal alleen opereer.

Tevens vind ik het belangrijk dat naast het stellen van doelen en prioriteiten je ook open staat voor de kansen die zich aandienen. Ik pluk net zo graag het fruit dat ik onderweg tegenkom als dat ik een zaadje plant en daarop ga zitten wachten.

Waar loop je zelf tegenaan?

Ik heb vaak creatieve ideeën en dan is het belangrijk om de focus te bewaren. Een creatief hoofd laat zich nogal snel afleiden van het uiteindelijke doel. Die creativiteit ervaar is als een groot voordeel, maar ik ben me ervan bewust dat ik moet oppassen dat het niet tegen me gaat werken.

Een ander knelpunt is de balans om werk en prive goed in evenwicht te houden. Het lijkt op dit moment erg trendy om te zeggen dat je bijna geen tijd besteed aan je werk maar bij de meeste mensen die ik ken die succesvol zijn lopen de draden van werk en privé dwars door elkaar heen.

Dat die scheidingslijn ontbreekt kan soms erg leuk zijn. Wij hebben bijvoorbeeld de ontwerpsalon aan huis. Regelmatig nodig ik na een avondje brainstormen in de winkel diezelfde klant uit voor een drankje thuis. Waarom niet, dat houd het toch juist ook leuk?

Wat is jouw grootste leermoment geweest?

De hele crisis in de bouw. Door de crisis ga jij je focussen op de verkeerde dingen. Uit angst laat je de financiën regeren. Als je de focus niet op het verdienen van geld hebt ga je juist mooiere dingen doen & als resultaat meer verdienen.

Wat is voor jou persoonlijk het mooiste moment in je business geweest? 

Dat beleef ik iedere keer wanneer je samen met de klant een ontwerp maakt & je aan het eind van het proces ziet hoe gelukkig ze daar mee zijn.

Dan ben ik oprecht als een kind zo blij. Dat is niet in geld uit te drukken.

In veel gevallen ben ik zelf dan ook mega enthousiast over het resultaat. Dan post ik meteen foto’s op social media, niks geen strategie, puur enthousiasme.

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen?

Doe alsof er geen concurrenten zijn & kies je eigen pad. Als je je focust op je concurrentie gaat dat ten koste van jezelf.

En als je weet dat je ergens niet goed in bent, laat dit dan door iemand anders doen die er wel goed in is. Dat scheelt ergernis, tijd en uiteindelijk ook geld. Zo heb ik persoonlijk een enorme hekel aan administratie. Vroeger kon ik er dagen omheen draaien en als ik het dan deed zat ik er te lang in en kregen mijn klanten te laat antwoord etc. etc. Nu doet mijn collega dat twee ochtenden in de week. Zij is blij en ik nog veel blijer.

Welke tip zou jij ondernemers zelf willen meegeven?

ALTIJD naar je onderbuik gevoel luisteren. Die heeft ALTIJD gelijk!