De ondernemer uit dit gesprek is momenteel veel lawaai aan het maken in de online ondernemerswereld.
Hij heeft een boek uitgebracht waar je bijna niet omheen kan. Hij is dan ook bij elke business podcast te gast geweest om zijn geheimen en verhaal te delen en leert jou in zijn boek om jouw Website lean en winstgevend te krijgen.
Persoonlijk ken ik hem nog als collega bij respectievelijk Winst en de Internet Marketing Universiteit en ook daar heeft hij een onuitwisbare indruk achter gelaten. Ik wens je alvast veel leesplezier & inspiratie toe in het volgende ‘NetWerkT’ gesprek:

 

Dit keer met Seph Fontane Pennock

Oprichter van Lean Website &
Positive Psychology Programme


SEO en conversie expert en auteur
van het boek “De Lean Website”

 

  • Voor de mensen die jou nog niet kennen, kan je misschien iets meer vertellen over wie jij bent, wat je doet & jouw achtergrond?

Absoluut, mijn naam is Seph Fontane Pennock. Ik vind het altijd lastig om een label op mijzelf te plakken, maar als het moet zou ik mijzelf online marketeer of online ondernemer noemen.

Een jaar geleden heb ik ontslag genomen, nadat ik 5 jaar in de online marketing had gewerkt waarvan 2 jaar voor de Internet Marketing Universiteit. Toen ben ik werk gaan doen als freelancer op het gebied van SEO en conversie.

Daarbuiten heb ik een andere online business staan, the positive psychology program, en daarmee verkoop ik informatieproducten voornamelijk op de Amerikaanse markt, aan psychologen, therapeuten en coaches.

Momenteel houdt ik mij vooral bezig met het boek dat ik heb geschreven, de lean website en daarmee ben ik op dit moment een hele hoop lawaai aan het maken.

  • Hoe is het proces van werknemer naar ondernemer voor jou verlopen?

Ik ben voor mijzelf begonnen omdat ik gevoelsmatig echt niet meer anders kon. De tijd was rijp. Ik heb het ondernemers-gen in me, dat was vanaf jongs af aan al zo, en op een gegeven moment kan je dat niet meer ontkennen. Misschien herken jij dat ook wel, Jerry?!

Dus ik ben gestopt met dat ontkennen, precies een jaar geleden.

Toen ben ik eerst op een niet-schaalbare manier mezelf als coach gaan verhuren. Ik ben toen workshops gaan geven voor bedrijven en freelance werk gaan doen, maar ik stuitte toen al snel op een probleem.

Dat probleem was dat ik RSI heb, dus ik heb last van mijn pols, schouders en armen door het overmatig computer gebruik. En dat is natuurlijk een groot probleem als je product bestaat uit uren achter een computer zitten.

Ik werd toen min of meer gedwongen om mijn business model te veranderen en op een andere manier te gaan schalen.

De keuze bestond toen uit nog meer mensen in dienst te nemen, maar ik had toen al mensen in dienst en ik was alsnog 60 uur per week aan het werken, of ik moest mijn hele businessmodel gaan omgooien en meer focus gaan leggen op het verkopen van informatieproducten.

Het laatste had ik gelukkig ook al veel ervaring mee, dus ik besloot te stoppen met het freelance werk en het verkopen van mijn uren.

Ik ben toen ook direct naar Las Palmas verhuist, op Gran Canaria. Dat was echt heel relaxt, lekker in de zon, lekker surfen en ondertussen mijn business opnieuw uitvinden.

Dat heb ik vervolgens gedaan door echt informatie producten te creëren, zoals o.a. SEO cursussen en een Junami course. Ondertussen had ik ook het boek geschreven en nu ligt er dus een hele hoop content die ik direct kan verkopen.

  • Wij kennen elkaar nog uit de tijd dat we collega’s waren bij respectievelijk Winst en de IMU, wat is er sindsdien veranderd in jouw leven?

Ja een hele hoop! Dat is bijna niet te benoemen. Ik kan me haast niet voorstellen dat alles wat afgelopen jaar gebeurt is, slecht 365 dagen waren. Dat is voor mij echt heel apart om bij stil te staan.

  • En wat nu verder?

Wat ik echt zeker weet en waar ik echt een passie voor heb is nog steeds het coachen van ondernemers naar een omzetgroei.

Het maakt mij daarin niet uit wat we inzetten, of dit nu SEO, de website of advertising is.
Maar gewoon kijken waar het aan schort en ondernemers op dat specifieke punt helpen.

Dat doe ik via Skype coaching en dat wil ik ook altijd blijven doen.

 

  • En welke plek neemt het boek in, in dat verhaal?

De strategie daarachter kan ik je wel verklappen: Ik heb met alle andere websites altijd geleerd “verzamel opt-ins”.

Zodra je met online marketing bezig gaat leer je direct “laat dat verkeer niet hangen, maar verzamel gegevens in een grote bak met opt-ins”.

Ik heb daar nog eens over nagedacht en ik heb besloten omdat ik nu een boek heb, een frontend product, dat ik niet opt-ins, maar juist kopers van het boek ga verzamelen.

Dan heb ik een lijst met kopers die bekend zijn met mijn waarde, die een connectie voelen met wat ik te delen heb en die al geld hebben uitgegeven en daarmee dus al bekend zijn met het betaalproces.

En dat is in essentie het begin van mijn nieuwe “funnel”.

  • Ik vind het echt geweldig dat je een fysiek boek hebt geschreven, maar hoe is dat proces eigenlijk gegaan? Is het echt zo veel werk als ik denk?

Grappig dat je daarover begint, maar ik heb denk ik 90% van het boek geschreven in maar 10 dagen tijd.

Het echte werk lag juist in het uitdenken van wat wil ik communiceren. Ik zie dat als volgt Jerry: Iemand begint en heeft het boek nog niet gelezen en op een gegeven moment heeft iemand dat boek wel helemaal gelezen. Daartussen vind een transformatie plaats.

Van tevoren moet ik dus heel goed bepalen als schrijver “wat is de transformatie die ik wil dat mijn lezer gaat doormaken, tijdens het lezen van dit boek?”.

Ik heb er echt meer dan een jaar over gedaan om alle content uit te denken, de hoofdstukken en de volgorde te bepalen. En wat het belangrijkste doel moest zijn per hoofdstuk. Er lag dus echt een jaar van onderzoek, nadenkwerk, feedback vragen en gesprekken met andere experts aan vooraf.

Toen het eenmaal uitgedacht was, was het schrijven eigenlijk a piece of cake

Dat gaf ook heel veel rust, want als die content eenmaal uit je hoofd is komt er eindelijk weer ruimte vrij voor andere dingen. Ik heb wel eens iemand het horen omschrijven als “zwanger zijn van een boek” dus ik ben blij dat die bevalling achter de rug is.

  • Wat is de doelgroep die je wil aanspreken met het boek, zijn dat puur de starters of is het ook relevant voor ondernemers die al een succesvolle business bezitten?

Ik benoem bij het boek de startende en struggelende ondernemers, maar daaromheen zit een hele brede cirkel van mensen voor wie het boek ook interessant is.

Ik benoem speciaal startende en struggelende omdat ik daarmee begin. Bij het idee dat je hebt.
De tagline is dan ook “van ideetje onder de douche naar een winstgevende website”. En sommige mensen beginnen dus bij dat idee, bij hoofdstuk één.

Maar het is ook relevant voor de mensen die naar het volgende niveau willen met hun website, maar die kunnen vervolgens beginnen bij hoofdstuk drie.

  • Wat is in jouw ogen het belangrijkste onderdeel aan de website?

Het belangrijkste is niet zozeer het idee, maar juist het probleem dat je oplost. Het maakt niet uit wat je doet, maar als je een succesvolle online business hebt los je altijd een probleem op.

Toen een vriend van me een website ging starten in exclusieve horloges, vroeg ik mij hardop af wat nou het probleem was dat hij daarmee zou oplossen?

Ik moest toen eigenlijk dat hele idee loslaten wat juist zolang mijn leidraad was geweest.

Ik kwam er toen achter, na onderzoek en verschillende gesprekken, dat wat je eigenlijk doet bestaat uit de bezoeker naar een andere emotionele toestand brengen.

Van een negatieve toestand naar een positieve toestand. Je veranderd de emoties op een bepaalde manier en dát is juist de oplossing van het probleem.

Dat is waarom mensen bijvoorbeeld naar het casino gaan. Ze voelen zich misschien verveeld of zwaarmoedig en de spanning die het casino met zich meebrengt veranderd direct hun emotionele toestand. Dat is dus het probleem dat een casino oplost.

  • Wat is de grootste fout die ondernemers online maken in jouw ogen?

De nummer één fout is nog steeds de ondernemer die “welkom op deze website” op hun site zetten. Wij lachten daar samen altijd om, maar daar wordt ik echt fysiek boos om. Dan ga ik met dingen gooien ook.

Dat doet mij gewoon echt wat, omdat ik weet wat voor kansen mensen daarmee laten liggen. En daarom vind ik het ook zo heerlijk om mensen daarbij te helpen en nu met dat boek op een schaalbare manier.

Ik voel me echt heel blij dat ik nu die kans heb.

  • Wat ik ook echt interessant vind is het feit dat je een echte digital nomad bent. Dat is natuurlijk niet niks, om niet alleen ontslag te nemen, maar ook fysiek je koffers te pakken. Wat voor rol heeft dat gespeeld op jouw leven als ondernemer?

Ja goede vraag! Het veranderen van een leefomgeving brengt altijd een hele hoop nieuwe inzichten en inspiratie met zich mee. Ik denk op het moment dat je voelt dat je in een sleur zit, dan is denk ik het nummer één ding om te doen om ergens anders te gaan wonen.

Dat hoeft niet per se buiten Nederland te zijn, maar om in ieder geval je leefomgeving te veranderen. Het vertrekken van Den Haag naar Las Palmas heeft dan ook een enorm effect op mij gehad.

Het is natuurlijk best een redelijk zware existentiële beslissing om te zeggen “ik verlaat mijn land”, maar ik ben later pas gaan inzien dat Nederland altijd mijn moederland zal blijven. Maar het wel heel mooi is om een andere cultuur te ervaren.

Om wakker te worden en altijd de zon in je gezicht te voelen. Ik wordt daarnaast echt heel vrolijk van palmbomen en de oceaan.

Dus ik dacht “als ik die kans heb om dat te ervaren, om wakker te worden naast de oceaan, waarom grijp ik hem dan niet?!”. Ik heb tenslotte geen kinderen of relatie die mij hier houden, dus waarom niet?

  • Welke locaties heb je eigenlijk allemaal aangedaan in het afgelopen jaar?

Vanaf januari ben ik van Las Palmas naar Lissabon gegaan, waar ik overigens mijn huidige vriendin heb ontmoet.

Toen eventjes kort naar Nederland en vanaf daar ben ik met voedselvergiftiging naar Bali gevlogen.

Daar heb ik ongeveer een maand gezeten en toen ben ik naar New York gevlogen. Daar was ik nog nooit geweest en wilde ik echt een keer zien.

Vanaf NY naar Philadelphia en toen terug naar Lissabon. Daarna door naar Rome en heb ik naar Florence een soort tripje gedaan.

Daarna door naar Parijs en tevens naar een congres in Angers over positive psychology en toen gelukkig snel weer terug naar Lissabon om even rustig aan te doen.

  • Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen?

Dat is een stuk advies dat eigenlijk continue weer terug komt in mijn leven. Dat ontdek ik iedere keer opnieuw: Dat het heel verleidelijk is om je met de randzaken, andermans business of een nieuw idee bezig te houden, maar jij je juist moet focussen op je eigen business en je eigen product.

Om jezelf ook niet continue met anderen te vergelijken.

Op het moment dat jij je echt bezig kan houden met het bouwen van je eigen business zonder jezelf te vergelijken met anderen geeft dat een hele hoop rust en een hele hoop voldoening.

BESTEL HIER

lean-website-thumb

  • Welke tip zou jij zelf ondernemers willen meegeven?

Mijn tip zou zijn wanneer je besluit te gaan ondernemen, om voordat je die stap daadwerkelijk zet heel duidelijk vooraf de regels van het spel te bepalen.

Dat zeg ik voornamelijk omdat je dan niet de hele tijd mentale beslissingskracht nodig hebt. Onderzoek toont aan dat beslissingskracht letterlijk op kan gaan. Als je vervolgens de hele dag bezig bent om beslissingen te nemen, dan heb je er op een gegeven moment de kracht er niet meer voor. Dan boeit het je niet meer en dan is het heel makkelijk om een verkeerde beslissing te nemen.

Om je een aantal voorbeelden te geven van wat ik bedoel met die spelregels: Mijn regels zijn bijvoorbeeld dat ik mij niet bezig houdt met shipping and handling. Ik wil ook geen webshop. Ik bouw liever aan mijn eigen business, dan aan de business van iemand anders.
Ik vind het leuk om te coachen, maar ik ga mij niet bezig houden met de uitvoering. En zo heb ik nog veel meer regels. Dat scheelt mij een hele hoop mentale stress.

Mijn tip is dus: Stel je eigen ondernemers grondwet samen, waarin je de regels van jouw eigen spel bepaalt.

Bekijk meer gesprekken