In dit item deel ik gesprekken met ondernemers uit mijn eigen netwerk. Ondernemers die mij inspireren en het is mijn doel deze inspiratie ook op jou als lezer over te brengen
 

 

Dit keer met Ysai Laumen
Eigenaar van Morgen Internet



Het internet bureau dat sterk gefocust
is op design & resultaat

 

Kan je de lezers wat achtergrond geven over jezelf?

Uiteraard! Ik ben Ysai Laumen, 26 jaar, ik kom uit Brabant (Tilburg om precies te zijn). In mijn vrije tijd sport ik graag. Ik heb een achtergrond in International Business & Marketing en ben in 2013 afgestudeerd aan Essex University in Londen.

Ik heb sinds 2014 een internetbureau samen met mijn compagnon Bob. Wat is een internet bureau vraag jij je misschien af?

Wij maken websites, webshops, apps en online maatwerk systemen. Dit doen we met zes mensen op kantoor in Nederland en twee bedrijfjes in Azië; Vietnam en Sri Lanka. Daar vindt de productie plaats.

 

Wat was voor jou het punt dat je besloot om te gaan ondernemen?

Laat ik het zo zeggen: ik had al in mijn jeugd bewondering voor ondernemers, maar dat kwam (heel slecht ik weet het haha) omdat ik alleen oog had voor de succesvolle ondernemers en de status die ze er mee verwierven, kortom: De mooie auto’s, dure kleding & verre reizen. Ik dacht toen: dat wil ik ook! Geen flauw idee hoe, maar het zou me gaan lukken!

Alhoewel materialistische zaken in mijn ogen geen motivatie mogen zijn om te ondernemen, ging ik mij wel meer verdiepen in wat er allemaal kwam kijken bij het hebben van een eigen bedrijf.

Ik had op dat moment nog geen flauw idee wat voor bedrijf dit zou gaan worden. Totdat ik in 2010 in aanraking kwam met internet marketing; online informatie producten om precies te zijn. Ik heb toen een online cursus gemaakt en die verkocht.

Het gevoel en de kick om iets te verkopen dat van jou is en waar je iemand anders ook nog eens blij mee maakt vond ik geweldig!

Ik wilde het alleen groter aanpakken en ik had het gevoel dat dit met de online cursus niet ging lukken. Ik dacht: Ik ga een jaar lang inspiratie op doen in het buitenland en tegelijkertijd in mezelf investeren.  Toen ben ik mijn Master in International Marketing & Entrepreneurship in Londen gaan volgen.

Ik had mezelf één heel duidelijk doel gesteld: terugkomen naar Nederland met een concreet business idee!

Je was relatief jong toen je de sprong waagde, wat voor invloed heeft dat gehad?

Ik was 24 toen ik mijn Master in International Marketing & Entrepreneurship in Londen behaalde en bovendien had ik mijn doel bereikt: ik had een concreet plan!! Toen ik terug was in Nederland ben ik meteen gestart!

Met € 0,00 want ik had vrijwel al mijn geld in mijn studie in Londen gestoken. Mijn relatief jonge leeftijd heeft mij op een positieve manier geholpen. Ik was redelijk onervaren en ging er daardoor ‘open-minded’ in met de wil om te leren en met de instelling dat ik er hoe dan ook een succes van zou gaan maken

Dat begint met goed in je vel te zitten en de juiste mind-set. Ik ben hier constant mee bezig, mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik wil iedere dag beter worden en dat gaat verder dan kantooruren. Want hoe beter mijn privé leven in balans is, hoe beter ik zakelijk presteer en visa versa.

Ik merk ook dat ik door het hebben van een eigen bedrijf, meer dan ooit mijn dromen visualiseer. Waar een wil is, is een weg en ik zie het bedrijf als voertuig om die weg er naartoe te plaveien.

Je werkt samen met je partner Bob, wat betekent die samenwerking voor jou en wat voegen jullie aan elkaar toe?

Ik heb veel respect voor ondernemers die alleen aan het roer staan maar ik heb behoefte om te sparren en om met iemand de ideeën en visie die ik heb te delen. Die samenwerking betekent dus erg veel voor mij.

Bovendien word je op je fouten gewezen waardoor je scherp blijft! Ik heb het wekelijks met Bob over het bedrijf en wat er beter kan. Het klinkt cliché, maar ik denk dat wij elkaar goed aanvullen. Ik ben meer met de buitenkant bezig, dus hoe we meer omzet kunnen halen en Bob richt de organisatie zo efficiënt mogelijk in om de kosten laag te houden.

Daarnaast ben ik iemand die iets minder nadenkt, soms wat naïever is en snel wil groeien terwijl Bob kritischer naar zaken kijkt, gedoseerd wil groeien en de organisatie daar zo optimaal mogelijk op inricht.

Je bent streng in de klantselectie en kiest bewust voor een “high end” doelgroep, denk je dat je hierdoor wordt beperkt?

Klopt, dat doen we bewust. In het begin ben je blij met iedere klant, alleen na een tijdje ga je merken dat je met bepaalde type klanten een fijnere samenwerking hebt dan met anderen. Zij waarderen ons werk en wij raken geïnspireerd door hun verhaal.

Ik denk dat ons werk en onze werkwijze ook niet bij iedere ondernemer past. Bedrijven waar wij mee werken willen voorop lopen of hebben de ambitie om voorop te lopen, hechten waarde aan bedrijfsuitstraling, hebben een duidelijke visie en zeggen eigenlijk gewoon: “Ik wil iets vets, regel het maar want zelf heb ik er geen tijd voor”.

Ik heb niet het gevoel dat ik me hierdoor beperk. Het is een niche maar er is genoeg ruimte voor groei

 

Jouw product is in essentie een website & de concurrentie is moordend op dat gebied. Hoe zorg je ervoor jouw eigen signatuur te geven aan de projecten die je oplevert?

Heb je gelijk in. Ik zie andere aanbieders of de “Doe-Het-Zelf” platformen echter niet als bedreiging.

Wij geloven in onze producten, de werkwijze en daarmee de toegevoegde waarde die wij leveren. Mijn compagnon heeft een groot designtalent met een zekere stijl en finesse die ik eigenlijk nog niet eerder tegen ben gekomen. Dat waarderen onze partners en verhoogt de drempel om naar een ander te gaan. Bij ons krijgen ze tenslotte een unieke uitstraling.

Daarnaast zijn er een hoop bedrijven die behalve een website, ook behoefte hebben aan een partij die niet alleen levert, maar ook adviseert en werk uit handen kan nemen op online vlak. Dat is wat wij doen en ondernemers vertrouwen ons daarin.

Wat vergeten klanten of zien ze vaak over het hoofd als het om een website gaat?

Beleving, goede foto’s en redeneren vanuit de klant. Veel ondernemers spreken hun eigen vaktaal en dit is niet altijd de taal die door de klant wordt begrepen.

Door je te verplaatsen in je doelgroep (en dat valt vies tegen haha) zul je merken dat je op een hele andere manier gaat communiceren.  Dat is een stuk marketing wat terugkomt in je site, maar hoe beter je daarin slaagt, hoe sterker het resultaat.

Waar liggen voor jouw gevoel de kansen? Waar gaat de markt heen bewegen?

De vraag naar websites, webshops en apps blijft voorlopig onverminderd hoog.

Wij zien vooral een toename in het aantal webshops. Bedrijven die voorop willen lopen zijn steeds op zoek naar nieuwe verkoopkanalen of verdienmodellen.

Met name de B2B markt zet webshops steeds vaker in om bestaande klanten beter en sneller te kunnen bedienen. Waar ze voorheen orders telefonisch, op een briefje of per e-mail binnenkregen, rolt er nu een kant-en-klare order uit de webshop binnen.

 

Waar liggen jouw grootste persoonlijke uitdagingen/ontwikkelpunten?

Werk delegeren en daarmee dus anderen vertrouwen dat het goed wordt uitgevoerd. Ik los nog te vaak klusjes op die ik eigenlijk niet zou moeten doen. Ik vind het ook leuk, dus daar zit ook het gevaar in. Van bouwvakker naar architect heb ik jou wel eens horen zeggen

Wat is je grootste leermoment of knelpunt in je bedrijf geweest?

De dag dat Bob en ik inzagen dat het verdien model dat we destijds hadden geen stand zou houden op de lange termijn. We hebben toen besloten om alles om te gooien en onze organisatie in te richten op het nieuwe verdienmodel.

Verreweg het grootste leermoment tot nu toe!

In het nieuwe model doet een bedrijf geen initiële investering, maar gaat zij maandelijks betalen. Daardoor zijn er meer contactmomenten en wordt de band die je met bedrijven opbouwt ook een stuk hechter.

Wat is voor jou persoonlijk het mooiste moment in je onderneming geweest?

Ik beleef oprecht iedere dag mooie momenten, maar het meest waardevolle moment is het besluit geweest om te gaan werken met een coach. Dat geeft ons keer op keer weer nieuwe inzichten waardoor je veel meer en kritischer na gaat denken over je bedrijf. Dus Rob als je dit leest, you’re my man!!

Wat zijn je ambities voor de toekomst?

Ik raak vaak ontzettend geïnspireerd door het buitenland. De mensen, de steden en bedrijven geven mij veel energie.

Bovendien denk ik dat onze doelgroep hier een niche is maar in andere landen complete markten zijn. Denk aan grote steden of toeristische steden waar uitstraling een cruciale rol speelt.

Linksom of rechtsom: mijn ambities reiken verder dan Nederland. Ik zou het ontzettend mooi vinden om ook internationaal voet aan de grond te krijgen.

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen en welke zou jij ondernemers willen meegeven?

Never ever ever ever ever give up! En geloof in wat je doet.

Dat klinkt misschien zweverig, maar wat ik daarmee bedoel is dat de basis van een stabiele onderneming begint met een duidelijke missie en visie. Compleet met doelstellingen en strategieën.

Als je die duidelijk hebt en daar heilig in gelooft dan gaan de resultaten komen.  Blijf jezelf bij alles wat je doet de vraag stellen: “Brengt dit mij dichter bij mijn doel?”.

Nog één extra tip:  Sta open voor een mentor en/of coach. Iemand waar je regelmatig mee kan sparren, die het punt dat jij wil bereiken al heeft bereikt en als buitenstaander naar je bedrijf kijkt.

Voor ons is dit zo ontzettend waardevol geweest. Dit heeft ertoe geleidt dat wij ons complete verdienmodel hebben omgegooid en echt strategieën en doelen hebben voor de lange termijn.

 

Volg Ysai & MorgenInternet op:

Bekijk meer gesprekken