STRATEGIE

Welkom in de nieuwe wereld

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

4 Februari 2019

We leven in een tijd van grote veranderingen. Veranderingen in de manier waarop wij met elkaar werken, communiceren, handelen en zelfs financieren. Al die veranderingen worden gedreven door een belangrijk ingrediënt: de ontwikkeling van technologie.

En één van de meest interessante ontwikkelingen is in mijn ogen de manier waarop wij onze dromen tegenwoordig kunnen financieren.

Crowdfunding, ook wel publieksfinanciering genoemd, is een alternatieve wijze om een “droom” te financieren. In het verleden gingen de meeste ondernemers naar de plaatselijke bank om een kredietaanvraag te doen en op die manier startkapitaal voor hun onderneming, project of droom te verkrijgen.

Dat was een vaak stressvol en tijdrovend initiatief. De vereisten waren o.a. een solide businessplan, verschillende gesprekken met vertegenwoordigers van de bank en een flinke bult aan huiswerk en statistieken. Zo’n beslissing ging dan ook vaak niet over één nacht ijs.

Hoe anders zijn deze tijden. . .

Als het in het verleden ging om een kredietaanvraag bij een bank dan was de ondernemer zelf verreweg de belangrijkste factor.

Wekt hij/zij vertrouwen? Weet de ondernemer waarover hij/zij praat? Komen ze met een gedegen plan, eventueel onderbouwd met marktgegevens? Kan het concept helder onder woorden gebracht worden en dit tevens financieel onderbouwen? Hoe kijkt deze tegen de rentabiliteit aan?

De ondernemer moest heel duidelijk maken hij/zij zich had verdiept in de markt en een strak plan bezitten om het geleende geld z.s.m. terug te verdienen. Vaak onderbouwd met zo veel mogelijk cijfers en statistieken.

Hoe meer overtuigingskracht in de presentatie, hoe groter de kans was dat de bank zou zeggen: in die ondernemer heb ik vertrouwen.

Maar vergeet daarbij niet dat de bank de enige andere partij was die geïnvesteerd was en dit voor hun dus veel risico’s met zich mee bracht. Wat uiteraard weer invloed had op het aantal ondernemers dat een financiering via de bank ontving.

TIJDEN VERANDEREN

Het is geen geheim dat het internet, de opkomst van alternatieve betaalmethodes en onze toegang tot informatie ons leven drastisch heeft veranderd. Daarom zijn er ook drastische veranderingen op te merken in de manier waarop we krediet verkrijgen en onze ondernemingen financieren.

De meest interessante ontwikkeling hierin? Crowdfunding!

Je zou misschien verwachten dat crowdfunding pas is ontstaan na de doorbraak van internet. Het fenomeen bestaat echter al veel langer maar wint de laatste jaren razendsnel aan bekendheid.

Aan het einde van de 19e eeuw werd crowdfunding al toegepast, o.a. bij de realisatie van het Vrijheidsbeeld in New York, om maar een willekeurig voorbeeld te noemen.

Echter, het internet heeft crowdfunding nu veel toegankelijker gemaakt!

In 2017 was er in Nederland 223 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dat was een groei van 31% ten opzichte van het jaar ervoor, toen “slechts” 170 miljoen euro werd opgehaald. In 2017 werden meer dan 5.000 projecten en ondernemingen succesvol gefinancierd via crowdfunding.

Crowdfunding groeide in 2018 met een overweldigende 48% naar 329 miljoen euro! Er werden zo’n 8.800 projecten en ondernemingen succesvol gefinancierd. Bizarre cijfers natuurlijk ,als je erover nadenkt.

WAT IS CROWDFUNDING

Het woord crowdfunding zegt het in essentie al: de crowd (een grote groep mensen) zorgt samen voor de financiële middelen die nodig zijn om de droom van een ondernemer te realiseren. Hier komt dus geen bank meer aan te pas.

Crowdfunding verloopt zonder financiële intermediairs, maar zorgt voor direct contact tussen investeerders en ondernemers.

Crowdfunding gaat in principe als volgt: een groep of persoon, dat kan zowel een ondernemer als particulier zijn, wil een project starten maar heeft onvoldoende startkapitaal. Om dit kapitaal te verwerven biedt hij of zij het project aan (bijvoorbeeld via een platform op internet) en vermeldt het benodigde bedrag erbij.

Op deze manier kan iedere geïnteresseerde investeren in het project.

Het idee erachter is dat veel particulieren een klein bedrag investeren en dat deze kleine investeringen bij elkaar het volledige project financieren.

Dit in tegenstelling tot bankkredieten en grootinvesteerders, waarbij er sprake is van slechts één of enkele investeerders die een groot bedrag inbrengen.

Deze kleine investeerders noemt men ‘the crowd’  oftewel het Engelse woord voor de menigte.

Oude’ versus de nieuwe wereld

Het ongelooflijke succes van crowdfunding sloeg bij mij pas echt binnen toen iemand uit mijn vriendenkring besloot dit middel voor zijn “droom” in te zetten.

Ik moet erbij zeggen dat ik als business coach stevig met één been in de nieuwe wereld sta. Op dagelijkse basis bespreek ik namelijk met mijn cliënten de overweldigende kansen die de online wereld te bieden heeft en probeer ze dan ook zo veel mogelijk te overtuigen om het internet voor hun business in te zetten.

Maar ik moet helaas ook eerlijk bekennen dat ik met mijn andere been toch nog stevig in de oude wereld sta. Toen crowdfunding (via een online platform in dit geval) mijn persoonlijke sfeer binnen drong werd ik ongewild toch wat voorzichtiger. De oude wereld in mij begon te spreken.

Het ging tenslotte om een flink bedrag dat “gefund” moest worden, in een stukje Amsterdam dat nog volop in aanbouw is.

Eerlijk is eerlijk, je wilt toch graag zien dat je vrienden succesvol zijn en niet de spreekwoordelijke deksel op de neus krijgen. En zij teleurgesteld afscheid van hun droom moeten nemen voordat deze überhaupt gerealiseerd is.

Maar hoe anders was de praktijk. . .

Het project

Na ruim twaalf jaar succesvol als zelfstandig ondernemer werkzaam te zijn binnen de ‘outdoor advertising ‘ besloot een goede vriend van mij dat het tijd was om het roer om te gooien en een nieuwe stap te zetten: Van de advertising naar de horeca.

Met 2 zakenpartners besloot hij in Amsterdam Noord een nieuw restaurant te gaan openen en het kapitaal hiervoor te gaan verwerven via het crowdfunding platform: horecacrowdfunding

Dit project werd als volgt op het platform gepresenteerd:

Projectnaam                    Freddy’s Bar & Kitchen
Plaatsingsdatum             07-12-2018
Type financiering           Lening
Streefbedrag                    € 130.000
Rente                                 7,50%
Looptijd (in maanden)   48 maanden
Ontwikkelfase                 Start-up
Doel van investering     Werkkapitaal

Het concept

Freddy’s Bar & Kitchen is een high end Grand Café dat zich voornamelijk focust op het hogere segment en inspeelt op de ontstane behoefte van een complete avond uit aan de noordkant van het IJ.

Het is gevestigd op het NDSM-terrein in Amsterdam; het grootste ontwikkelingsgebied van Amsterdam. In een razend tempo ondergaat dit gebied een metamorfose van een sterk verouderd industriegebied tot een modern centrum en tevens een nieuwe hotspot.

Het industriële karakter van het NDSM vind je terug in het interieur van Freddy’s Bar & Kitchen. Stoer, maar toch ook warm, sfeervol en toegankelijk. Het pand telt 2 verdiepingen en er is ruimte voor 90 couverts. Het terras biedt daarnaast nog eens plaats voor 96 couverts.

Met Freddy’s Bar & Kitchen creëren wij de perfecte beleving door een ideale mix van hoogstaande kwaliteit eten en drinken, goede service en een sfeervolle setting. Een open keuken met daarvoor een grote bar met tafels bieden de gast het “Chef’s table” idee. In de keuken worden mooie vlees- en visgerechten bereid, in een shared dining jasje gestoken. Zo kunnen onze gasten genieten van verschillende smaken in combinatie met onze uitgebalanceerde en met liefde geselecteerde wijnen. Ontbijt, lunch, borrel, diner, cocktails, mooie wijnen; you name it and we’ve got it!

De financiering

De financiering is bestemd voor de overname en verbouwing van de zaak. De totale financieringsbehoefte inclusief huurwaarborg, voorfinanciering BTW en voorraden bedraagt € 365.000. De eigen inbreng bedraagt € 175.000. Daarnaast wordt door een leverancier € 60.000 meegefinancierd. De resterende landlopende financieringsbehoefte komt daarmee uit op € 130.000.

OOGVERBLINDENDE SNELHEID

€ 130.000.

Laat dit even op je inwerken: Honderd dertig duizend euro. . . via een website . . . bij mensen die je niet persoonlijk kent. . .

Ongewild benauwde dit idee mij toch een beetje. Op de dag dat het project live ging op het platform was ik dan ook meer dan nieuwsgierig.

En wat denk jij? Als je even heel eerlijk bent, ben je positief of vind je het toch een spannend idee en ben je minder positief gestemd?

Het project ging live . .

En binnen 40 minuten was het project volledig gefinancierd! VOL-LE-DIG.

In nog geen uur tijd. . .

Hoe overweldigend zijn deze mogelijkheden als je er bij stil staat!?

Er kwam geen bank aan te pas, geen gesprek met investeerders of geen waardevolle tijd die je als startende ondernemer toch al schaars bezit.

Allemaal door crowdfunding. . .

Want als dit betekend dat de mooiste stad van Nederland weer een nieuwe horeca parel rijker is, dan kan crowdfunding uiteraard niet slecht zijn!

Wanneer je in Amsterdam bent moet je dus zeker even langs om jouw steun te betuigen en zelf te ervaren wat voor geweldig positieve effecten crowdfunding heeft en dit wellicht in te gaan zetten om jouw dromen te realiseren.

Welkom in de nieuwe wereld. CHEERS

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl

MIJN CORE-BUSINESS