Selecteer een pagina
STRATEGIE

Wat vertel jij ze?
Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg
19 November 2018

Ken je de uitdrukking “If you don’t tell, you don’t sell””?

Dat is namelijk niet alleen een uitdrukking, het is de keiharde waarheid. Mensen zijn van nature fantastische verhalen vertellers. Het is de manier waarop wij dingen een plekje kunnen geven en emotioneel verbonden worden met het verhaal dat in woord of beeld aan ons gedeeld wordt.

Die emotie is onmisbaar om mensen een keuze te laten maken. Of dit nu de keuze is om de samenwerking aan te gaan, wat je vanavond bij de albert heijn in je boodschappenwagen stopt of om je een paar euro in de collectebus te laten gooien.

Een goed verhaal is zelfs wat de Homo sapiens succesvol heeft gemaakt en onderscheiden van de Neanderthalers. Dankzij een gemeenschappelijk gedeeld verhaal kunnen grote groepen mensen het eens worden en samenwerken.

“Door mythes en religieuze verhalen kon een gevoel van verwantschap ontstaan en werden grote samenlevingen mogelijk”

En de echt geweldige stories slagen omdat ze de verbeeldingskracht van grote en belangrijke doelgroepen aanspreken.

Zo’n geweldig verhaal is waar. Niet noodzakelijk omdat het uitsluitend gebaseerd op feiten is, maar omdat het consistent en authentiek is. De lezers en consumenten van deze tijd zijn te goed geworden in het spotten van inconsistenties. Het is daarom een lastige tijd voor de marketeer die hoopt weg te komen met een verhaal dat compleet uit de duim is gezogen.

Geweldige verhalen maken daarnaast een belofte. Ze beloven plezier, veiligheid of een sluiproute naar succes. Die belofte moet dik-gedrukt en gedurfd zijn. Het is of uitzonderlijk of het is het niet waard om naar te luisteren/lezen.

Fantastische verhalen worden vertrouwd. Laat nou net vertrouwen het meest schaarse goed van deze tijd te zijn. Niemand vertrouwt even kort door de bocht gezegd nog iemand.

Mensen vertrouwen niet langer op mooie vrouwen die toevallig producten aanbieden op hun social media kanalen (ze worden betaald door het bedrijf erachter). Mensen vertrouwen de woordvoerders van reclames niet meer (wij van WC eend?). En ze vertrouwen zeker niet de bedrijven die leningen aanbieden (geld lenen kost geld?).

Als gevolg hiervan slaagt geen enkele marketeer erin een verhaal te vertellen tenzij hij of zij eerst de geloofwaardigheid heeft verdiend om dat verhaal te kunnen vertellen.

Fantastische verhalen zijn subtiel. Verrassend hierin is dat hoe minder details je beschrijft, des te krachtiger het verhaal wordt. Getalenteerde marketeers en copywriters begrijpen dat wanneer je mensen hun eigen conclusies laat trekken dit veel effectiever is dan het aankondigen of voorkauwen van de clou.

Fantastische stories hebben geen begeleiding nodig en zijn simpel. Ze hebben geen kleurenbrochure van acht pagina’s of een persoonlijke ontmoeting nodig. Als lezer of luisteraar ben je klaar om te luisteren of je bent het even simpel gezegd niet.

Geweldige verhalen spreken de logica niet aan, maar spreken juist onze gevoelens aan of doen een beroep op onze zintuigen.

De echt goede stories zijn zelden op iedereen gericht, zoals veel bedrijven helaas wel hun doelgroep omschrijven. “Iedereen” is namelijk heel goed in het negeren van jou. “Iedereen” heeft te verschillende opvattingen over het leven en “Iedereen’ is over het algemeen tevreden en heeft dus geen noodzaak om iets te ondernemen.

Als jij je verhaal wilt afzwakken om iedereen aan te spreken, zal het daardoor niemand direct aanspreken. De meest effectieve verhalen komen namelijk overeen met het beeld van een klein publiek en vervolgens verspreidt dat kleine publiek het verhaal aan de rest van de wereld.

Bovenal zijn mooie verhalen het eens met ons wereldbeeld en dé beste verhalen leren mensen niets nieuws.

In plaats daarvan zijn de beste verhalen in overeenstemming met wat het publiek al gelooft en voelen de leden van het publiek zich slim en veilig wanneer ze eraan herinnerd worden dat ze het aan het juiste eind hadden.

Goede verhalen bevestigen en zetten tot actie over!

 

SUCCES

OF BESTEL HIER JOUW ONLINE WORKSHOP