STRATEGIE

 

Wat maakt jou uniek?

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

5 november 2018

Wat maakt jullie uniek? Wat maakt jullie anders dan alle andere aanbieders op de markt?

“We zijn een vooruitstrevend bedrijf, dat een kwalitatief hoogwaardig product aanbiedt en zaken doet vanuit een maatschappelijk verantwoord perspectief”

Oké, maar wat wil je daar precies mee zeggen? Denk jij dat dit goede redenen zijn om jullie het vertrouwen te geven? Om jullie de voorkeur te geven boven al die andere goede partijen in jullie markt?

Bedenkelijk kijkt hij uit het raam en met enige tegenzin antwoordt hij na een tijdje “nee, dat denk ik niet..”

Op regelmatige basis kom ik ze in mijn business tegen: bedrijven die de mooiste termen gebruiken om hun bedrijf of product te omschrijven. Ze strooien rond met chique klinkende woorden waarbij de ene bewoording nog “exclusiever” klinkt dan de andere.

Maar tegelijkertijd ook zo veel minder sprekend…

Iedereen kent die “loze” woorden of termen wel, maar niemand heeft hier echt een beeld bij. Of wellicht nog veel belangrijker: een gevoel bij.

Dingen als vooruitstrevend (wat doet bijvoorbeeld een vooruitstrevende belastingadviseur?) of “wij willen meerwaarde leveren” (welk bedrijf is ooit in het leven geroepen om minder waarde toe te voegen?) of “wij verzorgen de optimale implementatie van …” (insert hier een legio aan mogelijkheden uit de koker van de ruim 40.000 business coaches en consultants die Nederland rijk is)

Om maar niet te spreken over woorden als synergie, uitkristaliseren of resoneren die menig LinkedIn profiel opsieren. 

Choose your words wisely

Hoewel het in principe niet direct over woorden gaat, heeft het wel te maken met hoe je jouw product of dienst “verkoopt” aan jouw lezers, bezoekers of (potentiële) klanten. Met welke associaties deze oproepen of welk beeld ze schetsen.

Heel veel ondernemers vinden dat lastig. Ze zijn ervan overtuigd dat het veel belangrijker is om te vertellen over :

• Welke eigenschappen of specificaties hun product of dienst bezitten

• Hoeveel jaren ze in hun vakgebied actief zijn en welke bedrijven ze inmiddels allemaal als klant hebben gehad

• Wat hun expertise is en waaruit die is opgebouwd

 

Maar waar sla je daarmee de plank mis?

Bij alle bovenstaande onderwerpen ga je vooral uit van jezelf. Vanuit jouw perspectief en jouw beeld. En je vergeet daarbij het belangrijkste beeld, namelijk die van je bezoeker, van jouw lezer of (potentiele) klant.

Dat kan een bewuste keuze van je zijn maar is tegelijkertijd een fundamentele misser voor veel ondernemers.

Degene die je tekst leest, jouw video bekijkt of je podcast luistert is even kort door de bocht helemaal niet geïnteresseerd in jou. Die is namelijk geïnteresseerd in geheel iets anders! En dat is waar het uiteindelijk om draait!

Resultaat is het enige dat telt!

Direct resultaat

Een van de meest gemaakte fouten is dan ook dat ondernemers hun product of dienst beschrijven als een proces. Dat komt omdat ondernemers al snel willen uitleggen wat ze doen. Ze denken dat klanten daardoor overtuigd zullen raken en grip krijgen op wat ze gaan ontvangen.

Op zich lijkt dat logisch, want als ondernemer ben je een expert en wanneer mensen snappen wat je doet en wanneer je dat doet is het logisch dat ze tot een samenwerking willen overgaan.

Toch? Of niet?

Maar je vergeet daarbij dat als het er echt op aan komt klanten vooral over hun probleem en over de door jouw aangeboden resultaten willen horen. Kortom: De oplossing van hún probleem!. En niet de weg er naar toe.

De weg (en stappen daarbij) is alleen voor jou als ondernemer interessant! Jouw klanten willen juist horen wat ze aan het eind van de rit van jou krijgen! Het resultaat dat jij aanbiedt is de oplossing van hun probleem. De weg naar het resultaat is slechts ruis en kost ze energie. Die weg naar het eindresultaat toe betekend hard werken. En onbewust wil jouw klant helemaal niet hard werken, die wil juist direct resultaat!

Vertel dus over aantrekkelijke resultaten en probeer de stappen te ontwijken die je klanten daarvoor moeten doorlopen.

Doe je dit goed, dan zal je jouw aanvragen drastisch zien stijgen want de meeste ondernemers snappen dit principe nog niet helemaal of zetten dit niet op de juiste manier in.

Maar hoe doe ik dat?

Ik hoor het je denken! Tuurlijk, het klinkt allemaal heel gemakkelijk. Maar dat is het voor jou niet. Jij verkoopt een online trainingsprogramma. Of je bent consultant. Of businesscoach of therapeut.

Hoe ga je daar het resultaat van bespreken?

Simpel: door het te beschrijven!

Benoem zo duidelijk mogelijk het resultaat dat je met jouw product of dienst gaat behalen. Beschrijf het op zo’n manier dat jouw potentiele klant het voor zich ziet.

Het kost vaak wat meer moeite, tekst of creativiteit om in een duidelijk en tastbaar resultaat te spreken. Maar uiteindelijk draait het ook hierin om het resultaat van de klant.

Wanneer je een willekeurig social kanaal opent, zoals bijvoorbeeld LinkedIn, dan wordt je werkelijk overladen met zakelijk jargon of inhoudsloze benamingen.

Alsof je jouw tarief uitsluitend kan baseren op het aantal interessant klinkende woorden dat je gebruikt om jezelf of je business te omschrijven.

Dingen als:

“Blockchain Enthousiast | Cryptocurrency Investor | Crypto Trader | Critical Thinker | Serial Entrepreneur | Msc. | TEDx Speaker”

Hé, wat doe je nou precies? Je lijkt nu net een pannenkoek, heel breed maar met weinig diepgang! Waar moet het hart van jouw klant sneller van gaan kloppen? Wat is nou eigenlijk jouw specialisme? En welk knelpunt of obstakel neem je voor jouw klanten weg?

“Blockchain, bitcoin en cryptocurrency, dat het een hype is zijn we het met z’n allen wel over eens, maar kan jij al je weg vinden in deze spannende nieuwe wereld? Kan jij je al met vertrouwen bewegen en de juiste kansen pakken? Want voor veel mensen is het nog steeds een complexe wereld waar ze geen grip op krijgen en grote kansen door laten liggen. Dat is wat ik doe: Ik maak het behapbaar en neem je mee achter de schermen in de kansrijke wereld van cryptocurrency, zodat jij met vertrouwen stappen kan zetten en optimaal gebruik kan maken van alle geweldige kansen“

 

“Iedereen wil gezonder en sportiever leven! Maar wat is precies gezond? Gezonde voeding intake, een hoger energie level en een sportief bestaan zijn tegenwoordig belangrijke vereisten voor ieder mens”

Hoe zie je deze voor je?

“Iedereen wil gezond leven maar als je collega jarig is en die slagroomtaart voor je neus staat, sla je dan over? Of neem je toch een punt en heb je daarna de hele tijd spijt? Zonder schaamte op het strand kunnen liggen en niet je zelf uit te hoeven hongeren al die punten help ik je mee als personal trainer. Zodat je lekker in je vel komt te zitten, veel energie hebt en geen spijt hoeft te hebben als je een keer een slagroompunt neemt.

 

Of zelfs:

“Onze financieel experts bieden deskundige en doeltreffende ondersteuning bij ordenen en het organiseren van jouw zakelijke administratie”

Zie je als lezer het resultaat voor je? Waarschijnlijk niet echt hè…

“De enorme berg aan zakelijke bonnen en onbetaalde facturen staart je aan vanaf je bureau. Daar ergens tussen die steeds groter wordende hoop papierwerk moet die ene factuur nog liggen – maar waar? En wanneer je vanavond eindelijk met die nieuwe klant uit eten gaat, kan je dat eigenlijk wel zakelijk aftrekken? Je weet het antwoord direct met de hulp van onze financiële superhelden!”

Denk niet aan jezelf, maar denk aan jouw bezoeker

Het is goed je het volgende te realiseren: je klant wil niets weten over jou! Hij is alleen geïnteresseerd in zichzelf en denkt uitsluitend aan: wat heb ik eraan?

Jij wilt jouw ervaring, je expertise en vooral jouw boodschap overbrengen maar jouw (potentiele) klant heeft vooral de neiging om af te haken want die heeft het druk druk druk!

Dus hoe houdt je die waardevolle aandacht erbij, waar momenteel iedereen op het internet om vecht?

Dat doe je door het voornamelijk over het eindresultaat te hebben. Over de bestemming die ze met jouw hulp gaan bereiken en juist de technische specificaties van het vliegtuig te vermijden. (meer weten: verkoop de bestemming, niet het vliegtuig)

Zo eenvoudig is het.

Alleen zo verleidt je jouw bezoekers om je product of dienst te kopen.

 

SUCCES

OF BESTEL HIER JOUW ONLINE WORKSHOP