Denk je dat het beschikbaar zijn van jouw product of dienst voldoende is om alle potentiële klanten te laten overgaan tot aankoop?

Verwacht je daarmee alle klanten binnen te halen die je als doel hebt gesteld?

Als ondernemers nemen we vaak uitgebreid de tijd om ons product of onze dienstverlening te perfectioneren & te optimaliseren tot de tijd voor ons gevoel rijp is om de markt ermee te betreden.

Niemand is kritischer als het gaat om ons “product” en gaandeweg het proces van verbeteren & optimaliseren worden we eigenlijk steeds enthousiaster over het eindresultaat. We raken steeds meer emotioneel betrokken bij ons product en verwachten daardoor dat zodra we ons product beschikbaar maken aan het grote publiek de klanten dit enthousiasme zullen delen.

Dat zij rijen dik voor de “deur” staan te wachten totdat het product te koop is met hun geld alvast klaar in de hand.


Maar is het beschikbaar zijn voldoende?

Elke ondernemer die ooit een product heeft ontwikkeld & in de markt heeft gezet kan je verhalen vertellen over het succes van een lancering. In veel gevallen heeft die lancering niet direct opgeleverd wat ze ervan verwacht hadden.

Het zijn vaak verhalen van uitproberen, testen, optimaliseren & opnieuw proberen. Een lancering is in veel gevallen een proces wat je met vallen en opstaan leert beheersen.

Ze kwamen er in de praktijk achter dat het beschikbaar zijn van je product vaak niet voldoende is. Om een piek te genereren & de optimale conversie te behalen moet je er écht een evenement van maken. Een evenement waarbij je eerst zichtbaarheid opbouwt om vervolgens je product/dienst met een knal in de markt te zetten & daarbij gebruik te maken van wellicht het belangrijkste ingrediënt:

Creëer noodzaak

Er zal altijd een kleine groep mensen zijn die met jouw product in aanraking komen & direct tot aankoop zullen overgaan. Dit is echter een kleine groep van het totaal en als je deze groep in percentages gaat uitdrukken varieert dit van 1 tot 10 procent (afhankelijk van je product en markt). Deze “early adapters” zorgen door hun aankoop voor “ruis” in hoe wij ons product of dienst bekijken, want we maken ons zelf daarmee wijs:  “Mijn product/dienst wordt verkocht, dus het is een goede lancering, toch?”

We vergeten daarbij dat er een veel grotere groep is die geïnteresseerd is ons product, maar net even wat meer aansporing nodig heeft om tot aankoop over te gaan. We blijven hangen op een bepaalde conversie en vergeten dat door bijvoorbeeld ‘noodzaak’ & ‘schaarste’ in te zetten deze conversie vele malen hoger zou zijn.

Vanuit onze eigen positie vergeten we vaak dat onze klanten ook maar mensen zijn. Mensen met hun eigen agenda’s, interesses en vooral prioriteiten.

In deze drukke december maand met kerst, sinterklaas en alle andere “kostenposten” is het gemakkelijk om voor te stellen dat jouw potentiële klanten even pas op de plaats moeten maken, wanneer ze met jouw product/dienst in aanraking komen. Het is een dure maand tenslotte en als jouw product toch doorlopend beschikbaar is de overweging in veel gevallen “ik hou nu even het geld in mijn zak voor sinterklaas en kerst  & dan koop ik het product volgende maand wel”

In de praktijk wordt volgende maand de maand daarop, en wanneer die volgende maand is aangebroken wordt het al snel volgend halfjaar & uiteindelijk wordt de aankoop zo vaak uitgesteld dat de klant niet meer tot aankoop zal overgaan.

De noodzaak is verdwenen en je bent de klant verloren in de waan van de dag.


Maar hoe creëer je deze noodzaak dan?

Een online omgeving is de perfecte plek om noodzaak te creëren. Hoe je dit in de praktijk kan toepassen is bijvoorbeeld door een tijdelijke verkoop, een beperkte oplage of beperkte capaciteit aan te bieden.

In veel gevallen zijn de voordelen van je product simpelweg niet voldoende om alle mensen die geïnteresseerd zijn tot aankoop over te laten gaan. Op dat punt kan je schaarste goed inzetten.

Een afteller is hier een goed voorbeeld van. Deze geeft een duwtje in de rug van je potentiële klanten en zal ze net dat laatste zetje geven dat ze op dat moment nodig hebben om tot een samenwerking over te gaan.


Als jouw product of dienstverlening doorlopend beschikbaar is, dan is de noodzaak er simpelweg niet voor een deel van jouw potentiële klanten en geven ze prioriteit aan andere zaken.

Een andere manier om noodzaak te creëren is door schaarste in te zetten. Wanneer jouw product beperkt beschikbaar is dan dwing je jouw potentiële klant om direct een keuze te maken. Ze “dreigen” te verliezen door niet tot aankoop over te gaan en verlies is iets wat ons als mensen diep raakt.

Een goed voorbeeld hiervan in de praktijk is de volgende webshop:

Ze maken niet alleen gebruik van schaarste door te communiceren hoeveel er nog op voorraad zijn maar maken daarnaast ook nog eens gebruik van sociale bewijskracht.
Een “expert” geeft advies door “zijn keuze” te laten zien en door tevens te tonen dat al meer dan de helft zijn verkocht maak je automatisch de connectie dat er veel vraag is naar dit product: “Het moet wel goed zijn, toch?”

Meer leren over deze principes?
Gerelateerd: Word jij al beïnvloed?
 

Neem als ondernemer dus niet alleen uitgebreid de tijd om je product of dienstverlening te perfectioneren, maar steek ook jouw waardevolle tijd in het gebruik van schaarste & noodzaak om tot de optimale conversie van jouw product te komen

Geef jouw potentiële klanten dat duwtje in de rug


Succes

 

Wil je niks missen & alvast een handleiding ontvangen om jouw product optimaal te lanceren? Meld je dan nu HIER aan