STRATEGIE

Waar ondernemers op stuk lopen

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

16 april 2018

Wees consistent of non-existent

Op het moment dat ik dit artikel schrijf heb ik maandelijks zo’n 12.000 bezoekers op mijn website.

Dat zijn 12.000 potentiële klanten, die elke maand een blik in mijn virtuele etalage werpen. Of dit nu voor de eerste keer is of dat ze frequente bezoekers zijn, maand in maand uit komen ze “langs wandelen” en kijken dan even rond. Maar dat is niet altijd zo geweest.

Die bezoekersaantallen is namelijk geen gelukstreffer en is ook niet over één nacht ijs gegaan, ondanks wat de zogenaamde online experts je ook proberen wijs te maken.

Het is een direct gevolg van een aantal zeer simpele en doch consistente stappen die ik in de afgelopen jaren heb gezet en waar de meeste ondernemers en bedrijven nou eenmaal hun Waterloo vinden .

Het draait om momentum, niet momenten

 

Als we even héél eerlijk tegen elkaar zijn: De meeste ondernemers en bedrijven doen maar wat als het op online aankomt.

Denk je echt dat je onderscheidend bent en opvalt tussen de massa met die algemene blogartikelen die eens in de zoveel tijd online worden gezet? En wat te denken van die “standaard” quotes en stockphotos op jouw social media?

Het punt waar het voor de meeste ondernemers fout gaat, naast het creëren van de content, is een stuk continuïteit.

Als je binnen een online omgeving  wil opvallen en onderdeel wilt worden van jouw volgers hun dagindeling, oftewel wanneer je jouw stukje virtuele vastgoed wil claimen, dan is continuïteit het onmisbare en magische ingrediënt.

Mensen zijn nou eenmaal gewoontedieren en dat is voor jouw volgers niet anders.

Vaste structuren zorgen voor overzicht en maken het prettig om jou te volgen. En hoe meer ze met jouw content en structuren in aanraking zijn gekomen, hoe groter het vertrouwen dat ze in jou hebben zal worden. Dat noemen ze ook wel “Mere-Exposure Effect

Maar juist die vaste structuur is voor de meeste de ultieme uitdaging.

Iedereen kan tenslotte wel een maand lang elke week een blogartikel schrijven, of een maand lang een facebook pagina beheren, maar zodra dit over een langere periode wordt gevraagd vallen direct al de eerste ondernemers af.

Wordt dit van ze gevraagd over de jaren heen zijn er nog maar een handjevol ondernemers over die het op kunnen brengen. En juist dat gegeven maakt het verschil tussen “maar wat doen” en “oprecht succesvol” zijn in de online omgeving.

Het magische ingrediënt: Continuïteit

 

Bij zoals zo veel ondernemers zit het knelpunt hem vooral in continuïteit. Het gaat ons relatief gemakkelijk af wanneer iets ‘nieuw’ is en het nog de glans bezit om ons enthousiast te houden.

Maar hoe zit het met datzelfde enthousiasme wanneer de waan van de dag zijn gezicht laat zien en wij weer moeten over gaan tot de orde van de dag.

In veel gevallen brokkelt het enthousiasme af en valt de vaste structuur als een kaartenhuis in elkaar.

De structuur die in theorie zo gemakkelijk leek om vol te houden begint direct scheurtjes te vertonen. Dan maar een weekje de social media post overslaan of de het artikel van deze week maar naar volgende week zetten, toch?

Dan zijn we al snel geneigd om ons op andere dingen te richten en ons weer te laten afleiden door de glans van het nieuwe.  Dat volgende project of volgende doel waar we onze tanden in kunnen zetten en waar we weer al ons enthousiasme in kwijt kunnen!

En die week uitstel wordt in de praktijk, 2 tot 3 weken en voor je het weet zijn jouw volgers niet meer bij de les. We weten in deze drukke tijden vaak amper nog wat we gisteravond gegeten hebben, laat staan wat wij 3 weken geleden op een website gelezen of gezien hebben…

De aanhouder wint

 

En inderdaad, vaak is het ondankbaar werk en zal je het gevoel hebben dat niemand het waardeert. Zeker wanneer je voor de 10e keer een blogartikel hebt geschreven, jij er je ziel en zaligheid in hebt gestoken, maar wanneer je deze vervolgens online zet er helemaal niemand op reageert.

Of het zelfs nalaat om iets simpels als een like achter te laten.

Dan voelt het ook makkelijker om de handdoek in de ring te gooien en volgende week jouw waardevolle tijd niet in dat artikel te steken, maar juist aan andere belangrijke zaken te wijden.

Maar de hoeveelheid likes en views zeggen in essentie niets over de waarde van jouw content. Het ontbreken daarvan is slechts een obstakel dat jouw ego een knauw geeft en je ervan weerhoudt om door te zetten.

Maar dat is in de praktijk vaak niet de enige beer op de weg.

Een ander obstakel zijn de bedrijven en ondernemers die blijven steken in het optimaliseren en perfectioneren van hun content. En daardoor deze content niet, vertraagd of  zelfs te laat online zetten.

“Imperfect action beats perfect inaction”

Maar je vergeet dan een belangrijk punt; het hoeft niet perfect te zijn om succesvol te worden.

Een mooi voorbeeld daarvan is Phil Knight, de oprichter van één van s’werelds bekendste sportmerken. Hij richtte namelijk in 1964 samen met hardloopcoach Bill Bowerman Blue Ribbon Sports op, dat begon als distributeur voor de Japanse schoenmaker Onitsuka Tiger. Dat deed hij met een startkapitaal van slechts $1200.

In 1971 ging datzelfde bedrijf verder onder de nieuwe naam:  Nike Inc.

Knight wilde het oorspronkelijk Dimension 6 noemen, maar Jeff Johnson (Knights eerste werknemer) verzon de naam Nike, wat werd uitgesproken als “naikie”.

Overigens werd de wereldberoemde swoosh van Nike in 1971 voor slechts $ 35 ontworpen door Carolyn Davidson. Knight was toen niet razend enthousiast over het logo. ‘Ik zal er wel aan wennen,’ was zijn eerste reactie.

Er zullen altijd verbeterpunten of zaken zijn waar je niet 100% tevreden mee bent. Maar alsnog help je meer klanten met dat imperfecte blogartikel dan met het niet bestaande artikel. Het hoeft dus niet helemaal perfect te zijn: goed is goed genoeg.

Onderneem actie, de rest komt vanzelf.

Het is geen sprint, maar een marathon

 

Zeker als je net begint kan je niet wachten om exponentieel te groeien. Dan wil je letterlijk direct die sprint inzetten naar de eindstreep en verwacht je duizenden views op jouw artikelen of honderden likes en volgers op jouw social media.

Je kan niet wachten op het online succes, met alle gevolgen van dien.  Je hebt continue je ogen op de horizon gericht, gefrustreerd met het feit dat je daar nog niet bent. Maar het gaat uiteindelijk niet om de eindbestemming, maar juist om de reis er naartoe.

Blijf volhouden en dan komt het succes vanzelf. Zelfs met de meest ondankbare initiatieven: Dat niemand het liked, wil niet zeggen dat het niet werkt.

“Opportunity is missed by most people because it is dressed in overalls and looks like work – Thomas Edison

 

SUCCES

 

KOM HIER MET JERRY IN CONTACT