Herken je dat? Je begint de dag vol goede moed, een lijst vol met to-do’s en dan open je de mailbox! 10, 20 of zelfs 50 mails van (potentiële) klanten….allemaal met dezelfde vraag

Opeens gaat de telefoon, en het is een klant en WEER wordt die zelfde vraag gesteld, en voor je er erg in hebt is het middag geworden en ben je niet aan je lijst met belangrijke “to-do’s” toe gekomen. 

Steeds weer diezelfde vragen…
 
Zeker als je in een technisch vakgebied zit, zal je dit herkennen. De vragen van klanten die qua vorm misschien anders zijn, maar qua inhoud veel overeenkomsten hebben. 

In mijn vakgebied is dat bijvoorbeeld “werkt dit ook voor mijn bedrijf?” of “Werkt dit ook in mijn markt” of zelfs “ik ben actief in de ‘Business-to-Business markt, en daar gaat het nou eenmaal anders…..toch?”

Maar je kan hierbij ook denken aan de vraag “Kan ik in termijnen betalen?” of “Is het mogelijk om tussentijds op te zeggen?” 

De oplossing hiervoor is simpel, en juist omdat hij zó voor de hand liggend is wordt hij vaak over het hoofd gezien!

Wat moet je doen?

Ervaar je ook dat je veel tijd kwijt bent aan het beantwoorden van steeds weer dezelfde klantvragen, dan wordt het serieus tijd om te overwegen om een FAQ pagina (oftewel een Veelgestelde vragen pagina) aan je website toe te voegen!

Eenvoud is de ultieme verfijning – Leonardo da Vinci


In veel gevallen hebben we 3 tot 10 vragen die ons doorlopend gesteld worden in verschillende vormen. We besteden hier veel kostbare tijd aan. Tijd die we wellicht effectiever hadden kunnen besteden.

Mijn tip: Pak die 5 vragen/bezwaren die je geregeld van je (potentiële) klanten hoort, en zet ze één keer onder het kopje FAQ of veel gestelde vragen neer op je website, met uiteraard een goed antwoord.

De volgende keer als een klant belt (of mailt) kan je daar naar verwijzen en hou jij je handen vrij om je op je to-do list te richten.

Eenvoud in zijn puurste vorm, maar in veel gevallen een grote tijdsbesparing.


Wil je meer van dit soort praktische tips? Meld je dan HIER aan