Selecteer een pagina
STRATEGIE

Sta jij jouw eigen groei in de weg?

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

19 Maart 2018

“Ja, want als ik dat certificaat eindelijk heb, dan kan ik pas echt van start gaan!”

Ze klonk zelfverzekerd toen ze die woorden uitsprak. Alsof dat certificaat haar op magische wijze zou valideren en het startsein zou betekenen van een glorieuze campagne als ondernemer.

Tot dan toe was ze vooral nog erg druk geweest met de ontwikkeling van haar dienstverlening en het vormgeven van haar online aanwezigheid.

Waarbij ze de afgelopen 3 jaar o.a. bezig was geweest met het creëren van haar twee eBooks, het vormgeven van de email-funnel, het optimaliseren van haar website, het bijwonen van ontelbare seminars en het gratis aanbieden van haar diensten, om alvast een aantal goede referenties te mee te kunnen nemen in haar marketing.

Maar dit keer wist ze het zeker: Dit certificaat, dat ze na de volbrenging van deze cursus zou ontvangen, zou het startschot zijn waarna ze als Usain Bolt uit de startblokken zou schieten!

Ik kom ze op regelmatige basis tegen: De ondernemers die blijven hangen in de ontwikkelfase van hun product of dienst.

Die nog nét even dat diploma moeten halen, hun product of dienst nog een laatste paar keren willen testen of nog even de laatste puntjes op de i moeten zetten voor ze “echt” beginnen.

Zo spenderen ze ongemerkt een halfjaar aan het creëren van een eBook, vervolgens nog 8 maanden aan een google cursus en ook nog eens een jaartje aan het vullen van hun ledenomgeving.

Ze willen goed beslagen ten ijs komen en op alles voorbereid zijn wanneer ze besluiten de markt te betreden, maar is de tijd ooit wel rijp genoeg?

Opleiding of afleiding?

De taken die wij op orde moeten hebben, die onze blik en aandacht behoeven en die klaar moeten zijn voordat we van start kunnen lijken haast oneindig. Want die gaan ons, voor het gevoel, naar onze eindbestemming brengen. Naar dat succes wat we zo naar verlangen!

Maar we schieten daarbij direct voorbij aan het belangrijkste doel:  je helpt namelijk geen enkele klant met die training, met die dienst of met dat product dat maar in jouw kantoor stof ligt te vergaren!

Dat product of die dienstverlening die de ene na de andere facelift van je krijgt, maar nooit het daglicht ziet, omdat jij in een oneindig proces van optimaliseren en verbeteren zit.

En op zich is dat ook niet vreemd. Veel ondernemers zijn perfectionistisch en zullen nooit hun product of dienst naar buiten brengen als het niet voor ze aanvoelt als een dikke perfecte tien.

Ze vergeten daarbij echter dat je meer klanten helpt met een ‘zesje’ dat wel beschikbaar is, dan een mogelijke tien die waarschijnlijk nooit het daglicht zal zien en waarvan de lanceerdatum steeds maar weer naar voren wordt geschoven.

Gerelateerd: Verkoop de Bestemming

Reid Hoffman, de oprichter van LinkedIn zei ooit:

“If you are not embarrassed by the first version of your product, you’ve launched too late”

Blijf dus niet optimaliseren totdat het te laat is, ondernemen is in veel gevallen simpelweg van de rots springen!

 

SUCCES