MARKETING

Waar social media om draait
Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg
2 Oktober 2017

Met ruim 11 miljoen Nederlanders die dagelijks gebruik maken van alleen al platformen als Facebook, Instagram, Linkedin en Youtube valt er niet langer te ontkennen dat online, en met name social media, een grote en onmisbare rol spelen in ons leven.

Het is dan ook bijna niet voor te stellen dat die cijfers nog steeds aan het stijgen zijn, in de wetenschap dat er tenslotte “maar” 17 miljoen Nederlanders zijn.

Dat het dus van levensbelang is om met jouw bedrijf op social media aanwezig te zijn weten de meeste ondernemers, bedrijven en andere professionals inmiddels wel.

Maar wát we daar doen is echter een stuk minder duidelijk….

Ik spreek ze nog op regelmatige basis: De ondernemers en bedrijven die social media nog niet volledig omarmd hebben om hun bedrijf zichtbaar te maken aan hun doelgroep. Dan hoor ik dingen als:
“Mijn bedrijf richt zich op de B2B markt en dus is mijn doelgroep niet aanwezig op Facebook”

Als je erover nadenkt is dat natuurlijk de grootst mogelijke onzin, want met meer dan 10 miljoen Nederlanders zit óók die stoffige directeur of die ouderwetse ondernemer op Facebook!

Wat zij op die platformen doen is echter een compleet andere vraag.

Facebook wordt namelijk door de meeste gebruikers “gewoon” privé gebruikt. De uitdaging ligt er dus in om jouw zakelijke boodschap over te brengen, wanneer de intentie van deze gebruiker op het platform niet direct zakelijk is.

Het is dan ook onmisbaar om een degelijke strategie te hebben, met een duidelijk doel voor ogen!

Gerelateerd: DOE NIET ZO OPPERVLAKKIG 

Maar wat is dan een degelijke strategie?

Veel ondernemers denken dat ze goed bezig zijn in de online omgeving.

Ze posten er lustig op los, delen te pas en te onpas content en voegen naar hartenlust mensen toe die ze niet kennen om maar hun “online vijvertje” zo groot mogelijk te krijgen.

Maar laat mij direct aan alle twijfels een einde maken:

  • Willekeurig wat mensen toevoegen in de hoop dat ze jou terug volgen, om zodoende jouw volgers aantallen te vergroten, is geen online strategie

 

  • Content op facebook plaatsen om het simpele feit dat je voor je gevoel wel wat moet plaatsen is geen strategie

 

  • Wanneer je alleen maar aanbiedingen post en je tijdlijn één grote webwinkel lijkt heb je geen degelijke online strategie

 

  • Wanneer je meer mensen volgt, dan dat je zelf wordt terug gevolgd, dan heb je geen degelijke online strategie

 

  • Wanneer je content post die niet samenhangt met wat je doet, maar alleen omdat dit zo goed wordt gedeeld (ja, ik heb het over die “deel deze foto om het kindje te redden” of “alleen slimme mensen kunnen deze puzzel oplossen” dingen)

 

  • En wanneer je volgers koopt heb je geen goede online strategie

Maar wanneer heb je dan wel een degelijke strategie?

Social media draait in essentie om slechts één ding: ACTIE! En dan met name de INTER-ACTIE!

Even simpel gezegd: Het biedt jou een platform om één op één te ‘connecten’ en het vertrouwen te winnen van jouw doelgroep.

Om het gesprek aan te gaan met jouw ideale klanten en die partij te worden dat wanneer jouw volger ineens in de situatie komen dat hij/zij jouw diensten of product kunnen gebruiken ze dan direct aan jou denken en overgaan tot een samenwerking.

Dat is tevens wat de social platforms het meest belangrijk vinden: De interactie.

Dat is bijvoorbeeld goed te zien aan de introductie van Facebook messenger en vooral de laatste update aan het algoritme van Instagram, waardoor influencers momenteel compleet doordraaien.

Mocht je er nog niet mee bekend zijn:  Instagram heeft zijn algoritme aangepast waardoor de eerste posts op je Instagram tijdlijn niet automatisch de laatst post van jouw connecties zijn. Nu ligt de focus vooral op waarde en echte reacties.

Daarmee is het nu meer dan ooit belangrijk om je volgers “warm” te houden.

Tenminste als je doel is om zichtbaar te zijn en zoveel mogelijk mensen te bereiken. Wat uiteraard voor influencers en bedrijven het geval is. Voor hun is deze aanpassing aan het algoritme nadelig, omdat zij vooral volgers hebben die ze niet persoonlijk kennen.

De interactie en de verhouding volgers/likes ligt dus een stuk lager dan bij iemand die vooral veel “bekenden” als volgers heeft.

De volgers die ze al meer dan een half jaar hebben, lijken overigens het allerhardst getroffen te worden. Nieuwe volgers hebben namelijk de neiging om meer te liken en reacties te geven. En dat is nu juist wat een Instagrampost nodig heeft om hoger in de ranking te komen.

Een reactie als ‘so cool’, of een rits aan smileys helpt na de aanpassing aan het algoritme niet meer, waarmee dus de invloed van geautomatiseerde bots drastisch afneemt. Er moeten nu echte reacties geplaatst worden, die uit meer bestaan dan slechts smileys en populaire korte zinnetjes.

Om in cijfers uit te drukken wat voor uitdaging de social influencers daarmee hebben: Accounts met minder dan 1000 volgers hebben een gemiddelde van 8 procent likes en 0,5 procent reacties op hun posts. Accounts met meer dan 10 miljoen volgers hebben een gemiddelde van maar 1,6 procent likes en 0,04 procent reacties.

Dat brengt ons terug op de essentie van dit stuk: Social media is dan ook geen verkoopkanaal, maar juist een kanaal om de interactie aan te gaan. En een degelijke strategie is dan ook niet de dingen juist doen, maar de juiste dingen doen!

En interactie is niet heel complex. Maak het dan ook niet meer dan het is. Interactie kan slechts een paar zinnetjes zijn. Zinnetjes die je bijna in Carré hadden laten spreken 😉

Nu dat je deze informatie hebt…..Wat ga jij doen om jouw volgers in actie te krijgen?

 

SUCCES

 

INTERESSE OM MET JERRY SAMEN TE WERKEN? BESTEL HIER JOUW EENMALIGE COACHING
OF BESTEL HIER JOUW WORKSHOP