STRUCTUUR

Slaaf van gewoonten

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

10 Juli 2017

De zon schijnt door de bomen het drukke terras op, terwijl ik mij een weg door de stoeltjes en tafeltjes baan. Ik zie dat mijn cliënt al op mij zit te wachten en nog voor dat ik ga zitten wordt mijn bestelling al opgenomen. “Doe maar een cappuccino, alsjeblieft”.

We zitten in de volle zon en achteraf had een ‘frisje’ wellicht beter geweest, maar koffie bestellen is haast een automatisme voor me. Zeker tijdens afspraken.

Mijn afspraak is oprecht analytisch te noemen. Extreem goed in zijn vak en hij maakt zijn zakelijke beslissingen niet op onderbuik gevoel, maar gaat puur op de data af. Alhoewel hem dat geen windeieren heeft gelegd is hij op zoek naar meer. Naar groter. Naar beter…

En wil je meer oogsten, zal je eerst meer moeten zaaien.

We besluiten daarom samen de marketing aan te pakken en alhoewel hij een paar cursussen achter de schermen klaar heeft staan, heeft hij daar nooit echt wat mee gedaan.

Zijn huidige klanten komen stuk voor stuk uit zijn directe omgeving en marketing heeft hij dan ook eigenlijk nooit hoeven doen. Als ‘man van de cijfertjes’ moet hij dan ook eerlijk bekennen dat het idee van content delen op kanalen als Facebook of Instagram hem niet bepaald trekt. Laat staan op een kanaal als Snapchat….

“Laten we eerst zorgen dat de basis staat, dan breiden we het daarna stapje voor stapje uit. Je moet eerst kruipen voordat je kan lopen tenslotte. Heb je al salespage’s voor de verschillende cursussen?”

Hij moest zich even achter zijn oor krabben en toegeven dat hij die cursussen ooit had gemaakt omdat iedere online guru vertelde dat je een informatie product moest hebben. Een product dat je als passieve inkomstenbron kon inzetten, maar tot op heden had hij nooit de noodzaak gevoeld om dit aan te bieden.

You can’t teach an old dog new tricks

 

We spenderen het volgende halfuur aan het doornemen van de precieze stappen die een goede salespage maken. De stappen die ervoor zorgen of je jouw online producten daadwerkelijk goed gaat verkopen of dat je overgaat in de grijze massa van internet ondernemers die een online product aanbieden.

Zaken als testimonials van tevreden cliënten, onverwachte bonussen en zelfs timers.

* “En dan moet je ook nog een aftel timer plaatsen”

– “Een timer? Zo één die echt af telt, bedoel je? Moet dat nou echt?”

* “Ja, dat moet echt!

– “Werkt dat nog dan?”

* “Ja, helaas wel

– “Ook in mijn markt?”

* “Ja, in iedere markt

– “Zijn we dat stadium al niet gepasseerd dan?”

* “Nope, die is nog steeds zeer aanwezig. Ik zou willen dat het niet zo was en dat mensen inmiddels zo ver zijn dat het niet meer nodig is, maar de harde realiteit is nog steeds dat die zaken gewoon werken

– “Dus ik kan ze niet gewoon vertellen wát het is en wat ze gaan leren en dat ze dan tot aankoop overgaan?”

Als je jezelf als expert, onderzoeker of zelfs al simpelweg als een rationeel persoon ziet, dan is het simpel voor te stellen dat je weloverwogen en rationele beslissingen maakt. Beslissingen die zullen leiden tot de uitkomst waarnaar je op zoek bent en die gebaseerd zijn op logica.

Een grote paradox is dat je waarschijnlijk ook gelooft dat je dit de altijd doet, en dat anderen dat ook doen. Maar onderzoek laat zien dat dit ver van de waarheid ligt.

Bijna elke keuze die we maken is namelijk onbewust.

We zijn allemaal wezens van gewoonte, vol met fouten en imperfecties, die veel van hun dag op de “automatische piloot’ doorbrengen.

We worden beïnvloed door allerlei sociale krachten, die in de praktijk vaak groter blijken te zijn dan je met logica zou verwachten.

De meeste beslissingen die we maken zullen dan ook niet eens als beslissingen voelen. Ze zijn meestal gewoontes, gecombineerd met een diep verlangen om mee te gaan met de “groep”. De sociale groep van mensen waarmee we ons het meest identificeren. En we vertonen in veel gevallen hetzelfde gedrag als we voorheen hebben laten zien. We maken de “vertrouwde” keuze.

Telkens als je ervan uitgaat dat anderen door jouw logische argumenten zullen worden beïnvloed, heb je waarschijnlijk zojuist een irrationele fout gemaakt.

De druk van de groep en de kracht van het bekende zullen namelijk veel zwaarder wegen dan jouw logische argumenten ooit zouden kunnen.

 

SUCCES

 

Vond je dit een waardevolle tip? Vergeet deze dan niet te delen of te liken!

INTERESSE OM MET JERRY TE ZITTEN? BESTEL HIER

OF BESTEL HIER JOUW WORKSHOP