Selecteer een pagina

Thomas Cook, de oudste reisorganisatie ter wereld, werd vorige week in de nacht van zondag op maandag failliet verklaard, nadat ze de nodige financiële middelen om een faillissement te voorkomen niet op tijd konden bemachtigen.

De noodlijdende touroperator had op korte termijn een kapitaalinjectie van omgerekend honderden miljoenen euro’s nodig om voort te kunnen blijven bestaan. 

Maar afgelopen weekend zijn de gesprekken met investeerders stuk gelopen. Dat hield dus even kort in dat Thomas Cook na 178 jaar de spreekwoordelijke handdoek in de ring moest gooien.

Ik herhaal het nogmaals: Na 178 jaar. . . .!

In totaal zijn er zo’n 600.000 mensen geraakt door dit faillissement, waaronder heel veel Britten. Het zou afgelopen weekend vooral gaan om 50.000 Britten die gestrand waren in Griekenland vanwege dit faillissement.

De Britse civiele luchtvaartautoriteit CAA laat weten dat er een grote actie wordt opgezet om die gedupeerde reizigers in de komende weken weer naar huis te halen. 

Dit wordt de grootste Britse repatriëringsactie in vredestijd ooit!

Maar waardoor gaat een reisorganisatie met zo veel geschiedenis, zo’n staat van dienst en daar bovenop zo’n bekende naam dan toch kapot?

Thomas Cook dat opgericht is in 1841 is, of beter gezegd was, de oudste reisorganisatie ter wereld! Ja dat lees je goed: TER WERELD.

Maar surprise surprise.. Het bedrijf leed de afgelopen jaren onder de hevige concurrentie van online platforms.

Welkom in de nieuwe tijden!

Er waren natuurlijk ook andere factoren die mee speelden. Het had naar eigen zeggen bijvoorbeeld ook last van reizigers die hun vakantie uitstelden in verband met de onzekerheid rondom de Brexit. 

De schuldenlast liep alles bij elkaar opgeteld snel op en de beurswaarde kromp daardoor met zo’n 90 procent. 

Maar het hele online verhaal zorgde al jaren voor grote uitdagingen bij Thomas Cook.

En om dieper in de cijfers te duiken: Het bedrijf heeft 21.000 werknemers, onder wie tweehonderd in Nederland, en een vloot van ruim honderd vliegtuigen. Aardige kostenpost zoals jij je kan voorstellen.

Eind augustus leek er nog een voorlopige oplossing voor de financiële problemen in zicht. Thomas Cook maakte afspraken over een pakket noodsteun ter waarde van 900 miljoen pond (even omgerekend ruim 1 miljard euro). 

De helft daarvan zou worden betaald door de Chinese investeringsmaatschappij Fosun, de andere helft door de schuldeisers. In ruil voor hun steun verwierven Fosun en de andere partijen aanmerkelijke belangen in de luchtvaart- en reisbureautakken van Thomas Cook.

Afgelopen weekend mislukten alsnog deze onderhandelingen. Eind vorige week liet Thomas Cook daarnaast nog eens weten 200 miljoen pond (227 miljoen euro) extra nodig te hebben. 

“We waren er bijna uit maar het verzoek om extra geld leverde een „obstakel” op dat onoverkomelijk is gebleken”
Peter Fankhauser – Directeur Thomas Cook.

Thomas Cook had overigens ook voor hulp aangeklopt bij de Britse overheid, maar die wees dat verzoek af. Dat was de juiste beslissing aldus Boris Johnson want een bail-outzou er volgens hem voor hebben gezorgd dat andere touroperators in moeilijkheden voortaan ook steun zouden verwachten.

Een zeer bittere pil na 178 jaar trouwe dienst

Maar zou jij die steun wel hebben gegeven?

Als je eerlijk bent had jij hoogstwaarschijnlijk precies dezelfde keuze gemaakt als Boris Johnson. De wijze waarop Thomas Cook zijn bekendheid en positie heeft vergaard is namelijk niet echt meer van deze tijd. Online zijn er honderden concurrenten en alternatieven te vinden en zeg ‘ns: hoe heb jij zelf je laatste vakantie geboekt?

De kans is groot dat je de touroperators hebt overgeslagen en alles “gewoon zelf online” hebt geregeld. 

Waarom? 

Is toch super makkelijk? 

Kan je doen wanneer je zelf wilt (het internet is tenslotte 24/7 te bereiken) toch? 

Heb je niemand anders voor nodig en kan je veilig vanachter je computerscherm doen in de comfort van je eigen huis, toch?

En kan je ook nog eens heel simpel onderling vergelijken, om de beste prijs te realiseren hè?

Maar als zelfs s’werelds oudste reisorganisator ten onder kan gaan door de adoptie van online en alle online concurrentie wordt het dan ook niet de hoogste tijd dat jij dit “middel” ook eens héél serieus gaat nemen?

Online er “even bij doen” naast alle dagelijkse werkzaamheden is namelijk écht niet meer voldoende. 

98% van de mensen Googled jou voordat ze met je in gesprek gaan. Een platform als Facebook heeft ruim 7 miljoen dagelijkse NEDERLANDSE gebruikers en omdat iedereen online “koopt” zijn grootmachten als de V&D, Thomas Cook en Free Record Shop al ten onder gegaan. 

Hoogste tijd dus om jouw online activiteiten heel serieus te gaan nemen!

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl